آبیِ تاتانی؛ جستجویی در تنهایی

همه ما یک "آبی" می‌خواهیم و این منحصر به "تاتانی" و کودکان و نوجوانان نمی‌شود. یکی "آبی" که دوستمان داشته باشد، دوستش بداریم و همراه هم باشیم. نمایش "موجود آبی نه چندان کوچولو" داستان دختری به نام "تاتانی" است که آبیِ خودش را پیدا کرده، یک "آبی" که از کهکشان دیگری آمده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایش "موجود آبی نه چندان کوچولو" داستان دختری به نام "تاتانی" است که آبیِ خودش را پیدا کرده، یک "آبی" که از کهکشان دیگری آمده است. این نمایش تلفیقی از نمایش زنده و عروسک‌های بونراکو و باتومی به نویسندگی و کارگردانی لیلی شایق است. دو معلول ناشنوا، دو عروسک گردان ناشنوا و یک فرد ویلچر نشین تیم "موجود آبی نه چندان کوچولو" هستند و حبیب الله شفیعی عروسک های آن را طراحی و ساخته است.

به گفته شایق نمایش الهام گرفته از داستانی است که سال ها پیش برای فرزندش می خوانده، داستان کودکی که یک تخم در سبد دوچرخه‌اش می‌افتد و به دور از چشم مادرش آن را بزرگ می‌کند و در نهایت تخم به یک تمساح پرنده پر دردسر تبدیل می‌شود.

کارگردان، "موجود آبی نه چندان کوچولو" یک سال پیش به رشته تحریر درآورده است و از همان زمان تصمیم می گیرد آن را با معلولان روی صحنه ببرد. شایق به خبرنگار ایمنا می گوید: "معلولیت محدودیت نیست و هدف اصلی من از انتخاب این تیم تنها به خاطر تحقق این شعار نبود بلکه قرار است به خود این افراد ثابت شود که معلولیت، محدودیت نیست.

وی ادامه می دهد: افرادی که با آنها کار می‌کنم به حدی مستعد و توانمند هستند که هنگام تمرین محدودیت یا سختی نداشته‌ام، در واقع به نوعی با آنها اُخت گرفته‌ام و گویی کار کردن با آنها برای من راحت‌تر از کار کردن با آدم‌های معمولی است. درست است که هر کدام با محدودیت‌هایی مواجه هستند اما آنها خواسته من را برآورده کردند. من اصلا برای این که معلول بودند انتظارم از کیفیت نمایش را کاهش ندادم.

شایق تاکید می کند: در متن نمایش هیچ‌گونه بد آموزی برای کودکان وجود ندارد، همیشه تلاش می کنم که به هیچ عنوان از کلماتی که برای کودکان بدآموزی دارد استفاده نکنم، اما برخی مواقع این اتفاق می افتد زیرا گاهی بازیگران بداهه‌گویی می‌کنند.

وی با اشاره به دونقش "بابانی" و "مامانی" که در بیشتر زمان نمایش به روزنامه خواندن یا کار با تلفن همراه مشغول بودند، می گوید: این مسئله معضلی است که بسیاری از مردم گرفتارش هستند به وفور شاهد آن بوده‌ام. من مادرانی را دیده‌ام که در اکثر مواقع با تلفن همراهشان سرگرم هستند و توجه کافی به فرزندشان ندارند، این تاسف‌بار است. کودک امروزی تنها است و کودک این داستان نیز به خاطر تنهایی‌اش جذب "آبی" می شود.

شایق افزود: کودک  داستان شانس می آورد که "آبی" برای ضربه زدن به زندگی او نیامده، اما گاهی در جامعه پیش می‌آید که کودکان از سر تنهایی شیفته کسانی می‌شوند که به زندگیشان ضربه می‌زند، این مسئله واقعا برای من غم انگیز است.

به گزارش ایمنا،مایش "موجود آبی نه چندان کوچولو" تا ۱۰ تیرماه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در تالار هنر به روی صحنه می‌رود.

کد خبر 347031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.