بفرمایید خمیر دندان با طعم سرطان

شاید شما هم فکر می کنید مایع های دستشویی، خمیردندان ها و شامپوها به طورکامل برای بدن بی ضرر هستند؛ اما محققان متوجه شده اند تریکلوزان، عنصر ضد باکتریایی موجود در برخی خمیردندان هاو شوینده ها موجب التهاب روده و در افراد مستعد، منجر به سرطان می شود.

به گزارش سرویس علمی ایمنا از newatlas،تریکلوزان، یک عنصر رایج در خمیردندان ها است که محققان به تازگی متوجه شده اند سبب التهاب روده و سرطان ومقاومت بدن نسبت به آنتی بیوتیک ها می شود. در واقع این ماده حاوی یک ترکیب ضد باکتری و ضد قارچی قوی است. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند به جای مایع های دستشویی خوش رنگ و لعاب و خوشبو از آب وصابون ساده استفاده کنید.

در اوایل دهه ۱۹۷۰، استفاده از  تریکلوزان که ماده ای شیمیایی است در بسیاری از محصولات بهداشتی از صابون و خمیردندان تا مواد دندانپزشکی و  پاک کننده ها و سموم دفع آفات شایع شد.

FDA بلافاصله پس از شروع به استفاده کارخانه های تولید مواد بهداشتی از این محصول، تحقیقات درباره مشخصات ایمنی این ماده  شیمیایی را آغاز کرد، اما تا سال ۲۰۱۶، نتیجه تحقیقات مشخص نشده بود. تا این که مطالعه جدیدی که توسط یک تیم در دانشگاه ماساچوست انجام شد، نشان داد تریکلوزان با التهاب روده و سرطان ارتباط دارد.

پس از سه هفته تجویز این ماده به موش های سالم، التهاب کمی در بدن آن ها دیده شد. این مطالعه سپس یک رژیم مشابه را برای موش هایی که به صورت ژنتیکی مستعد بیماری التهابی روده بودند، تجویز کرد. پس از سه هفته، علائم رشد سلول های سرطانی به طور قابل توجهی در این موش ها شتاب گرفت و طول عمر این موش ها کاهش یافت.

جالب است بدانید براساس قانون سال ۲۰۱۶ FDA به طور جدی مصرف تریکلوزان و ۱۸ ترکیب دیگر  در محصولات شستشوی مصرفی مانند صابون و مایع دستشویی را ممنوع کرد. این قوانین به طور جدی اجازه استفاده از مواد شیمیایی را در دستمال های ساده، دستمال مرطوب، شامپو و خمیردندان ها ممنوع کرد.

"جانتی وودوک" مدیر مرکز تحقیقات FDA می گوید: "مصرف کنندگان ممکن است فکرکنند که شستشوی ضد باکتری در جلوگیری از گسترش میکروب ها موثرتر است، اما ما هیچ شواهد علمی نداریم که ضدباکتری ها بهتر از صابون و آب ساده هستند.

در طول تحقیقات این سال ها، شواهد نشان می دهد تریکلوزان همچنین موجب یک اختلال غدد درون ریز در انسان و همچنین افزایش مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک ها می شود. همچنین محققان کانادایی به تازگی نتیجه گرفته اند که تریکلوزان می تواند به محیط زیست آسیب برساند و زمانی که در اکوسیستم های رودخانه دیده می شود بسیار سمی و مخرب است.

کد خبر 345564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.