مسجد جامع سرآور نگین گم شده گلپایگان

گلپایگان- مسجدجامع سرآور با ۶۰۰ سال قدمت نگین گمشده گلپایگان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، در ۱۶ کیلومتری شمال خاوری گلپایگان و در مسیر اصلی جاده شهرستان روستای سرآور، مسجد جامع تاریخی سرآور قرار گرفته است. تاریخ‌ روی منبر و در چوبی مسجد حکایت از احداث آن در دوران تیموریان دارد، اما در دوران صفویان نیز تعمیر و بازسازی هایی انجام شده است.

جاه و جلال این مسجد بر صفای آن گویای دنیای هنر است. در گذشته جلوی مسجد (در محل عبور جاده) حیاطی بود که متاسفانه با عبور جاده از وسط آن نابود شده، آنچه از این مسجد باقی مانده طرحی بسیار زیبا در عین حال ساده و مربع شکل است.

مسجد سرآور دارای سه در ورودی جنوب، غرب و شرق است، طول تنها ایوان مسجد ١٠ متر و دارای دو ستون چوبی به ارتفاع ۵.۴  متر است. در قدیم در غربی مسجد در وسط همین ایوان بوده که به علت ارزش تاریخی و هنری آن و جلوگیری از سرقت در مکان دیگر نگهداری می‌شود.    

در تاریخی مسجد به طول ١٩٠ سانتی‌متر و ١١٠ سانتی‌متر عرض که به صورت حاشیه بسیار ظریف قرار دارد. در قسمت پایین لنگه های در تا وسط آن به شکل گل و بوته منبت کاری شده است. وسط هر دو قسمت نام حضرت علی بن ابیطالب(ع) چهار بار به صورت خط بنایی و مربع شکل در آمده است و در قسمت پایین، قفلی به صورت آویز قرار دارد.

در قسمت بالای سمت چپ در داخل یک دایره بخشی از آیه ۱۸ سوره جن بر روی آن کنده کاری شده است و تاریخ ساخت در ٩٧٩ هجری قمری حک شده است این تاریخ به دوره حکومت شاه طهماسب یکم از سلسه صفوی می‌رسد.

ستون های مسجد شبیه به مسجد ازبکستان

وسط مسجد روستای سرآور چهار ستون چوبی بزرگ که تمام وزن سقف را تحمل می‌کنند، قرار دارد، سر ستون‌ها دارای گره کاری‌های بسیار زیبایی است که به سر ستون‌های مسجد جامع شهر "کوکند" در کشور ازبکستان شباهت دارد.

مسجد جامع تاریخی سرآور مانند سایر بناهای تاریخی دیگر کشور از هتاکی سوداگران تاریخ در امان نمانده است تا جایی که مرکز این چهار ستون را کنده اند و به نوشته‌های روی تیرها و تکه‌های چوبی که اشعار مذهبی ، احادیث و آیات قرآن نوشته شده است، صدمه وارد کردند.

منبر تاریخی مسجد بیش از شش قرن قدمت دارد

منبر تاریخی مسجد سرآور گلپایگان، بیش از شش قرن قدمت دارد، این منبر با پنج پله با حدود ۲.۵ متر ارتفاع و نیم متر عرض از نظر هنر منبت‌، زیبایی منحصر به فردی دارد.

در تکیه گاه بالای منبر تاریخ ۸۱۱ هجری قمری و اسم ابراهیم بن ‌علی بن ابراهیم سرالواری (سرآوری) حک شده است، در سمت چپ منبر آیه ٢٥٥ سوره بقره در دو خط کنده کاری شده و در انتهای آیه شخصی به نام "علی بن محمد بن علی بن احمد سرآوری" تقاضای بخشش و غفران از پروردگار کرده است.

سرقت منبر

در سمت چپ و بالای منبر چنین نوشته شده که "عمل استاد حاجی ابن محمد علی خانی ساری" لبه‌های بالایی دیواره‌های منبر شامل هنر گره چینی چوب است و خود دیواره‌ها از تکه‌های مستطیل شکل چوب تشکیل شده است البته متاسفانه بخشی از در مسجد کوچک به یغما رفته است.

به گزارش ایمنا، در گذشته منبر معروف مسجد سرآور مورد سرقت قرار گرفت که بازگردانده شد، اما هنوز هم زراندوزان درصدد سرقت منبر هستند.

منبع: انجمن دوستداران و حافظان میراث فرهنگی گلپایگان

کد خبر 344620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شادی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
    1 0
    بسیار عالی