دست‌های پیدا و پنهان فوتبال شهرضا

شهرضا – گاهی شاهد خیز بلند آنان برای فتح قله‌های بزرگ بوده‌ایم و گاه آرام و ساکت در کنج عزلت نشسته‌اند؛ آنان کار خود را می‌کنند، اما گاه دست‌های پیدا و پنهانی هستند که اجازه نمی‌دهند دوران شکوه ادامه داشته باشد و ترجیح می‌دهند گرد رکود بر شانه‌هایشان بنشیند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، پر طرفدارترین رشته ورزشی دنیا که به نوعی پول‌سازترین رشته هم محسوب می‌شود؛ در سراسر جهان همه افراد از پیر و جوان تا زن و مرد و با هر ملیتی، دوستدار آن هستند و مسابقات مختلف آن را دنبال می‌کنند.

فوتبال را این روزها همه می‌شناسند و کمتر کسی است که اطلاعاتی هرچند اندک، درباره آن نداشته باشد؛ در ایران نیز این ورزش دارای سابقه دیرینه است، اما از سال‌های میانی دهه ۲۰ خورشیدی که استقلال تهران ایجاد شد، تیم‌داری و باشگاه‌داری فوتبال در ایران وارد مرحله تازه‌ای شد و به تبع آن، در شهرستان‌ها نیز تیم‌هایی شکل گرفت.

سابقه فوتبال رسمی در شهرضا را شاید به دهه ۴۰ برسانند، در همه این سال‌ها فوتبال این شهرستان فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است و پیروزی‌ها و شکست‌های بسیاری را در کارنامه خود ثبت کرده است.

گاهی شاهد خیز بلند آنان برای فتح قله‌های بزرگ بوده‌ایم و گاه آرام و ساکت در کنج عزلت نشسته‌اند؛ آنان کار خود را می‌کنند، اما گاه دست‌های پیدا و پنهانی هستند که اجازه نمی‌دهند دوران شکوه ادامه داشته باشد و ترجیح می‌دهند گرد رکود بر شانه‌هایشان بنشیند.

این روزها اما فوتبال شهرضا از مسائلی رنج می‌برد که به گفته حمیدرضا بابایی، دودش در چشم بازیکنان می‌رود و آینده خوشی را به همراه ندارد. بابایی عضو تیم ملی فوتبال بوده و عضویت در تیم استقلال تهران و سرمربیگری استقلال اهواز را در کارنامه‌ حرفه‌ای خود دارد و اکنون عهده‌دار ریاست هیئت فوتبال شهرضا است، ریاستی که حواشی زیادی به دنبال داشته است.

رییس هیئت فوتبال شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا درخصوص بعضی معضلات پرطرفدارترین رشته ورزشی این شهرستان می‌گوید: مسابقات جام رمضان شهرضا با حاشیه‌هایی همراه بود و افرادی در ابتدا به قصد ضربه زدن به هیئت اقدام به ثبت نام کردند.

بابایی می افزاید: برگزاری هر مسابقه‌ای نیازمند اخذ مجوز از هیئت مربوطه است که این افراد چون مجوز نگرفته بودند از ادامه فعالیت آنان جلوگیری شد، سپس آنان از شهرداری منظریه درخواست کردند تا میزبانی مسابقات را برعهده بگیرد که البته شهرداری خواستار اخذ مجوز شد، متعاقبا هیئت فوتبال نیز به شرط تعیین زمین استاندارد، تعیین سرپرست مسابقات، هماهنگی با کمیته داوران، حضور ناظر بر جریان مسابقات و تضمین حقوق داوران موافقت کرد.

وی می‌گوید: در آخرین لحظات به دلیل اقدامات کسانی که از شهرداری خواسته بودند تا این مسابقات را برگزار کند، شهرداری از میزبانی مسابقات انصراف داد و فعلا دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با هماهنگی کمیته داوران هیئت فوتبال شهرستان، میزبانی این مسابقات را برعهده گرفته‌اند.

از ابتدای انتصابم کارشکنی‌ها آغاز شد

رییس هیئت فوتبال شهرضا تأکید می‌کند: در سه سال گذشته مسابقات رده پایه رشته فوتبال برگزار نشده و اگر امسال هم قرار باشد این مسابقات برگزار نشود، زنگ خطر بزرگی برای این رشته ورزشی در این شهرستان خواهد بود.

بابایی ادامه می‌دهد: از ۱۸ شهریور سال گذشته که به عنوان سرپرست هیئت فوتبال انتخاب شدم، با مخالفت‌ها و کارشکنی‌های محسوس و نامحسوس مواجه شدم در حالی که زمان آغاز فعالیت مدارس هم نزدیک بود، در چنین شرایطی فوتبال بزرگسالان برگزار و کلاس‌های آموزشی هم برپا شد.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه به علت آغاز به کار مدارس و نبودن مسئولی برای برگزاری رده پایه، این مسابقات برگزار نشد، تنها تیم اعزامی شهرضا در رده پایه، تیم «سرخ‌پوشان» بود که متاسفانه به علت خلافی که انجام دادند در مرحله فینال نتیجه را سه بر صفر واگذار کردند.

امسال مسابقات رده پایه برگزار می‌شود

رییس هیئت فوتبال شهرضا با بیان اینکه اولویت نخست هیئت فوتبال شهرضا در سال جاری برگزاری مسابقات رده پایه و جوانان است، می‌گوید: به جز جابجایی مسئول کمیته داوران، تغییرات دیگری در هیئت فوتبال انجام نشده است.

بابایی خاطرنشان می‌کند: وقتی وارد شهرضا شدم از نظر شخصیت ورزشی مورد استقبال قرار گرفتم، اما پیش از این زمان علی‌ عسگری امور هیئت را انجام می‌داد، البته این کار خلاف بود چراکه ایشان بدون حکم عهده‌دار این سمت بود.

وی اضافه می‌کند: در اواخر سال ۹۶ اسامی «حیدرعلی عسگری»، «حمدیرضا بابایی» و «دکتر علی‌عسگری» به عنوان سه گزینه شهرستان برای تصدی ریاست هیئت فوتبال شهرضا به هیئت فوتبال استان ارسال شد که آن هیئت بنده را به این سمت انتخاب کرد، این مسئله با مخالفت شدید اداره ورزش و جوانان مواجه شد در حالی که نام من را مسئولان این اداره فرستاده بودند؛ اداره ورزش و جوانان شهرضا تاکنون مدارک من را برای حراست اداره کل ورزش و جوانان استان ارسال نکرده است.

به حواشی توجه نمی‌کنم

رییس هیئت فوتبال شهرضا ادامه می‌دهد: برخی گمان می‌کنند حکم سرپرستی سه تا شش ماه معتبر است در حالی که این حکم هیچگونه محدودیتی ندارد.

بابایی اظهار می‌کند: بعد از آنکه محمدرضا رحمتی، سرپرست پیشین هیئت فوتبال شهرضا که به ناحق و باوجود کارکرد خوبی که داشت از سمت خود استعفا داد، علی‌عسگری عهده‌دار این سمت شد و اداره ورزش شهرضا نهایت همکاری را با وی انجام داد.

زمین چمن مصنوعی را از هیئت فوتبال گرفتند

وی تصریح می‌کند: اداره ورزش و جوانان تا جایی که قانون اجازه می‌دهد باید از همه هیئت‌ها حمایت مالی داشته باشد، بخشی از کمک مالی این اداره به این هیئت صرف پرداخت بدهی‌های گذشته شد، از طرف دیگر اداره ورزش و جوانان شهرضا زمین چمن مصنوعی را طبق قراردادی به هیئت فوتبال شهرضا واگذار کرد، اما بعد از مدتی این زمین به هیئت شنا واگذار شد.

رییس هیئت فوتبال شهرضا با اشاره به اقدامات این هیئت در ماه‌های اخیر، اظهار می‌کند: بازی‌های رده بزرگسالان در موعد مقرر برگزار شد، باشگاه‌های ورزشی هم در سال گذشته همکاری بسیار خوبی با هیئت فوتبال شهرستان داشتند.

بابایی تصریح می‌کند: در ماه‌های گذشته یک سهمیه لیگ برتر آسیاویژن از استان برای شهرضا اخذ شد و تیم «شهید همت» باحضور در این مسابقات به مقام سوم استان رسید، در بازی‌های بزرگسالان استان نیز حضور پیدا کردیم، فوتسال بانوان راه‌اندازی شد و اعضای این تیم توانستند مقام نایب قهرمانی استان را کسب کنند، فوتسال آقایان مجوز کلاس داوری C ایران را گرفتند.

کارشکنی‌ها در شأن فوتبال شهرضا نیست

وی می‌گوید: از ابتدای امسال نامه‌نگاری‌هایی علیه من انجام شده که در شأن فوتبال شهرضا نیست، ایراداتی به هیئت فوتبال شهرضا گرفته شده که قرار است در جلسه‌ای با ارایه مدارک و مستندات مطرح کنند.

اواخر اسفندماه سال گذشته علی‌نقی انصاری، رییس اداره ورزش و جوانان شهرضا در نشست خبری اظهار کرد: رییس جدید هیئت فوتبال شهرستان در ابتدا همه شروط را پذیرفت، اما به مرور زمان ملی‌پوش شهرضایی نتوانست انتظارات را برآورده کند، اگر قرار باشد وضعیت ریاست بر هیئت فوتبال شهرضا همچنان ادامه داشته باشد، فرد دیگری را برای این سمت معرفی می‌کنیم تا جذاب‌ترین رشته ورزشی شهرستان، از این حالت خارج شود.

رییس جدید هیئت فوتبال مورد تأیید اداره ورزش نیست

اکنون پس از حدود سه ماه مشکلات بین این اداره و هیئت فوتبال شهرضا همچنان باقی است.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرضا با بیان اینکه به دنبال رایزنی برای حل مشکلات هیئت فوتبال شهرستان هستیم، تأکید می‌کند: انتخاب رییس این هیئت با اداره ورزش و جوانان شهرضا است، اما برکناری وی با هیئت استان است.

انصاری ادامه می‌دهد: رییس هیئت فوتبال شهرضا باید دائما در شهرضا حضور داشته باشد، در حالی که رییس فعلی این گونه نیست، بعد از شش روز از آغاز ماه رمضان، رییس هیئت فوتبال شهرستان نتوانست مسابقات جام رمضان را برگزار کند و مجبور شدیم از دانشگاه آزاد تقاضا کنیم این مسابقات را برگزار کند.

وی اضافه می‌کند: مسابقات جام رمضان کاملا زیر نظر اداره ورزش و جوانان و با میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا بوده است و هیئت فوتبال شهرستان در این زمینه نقشی نداشته است.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرضا تأکید می‌کند: وقتی باشگاه‌ها و جامعه فوتبال شهرضا فردی را نخواهند کارها به خوبی انجام نمی‌شود.

انصاری تصریح می‌کند: نامه معرفی حمیدرضا بابایی به عنوان رییس هیئت فوتبال شهرضا برای حراست اداره کل ارسال نشده چون با انتصاب وی مخالف بودیم.

انگیزه فوتبال در شهرضا از بین رفته است

اما این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حیدرعلی‌عسگری، پیشکسوت فوتبال شهرضا که از سال‌های ۸۸ تا ۹۴ عهده‌دار سمت ریاست هیئت این رشته در شهرضا بود، ریشه معضلات فوتبال شهرضا را بداخلاقی و فقر منابع مالی می‌داند و می گوید: تیم‌ها و باشگاه‌ها از نظر مالی در مضیقه قرار گرفته‌اند و انگیزه تیم‌داری را از دست داده‌اند، البته در این زمینه هیئت فوتبال هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و هرگاه اقدامی هم انجام داده به صورت یک مسکن موقتی بوده است. طبق قانون تیم‌ها باید خودشان درآمدزایی داشته باشند، اما در شهرهای کوچک که تیم‌ها درآمد اندکی دارند، هیئت‌ها کمک‌های کمی را می‌کنند، وگرنه هیئت‌ها قانونا هیچ وظیفه‌ای ندارند.

وی ادامه می‌دهد: از طرف دیگر بعضی حواشی هم وجود دارد که بیشتر در زمینه امور فنی است؛ گاهی تیمی یک بازیکن را تربیت می‌کند، اما باشگاه‌هایی که منابع مالی بهتری دارند آن بازیکن را با وعده مالی بهتر، از باشگاه مبدا خارج می‌کنند.

رییس اسبق هیئت فوتبال شهرضا تأکید می‌کند: البته بعضی تخلفات و بداخلاقی‌ها هم هست که حواشی را ایجاد می‌کند، همه این‌ها ناشی از بی توجهی به اخلاقیات است که در همه رشته‌های ورزشی و در همه دنیا ممکن است وجود داشته باشد.

علی‌عسگری می‌گوید: فوتبال شهرضا در زمان‌های مختلف فراز و فرودهایی را داشته است، البته در دو سال گذشته به دلیل برگزار نشدن مسابقات رده پایه اندکی رکود داشته است؛ سال گذشته شهرضا یک تیم داشت که نتوانست نتایج خوبی را کسب کند چون سهمیه استان را در شهرستان و با بازیکنان استانی هزینه کردند.

وی اظهار می‌کند: انگیزه تیم‌داری، داوری و بازی فوتبال در شهرضا از بین رفته است که مهم ترین دلیل آن فقر منابع مالی است.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار ایمنا سرویس شهرستان

کد خبر 344693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    1 0
    از آقایان بپرسید چه کسی مسئول مخالفت با مسابقات پایه بوده؟ بودجه مسابقات چه شد؟ اصلا چرا از اول آقای رحمتی را برکنار کردید که کار به اینجا برسد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حسین IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    0 0
    پیش از اتصاب اقای بابایی هم مشکلات وجود داشت.وقتی باشگاهها پول نداشته باشند کاری نمیتوانند بکنند.بابایی یا هر کس دیگر هم کاری نمیتوانند بکنند.قبلا اوضاع مالی بهتر بود عسگری و رحمتی یه کم کار کردند.