نقش زنان در ارتقای کیفیت شهرهای ایران مغفول باقی‌مانده است

تحقق توسعه شهری و دستیابی به استانداردهای موجود، در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توسعه بر مبنای دانش و با مشارکت همه اقشار جامعه و ارائه و توزیع عادلانه خدمات در تمامی سطوح جامعه و رعایت همه حقوق شهروندی برای همه شهروندان امکان‌پذیر است.

به گزارش ایمنا، نخستین نشست مشترک زنان شورای اسلامی استان اصفهان با عنوان "چالش‌ها و فرصت‌های حضور و نقش زنان در مدیریت شهری" پنجشنبه هفته گذشته با حضور معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رییس جمهور برگزار شد. بیانیه‌ این نشست که توسط فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان قرائت شد به شرح ذیل است:

در ابتدای این بیانیه آمده است: "رشد بی‌سابقه شهرها و تمایل مردمان به شهرنشینی، لزوم بهره‌گیری از مدیریتی مبتنی بر تخصص و کارآمدی در  جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار و استفاده بهینه از منابع انسانی را بر همگان آشکار نموده است.  آن‌گونه که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مدیریت شهری، بهره‌گیری صحیح از منابع انسانی و مشارکت همه‌جانبه ایشان در اداره امور تعریف می‌شود. اهمیت مسئله مشارکت شهروندان در اداره امور شهر به‌گونه‌ای است که از آن در قالب مفهوم حق به شهر و به‌عنوان یک حق برای افراد یاد می‌شود.

 در این میان، زنان  به‌عنوان بخش مهم و اثرگذار از نیروی انسانی یک جامعه با کسب تخصص‌های لازم و طی مدارج تحصیلی مختلف به‌ عنوان بخش مهمی از نیروی انسانی تلقی می‌شوند که نباید در اداره امور شهر مغفول واقع شوند. ضرورت حضور زنان در اداره امور شهر از آن‌جهت است که ایشان نیز هم چون دیگر ساکنان یک شهر از حق مشارکت در اداره امور برخوردارند و دیگر آن که هرگونه برنامه‌ریزی برای توسعه بدون توجه به زنان نه‌تنها چشم‌پوشی از خواسته‌ها و نیازهای آنان است بلکه جامعه را نیز از نیمی از توانایی خویش محروم می‌نماید. بر همین اساس است که در شاخص‌های مرتبط با سنجش نهادهای مدیریت شهری همواره به میزان مشارکت زنان در اداره امور توجه بسیار می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: با این‌ حال حضور زنان و ایفای نقش در سطوح مختلف مدیریت شهر همواره با چالش‌ها و موانعی همراه بوده و درنتیجه در سالیان اخیر نقش بی‌بدیل زنان در ارتقای کیفیت شهرهای ایران مغفول باقی‌مانده است از دیگر سو بی‌توجهی به زنان و نیازهای خاص آنان در گسترش شهرها، محیط عمومی شهر را نیز از فضایی مناسب حضور زنان خارج نموده است و به‌این‌ترتیب هویت زنان در کالبد شهرها نیز به فراموشی سپرده‌ شده است. ناکافی بودن امنیت در فضای عمومی و گاه سختی تردد و دسترسی ایمن و سهل برای زنانی با نیازهای خاص هم چون مادران باردار یا دارای کودک خردسال و دختران نوجوان، آنان را از حضور در فضاهای عمومی شهر و به‌تبع تمایل به مشارکت در اداره امور دلسرد می‌کند.

اینک؛ ما زنان شرکت‌کننده در اولین نشست زنان شوراهای اسلامی شهرهای استان اصفهان، با توجه به‌ غفلت تاریخی از نقش زنان در مدیریت شهر و بااطلاع از موانع حضور و ایفای نقش زنان در اداره امور، اذعان می‌کنیم که تحقق توسعه شهری و دستیابی به استانداردهای موجود، در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توسعه بر مبنای دانش و با مشارکت همه اقشار جامعه و ارائه و توزیع عادلانه خدمات در تمامی سطوح جامعه و رعایت همه حقوق شهروندی برای همه شهروندان امکان‌پذیر است. آنچه در حال حاضر با آن فاصله بسیار داریم و بی‌شک یکی از راهبردها و راهکارهای اساسی در رفع این مساله، نگاه درست به نقش و جایگاه زنان در مدیریت شهری است. بر همین اساس به‌کارگیری زنان متخصص و کارآمد در سطوح مختلف مدیریت شهر و تأمین امنیت شغلی آنان با فراهم آوردن حمایت‌های قانونی و مدیریتی لازم برای بقا و ارتقای شغلی آنان از مهم‌ترین اقداماتی است که در راستای بهره وری از نیروی انسانی زنان و رفع موانع ساختاری برابری  لازم به نظر می‌آید، به همین جهت اصلاح ساختار جذب نیرو و شفافیت در ارتقای نیروهای بخش‌های مختلف ساختار اداری شهر، ازجمله مطالبات و اقدامات مهم محسوب می‌گردد. توجه به زنان و نیازهای خاص آنان در عمران و شهرسازی، تأمین امنیت عمومی زنان در فضاهای عمومی، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی آموزشی و تفریحی برای زنان و فرهنگ‌سازی و آموزش خانواده‌ها برای تسهیل حضور زنان در اجتماع، از جمله اقداماتی است که جمع حاضر بر ضرورت توجه به آنان اتفاق‌نظر دارد.

در پایان این بیانیه آمده است: ما  خاطرنشان می‌سازیم، برای زدودن چهره تبعیض و نابرابری از شهر و رعایت کرامت و حقوق شهروندی زنان می‌توان با اتخاذ دیدگاهی مبتنی بر عدالت اجتماعی، از چالش‌ها و موانع حضور زنان در مدیریت امور بکاهیم و با استفاده از فرصت‌ها و نقاط قوت حضور زنان در اداره امور شهر ، بر سرعت پیشرفت و تحقق توسعه پایدار در شهرهایمان بیفزاییم. براین اساس متعهد می‌شویم در مدیریت امور شهرهایمان از تبعیض و بی‌عدالتی چشم‌پوشی نکنیم و با عنایت به اسناد توسعه محور کشور عزیزمان، با نگاه به مقتضیات و واقعیات جامعه و در چهارچوب قوانین، از فرصت حضور خود در شوراهای اسلامی شهر استفاده نماییم تا گام‌ به‌ گام میزان حضور زنان در مدیریت شهری را افزیش دهیم و این‌گونه شاخص مشارکت زنان در اداره امور شهرهای استان اصفهان را به وضعیت مطلوب‌تری تبدیل نماییم."

کد خبر 347228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.