بررسی رمان "کوری"، حکایت بی‌اخلاقی مدرن

در سی‌وششمین نشست "با هم بخوانیم" رُمان "کوری" بررسی می‌شود. این کتاب نوشته "ژوزه ساراماگو" نویسنده پرتغالی است که با نگارش آن موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

به گزارش ایمنا، از سوی موسسه فرهنگی نقش قلم،  کتاب "کوری" که رُمانی در مورد کور شدن و کور ماندن است، بررسی خواهد شد. در این کتاب خبری از نام شهر و نام شخص وجود ندارد و شخصیت‌های اصلی این رمان را همسر چشم پزشک، چشم پزشک، مردی که اول کور شد، دختر عینکی، پسر لوچ و هم‌چنین پیرمردی که چشم بند داشت، تشکیل می دهند. 

رمان "کوری" که درباره رعایت نکردن حقوق دیگران است در یک چهار راه آغاز می شود. جایی که اولین نفر، به یک کوری عجیب دچار می شود. یک نوع کوری سفید که شخص همه چیز را سفید می بیند، انگار که در یک دریایی از شیر به سر می‌بَرداین کتاب در مورد چشم‌هایی است که نمی‌بینند و چشم‌هایی که نمی‌خواهند ببینند.

ژوزه ساراماگو با نوشتن رمان "کوری" موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. این نویسندهٔ پرتغالی، سال ۱۹۲۲ متولد شد و اگرچه اولین رمان او به نام "کشور گناه" در سال ۱۹۴۷ به چاپ رسید ولی ناکامی او برای کسب رضایت ناشر برای چاپ کتاب دومش موجب شد رمان نویسی را کناربگذارد، تا این که با انتشار کتاب بالتازار و بلموندا در سال ۱۹۸۲ و ترجمه آن به انگلیسی به شهرت رسید.  

ساراماگو اگرچه از سال ۱۹۶۹ به حزب کمونیست پرتغال پیوست و همچنان به آرمان‌های آن وفادار بود اما هیچ‌گاه ادبیات را به خدمت ایدئولوژی در نیاورد. منحصربه‌فردترین ویژگی آثار ساراماگو عدم کاربرد نشانگان سجاوندی به صورت متداول و استفاده از جملات بسیار طولانی است،که گاه در درون آن زمان نیز تغییر می‌کند.

سی وششمین نشست "با هم بخوانیم" چهارشنبه ۱۳ تیرماه ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰ در موسسه فرهنگی نقش قلم، واقع در خیابان حکیم نظامی، کوچه ۵۵ برگزار می‌شود.

کد خبر 347531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.