تماس ۲۸۰۰ مرد با اورژانس اجتماعی اصفهان/زنان اختلال روانی کمتری دارند

معاون اجتماعی بهزیستی استان گفت: مهمترین دلیل کمک گرفتن مردم از سیستم‌های حمایتی را موضوع سوءرفتار یا خشونت خانگی است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آمار تماس‌گیرندگان با اورژانس اجتماعی گفت: سال گذشته هفت هزار و ۳۰۰ نفر با اورژانس اجتماعی اصفهان تماس گرفتند که از این تعداد چهار هزار و ۵۰۰ نفر زن و دو هزار و ۸۰۰ نفر مرد بودند.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر بودن آمار تماس زنان صرفاً به معنای مشکل بیشتر این قشر نیست، افزود: این بدین معناست که زنان بیشتر پیگیر تعارضات خانوادگی و زندگی فردی و گروهی هستند و برای مداخلات روانشناختی و مددکاری بیشتر پیشقدم می‌شوند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص مراجعان اورژانس اجتماعی سیار گفت: دو هزار و ۵۰۰ نفر به اورژانس اجتماعی سیار که در سطح شهر حضور دارد، مراجعه کرده‌ که یک هزار و ۵۰۰ نفر از این مراجعه کنندگان نیز خانم و مابقی مرد بودند.

بیشترین شکایت سوءرفتار یا خشونت خانگی

وی در خصوص آمار مراجعه به مرکز مداخلات فردی و اجتماعی هم گفت: این مرکز با عنوان مداخله در بحران‌های فردی و اجتماعی فعالیت دارد که بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ نفر مراجعه‌کننده داشته که از این تعداد یک هزار و ۶۰۰ نفر زن و ۳۶۰ نفر مرد بودند.

وی مهمترین دلیل کمک گرفتن مردم از سیستم‌های حمایتی را موضوع سوء رفتار یا خشونت خانگی دانست و اظهار کرد: این بدین معناست که فرد از طرف نزدیکان خود دچار آزار است و این آزارها در انواع مختلف فیزیکی، روانی، جنسی یا غفلت و عدم تامین نیازهای زیستی و معیشتی بوده است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان تعداد خانه‌های کودک و نوجوان استان را ۳۹ خانه اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۴۲۰ کودک و نوجوان در این خانه‌ها اقامت دارند که ۱۱ خانه کودک و نوجوان در شهر اصفهان و مابقی در شهرستان‌ها دایر بوده و ظرفیت هرکدام آنها ۱۰ تا ۱۵ نفر است که بر اساس جنسیت و مقطع سنی تقسیم‌بندی شده‌اند.

غالب استرس‌های گروه هدف بهزیستی اقتصادی است

ناجی با تاکید بر اینکه غالب افراد گروه هدف بهزیستی دچار استرس‌های اقتصادی هستند، افزود: این افراد نگرانی تامین معیشت و ناامنی نسبت به آینده خود و فرزندان خود را دارند، اگرچه همه اقشار جامعه این نگرانی‌ها را دارند اما این برای گروه هدف بهزیستی بیشتر است برخی از این افراد امنیت شغلی ندارند و فشارها و تنش‌های محیط کار بیشتر آنها را آزار می دهد.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه در جامعه امروز استرس‌های مالی و درآمدی جزء بیشترین استرس‌ها است، تصریح کرد: اگرچه دولت به دنبال ریشه‌کنی فقر مطلق است اما به هر حال فقر نسبی در جامعه وجود دارد و فقر نسبی به معنای درآمد پایین افراد نسبت به یکدیگر است.

ناجی با تاکید بر اینکه به لحاظ علمی زنان بیشتر در معرض استرس هستند، گفت: زنان علاوه بر استرس‌های خود استرس‌های مربوط به اعضای خانواده را هم دارند اما مهارت‌های مقابله با استرس در زنان قوی‌تر است و شیوه‌های فائق آمدن بر استرس‌ها در زنان بیشتر است.

زنان کمتر دچار اختلالات روانی هستند

وی با تاکید بر اینکه زنان نسبت به مردان کمتر دچار اختلالات روانی هستند، اظهار کرد: بیشترین استرس در زنان موضوع ازدواج و انتخاب همسر است که در خصوص مشکلات شخصیتی و اعتیاد همسر زنان بیشتر دچار اضطراب هستند در حالی که مردان کمتر دچار چنین استرس‌هایی هستند.

این روانشناس بالینی در خصوص مشخصات اختلالات روانی گفت: برخی از مشخصات در رفتار ظاهری افراد به صورت تیک عصبی یا پرش اندام‌ها بروز می‌کند اما مشخصه بارز این اختلالات وجود توهم، هذیان، اضطراب و بدکارکردی اجتماعی است.

ناجی با بیان اینکه یکی از نشانه‌های اختلالات روانی عملکرد نامطلوب اجتماعی است، گفت: مشکلات تحصیلی، زناشویی و شغلی از جمله نشانه‌های اختلالات روانی و عاطفی است همچنین وجود هذیان و توهم در گفتار افراد نشان از وجود اختلال و قطع رابطه فرد با واقعیت است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان در خصوص تفاوت و میزان استرس در افراد مجرد و متاهل گفت: اگرچه افراد متاهل دارای مشغله‌های بیشتری هستند اما در مقابل عامل محافظت‌کننده هم برای آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه خانواده، شبکه فامیلی و اجتماع از افراد متاهل بیشتر حمایت می‌کند، افزود: جامعه و خانواده به متاهلین بیشتر اعتماد می‌کند و سلامت روان متاهلین و آسیب‌های روانی افراد مجرد به ویژه مجردهایی که سن ازدواج آنها گذشته باشد بیشتر است برای مثال خودکشی موفق در مجردها بیشتر اتفاق می‌افتد و متاهلین در زندگی خود دارای معنای بیشتری هستند و اگر رنجی هم می‌بینند به ازای آن موارد مثبتی هم اعم از حمایت عاطفی فرزند و همسر را دارند که تا حد زیادی فشار روانی، مشغله‌ها و شکست‌ها را کاهش می‌دهد.

کد خبر 344752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.