مبتلایان سرطان سینه سبزیجات تیره رنگ بخورند

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته میوه‌ها و سبزیجات با برگ تیره مانند فلفل، گوجه فرنگی، هویج، مرکبات، کلم بروکلی، پیاز، سیب، گلابی و هلو در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه بسیار موثرتر هستند.

سید مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عوامل موثر در بروز سرطان سینه، اظهار کرد: سرطان سینه بیماری بسیار پیچیده‌ای است که فاکتورهای متعددی در بروز آن  نقش دارند، بعضی از عوامل مانند سن، سابقه خانوادگی، ژنتیک و تغذیه ناصحیح در ایجاد سرطان سینه بسیار موثر است.

وی افزود: عواملی مانند استعمال سیگار، بی تحرکی، ورزش نکردن، اضافه وزن و رژیم غذایی نا مناسب نیز در بروز  سرطان سینه موثراست و این سرطان به شیوه‌های مختلفی رشد کرده و به انواع متفاوتی از درمان هم نیاز دارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از بیماری سرطان سینه گفت: شایع‌ترین سرطان بین زنان سرطان سینه است و متاسفانه بسیاری از افراد را درگیر کرده و اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سرطان سینه به خوبی قابل درمان است.

وی تصریح کرد: با تغذیه صحیح بیماری‌ها به طور کامل قابل پیشگیری هستند و خانم‌هایی که به سلامتی توجه دارند باید به این نکات اهمیت داده و بهتر است که بدانیم همان طور که بعضی از سرطان‌ها به درمان‌های خاصی نیاز دارند و بعضی از سرطان‌ها به رژیم غذایی خاصی واکنش بهتری را نشان می‌دهند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: میوه‌ها و سبزیجات مواد غذایی سالمی هستند که می‌توانند در جلوگیری از  ابتلا به سرطان سینه موثر باشند و روند پیشرفت بیماری فرد مبتلا شده را کندتر کنند. تحقیقات حاکی از آن است که رژیم غذایی سرشار از خوراکی‌های گیاهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته میوه‌ها و سبزیجات با برگ تیره مانند فلفل، گوجه فرنگی، هویج، مرکبات، کلم بروکلی، پیاز، سیب، گلابی و هلو در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه بسیار موثرتر هستنند.

صفوی با تاکید به خاصیت فیبرهای خوراکی اظهار کرد: فیبرهای خوراکی روی سرطان پستان موثر هستند و بعضی از مطالعات جنبی انجام شده حاکی از آن است فیبرهای خوراکی می‌توانند به حفاظت در  برابر سرطان کمک کنند، فیبرها از سیستم گوارشی حمایت کرده و دفع مواد زاید را در بدن تنظیم می‌کنند. غلات، حبوبات حاوی آنتی اکسیدان از فیبرهایی هستند که مواد سمی را دفع کرده و آسیب های ناشی از آن را محدود می کند و برای پیشگیری از سرطان سینه موثر است.

وی درباره خاصیت چربی‌های مفید تاکید کرد: چربی‌های مفید چربی‌هایی هستند که می‌توانند از ابتلا به سرطان جلوگیری کنند، استفاده از خوراکی‌های دریایی در برنامه غذایی بسیار مفید بود و باید هفته‌ای دو نوبت استفاده از  خوراکی دریایی در برنامه غذایی گنجانده شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: استفاده از غذاهای گیاهی در کاهش بروز سرطان‌های کشنده از جمله سرطان سینه مفید بوده و پرهیز از مصرف زیاد گوشت قرمز و مصرف دو نوبت گوشت سفید در طول هفته به اشخاص توصیه می شود تا با استفاده از این چربی‌های مفید بتوان از ابتلا به سرطان‌ها پیشگیری کنند.

وی با بیان اینکه هنگامی که روغن مایع را در کارخانجات تبدیل به روغن جامد می‌کنند چربی ترانس ایجاد می‌شود،  در هنگام خرید باید توجه داشته باشیم که روغن ترانس نداشته باشد و یا ترانس آن زیر پنج درصد باشد، افزود: ترانس با داشتن ۱۰ برابر چربی‌های اشباع برای بدن ضرر داشته و به دلیل کشنده بودن و برای ایجاد بیماری‌ها و سرطان‌ها موثر بوده و ضروری است چربی‌ها بدون ترانس استفاده شود.

صفوی یادآور شد: امروزه مبادی ورودی کشور روغن‌های وارداتی را چک کرده و در صورت دارا بودن ترانس از ورود آنها به کشور جلوگیری می‌شود. اکنون کارخانجات هم موظف هستند که مقدار ترانس را به حد صفر برسانند، بنابراین ترانس در بروز سرطان پستان بسیار مضر بوده و باید از مصرف پرهیز کرد.

وی در مورد شیوع سرطان‌ها  تاکید کرد: اکنون آمارها نشان می‌دهند که در بین خانم‌ها سرطان سینه و در بین آقایان سرطان معده شیوع بالایی را دارد. استفاده از روغن زیتون و خشکبار و پرهیز از مصرف الکل در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه موثر بوده و پرهیز از  مصرف زیاد شکر، قند، مربا، نوشابه و شیرینی در کاهش بیماری سرطان سینه اثر بخش است.

کد خبر 347050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.