۳۳ میلیون یورو، دست این ۶ نفر

شش نفر، پنج شرکت، ۳۳ میلیون یورو ارز دولتی و تلفن‌های همراهی که کم‌پیداست.

به گزارش ایمنا، در گزارش روزنامه شرق با مقدمه بالا به افرادی اشاره شده که ارز دولتی برای واردات موبایل دریافت کرده‌اند، اما از تمامی این ارز استفاده نکرده‌اند. در ادامه آمده است: این خلاصه‌ای از آن نمودار پرپیچ‌وخم زیر است که برای یافتن ارتباطاتش باید اندکی تأمل کرد و تا حدودی حوصله به خرج داد. دو شرکت ایماهمراه و کاریان‌همراه، چهارمین و هفتمین شرکت در فهرست اعلامی وزارت ارتباطات از حیث دریافت بیشترین ارز دولتی در بازه سه‌ماهه بهار سال جاری هستند.

دو شرکتی که به ترتیب، ۲۰‌میلیون‌و ۴۹هزارو ۱۵۸ و ۱۳میلیون‌و ۷۰هزارو ۷۴۶ یورو ارز دولتی گرفته‌اند و از این مقدار به ترتیب هشت‌میلیون‌و ۷۲۰هزارو ۸۰۱ و هفت‌میلیون‌و ۸۷۰هزارو ۱۴۹ یوروی آن منجر به واردات تلفن همراه (ترخیصی از گمرک) شده است. به عبارت ساده‌تر این دو شرکت در مجموع ۳۳میلیون‌و ۱۱۹هزارو ۹۰۴ یورو ارز تخصیص‌یافته دارند که ۱۶میلیون‌و ۵۹۰هزارو ۹۵۰ یوروی آن منجر به واردات تلفن همراه شده است و ۱۶میلیون‌و ۵۲۸هزارو ۹۵۴ یوروی آن همچنان یا در انتظار دریافت است یا بلاتکلیف مانده است.

هم افزایی برای حمایت از تولید داخلی

همچنین در یادداشتی به قلم منصور معظمی در روزنامه شرق آمده است: دهم تیر سال جاری به‌عنوان روز ملی صنعت و معدن، درحالی‌که موضوع «حمایت از تولید داخلی» به‌عنوان شعار سال ابلاغی مقام معظم رهبری محور همه فعالیت‌ها قرار گرفته است، متفاوت‌تر از گذشته در کانون توجه قرار دارد.

آنچه در این‌میان به طور جدی باید مطمح نظر قرار گیرد، نیاز ضروری بخش تولید و صنعت به یک هم‌افزایی فرابخشی در عرصه دانش‌های بین‌رشته‌ای است.

بدون‌تردید فرایند حمایت از تولید داخلی نقشه راه خاص خود را در عرصه تخصصی تولید، روزآمدسازی صنعت، دانش فنی فناوری‌های نو و کیفیت‌افزایی محصول دنبال خواهد کرد. بهبود فضای کسب‌وکار و تدبیرکردن خط‌ مشی‌های کارشناسانه و حمایتگرانه از کارآفرینان و ساده‌سازی مسیر سرمایه‌گذاری و تولید به ‌علاوه پشتیبانی‌های مالی و... همه از ضرورت‌های حمایت از تولید و صنعت داخلی قلمداد می‌شود که در حال انجام جدی است.

دو روی سکه بازار دلار

در گزارشی در روزنامه دنیای اقتصاد هم آمده است: روز گذشته، دو روی متفاوت امیدواری و بیم در بازار ارز مشاهده شد. از یکسو معامله‌گران با توجه به ۳ خبر مثبت، تمدید تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران از سویFATF، اظهارات وزیر صنعت درباره بازار دوم ارز و نرخ توافقی، آغاز معاملات اوراق گواهی سپرده سکه به روند آتی بازار ارز و بازگشت آرامش به آن خوش‌بین بودند. در مقابل، اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی‌بر طرح «ممنوعیت واگذاری سکه به‌صورت نامحدود» فضای بازار را نگران کرده بود. همچنین نبود بازار متشکل و شفاف برای داد و ستد داوطلبانه ارز دیگر متغیر نگران‌کننده بازار بود.

نرخ دوم ارز در دوراهی

در گزارش دیگر روزنامه دنیای اقتصاد آمده است: نرخ دوم ارز در دو راهی بازار و نابازار قرار گرفته است و دولت باید تصمیم بگیرد که کدام راه را انتخاب ‌کند. سیاست جدید دولت برای ایجاد بازار دوم ارز از طریق بهادار کردن اظهارنامه‌های صادراتی و معامله آن در بورس، در حالی اعلام شد که برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد پیشنهادهایی به دولت ارائه شده که قیمت را کنترل و دامنه نوسان را نیز محدود کند. به‌نظر می‌رسد در صورت انتخاب این روش، بازار رقابتی از بین خواهد رفت و دولت نابازار را انتخاب می‌کند.

کد خبر 347236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.