انرژی های سبز، محیط زیست شهری را تغییر می‌دهند

سازمان ملل متحد گزارش داده حداقل یک میلیارد نفر از جمعیت جهان روزانه کمتر از ۱.۲۵ دلار درآمد دارند و به نظر می رسد موضوع تغییرات اقلیمی برای آن‌ ها کم‌ اهمیت و حاشیه ‌ای باشد.

به گزارش ایمنا، برای نجات کره زمین، سوء استفاده از منابع انرژی در همه کشورهای جهان باید متوقف شود. این تصمیمی است که هم ‌اکنون تعدادی از کشورها با تعهد به کاهش تولید کربن، به مرحله اجرا درآورده ‌اند.

بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد کربن و ۴۰ تا ۴۵ درصد از آلاینده‌های گلخانه ‌ای در شهرها تولید می شود. از آن جا که روند توسعه شهرها با سرعت پیش می ‌رود، جوامع مختلف سعی دارند، ثابت کنند تامین کامل انرژی مورد نیاز از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر کاملا عملی و ممکن است.

آژانس بین ‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) نیز اعلام کرده از سال ۲۰۰۰ ظرفیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بسیار رو به رشد بوده و هر سال به تعداد کشورهایی که این سیاست را در پیش می ‌گیرند، افزوده می شود. آمارها نشان می دهند هم اکنون ۱۰۲ شهر در جهان حداقل ۷۰ درصد از برق خود را از راه انرژی های تجدیدپذیر تامین می‌کنند.

سیاست‌های سبز در قلب اروپا

 کپنهاگ، پایتخت دانمارک تلاش می‌کند تا سال ۲۰۲۵، میزان تولید و انتشار کربن را به صفر برساند. دانمارک یکی از نخستین کشورهای جهان است که از انرژی خورشیدی و باد به عنوان منابع انرژی پایدار استفاده می‌کند.

در حال حاضر حداقل ۳۰ درصد از برق مصرفی کپنهاگ توسط باد تامین می‌شود. مقامات شهر همچنین ناوگان اتوبوس در کپنهاگ را تا سال ۲۰۲۵ به سوخت های زیستی مجهز کنند. سوخت های زیستی نوعی از سوخت هستند که از منابع زیست توده به دست می آیند و دو ویژگی مهم دارند؛ آلودگی سوخت های فسیلی را ندارند و تجدیدپذیر هستند. دانه های روغنی گیاهان، ضایعات چوب، تفاله های محصولات کشاورزی مثل نیشکر و غلات و ... از جمله سوخت‌های زیستی هستند.

در سال ۲۰۱۴، کپنهاگ توسط کمیسیون محیط زیست اروپا، به عنوان پایتخت سبز اروپا انتخاب شد. این شهر در زمینه تکنولوژی و کسب و کارهای سبز، می تواند در جهان پیشرو و رهبر باشد. در عین حال، شبکه گاز دانمارک می تواند به گاز سبز در سال ۲۰۳۵ دست یابد. این کشور می‌تواند نخستین کشور اروپایی مستقل از گاز طبیعی باشد و گاز مصرفی خود را به طور کامل از طریق گاز تولید شده از زباله های مواد غذایی، زباله های صنعتی و محصولات جانبی کشاورزی به دست بیاورد. تا سال ۲۰۳۵، ۱۰۰ درصد شبکه گاز این کشور سبز خواهد شد و برای رسیدن به این مهم، تا به حال ۷.۴ میلیارد یورو سرمایه گذاری شده است.

 آلمان نیز در زمینه استفاده از انرژی های سبز و تجدیدپذیر کشوری پیشرو محسوب می‌شود. این کشور چندین سال پیاپی است که چارچوب شهرها را برای اصلاح سیستم ‌های انرژی تقویت کرده است.

در میان شهرهای آلمان، در  فرایبورگ انرژی خورشیدی و زیست توده، بخش عمده ای از انرژی تجدیدپذیر شهر را تشکیل می دهد. فرایبورگ به عنوان «شهر خورشیدی» اروپا شناخته می شود و آن هم به دلیل نصب پنل‌های خورشیدی در سقف‌های اکثر ساختمان‌ها برای تبدیل نور خورشید به برق. علاوه بر استفاده از انرژی خورشیدی، فرایبورگ از زباله ها نیز انرژی زیست توده تولید می‌کند.

آمستردام، پایتخت هلند نیز به دلیل اجرای برخی پروژه ها در چند دهه اخیر، به شهری سبز و شهر پایدار تبدیل شده است. زباله ها در آمستردام با وسایل الکتریکی از سطح شهر جمع آوری می شوند. تمام ایستگاه های اتوبوس، بیلبوردها و چراغ ها با انرژی خورشیدی کار می‌کنند.

در بخش دیگر، شهر از آب رودخانه برای شارژ مجدد باطری‌ها به جای به کار گرفتن ژنراتورهای دیزلی استفاده می‌کند. بسیاری از خانه ها مجهز به لامپ های کم نور هستند و از طرفی به صورت اتوماتیک خاموش می شوند.

 ارمغان باد و خورشید برای ایالت‌های آمریکایی

گرینزبورگ در ایالت کانزاس آمریکا یک شهرک روستایی کوچک است که در سال ۲۰۰۷ شاهد گردباد ویرانگری بود. این شهر که ۱۴۰۰ نفر جمعیت کشاورز داشت، توسط گردباد به طور کامل ویران شد. وزش بادهای شدید و گردباد در این شهر تنها یک ارمغان برای باقی ساکنان گرینزبورگ داشت و آن تولید برق از انرژی بادی بود. این شهر ۳.۱ درصد از برق مصرفی خود را از یک مزرعه بادی تامین می‌کند. در حال حاضر گرینزبورگ در هزینه های انرژی ساختمان ها، سالانه ۲۰۰ هزار دلار صرفه جویی می‌کند.

پورتلند نیز، بزرگ ترین شهر ایالت اورگان در آمریکا بیش از ۹۲ هزار هکتار از فضاهای سبز را به مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری متصل کرده است. پورتلند دارای بالاترین نرخ دوچرخه سواری در میان شهرهای ایالات متحده را دارد. این شهر حدود ۶ هزار پارک جنگلی و ۲۵۰ پارک و مکان تفریحی دارد. پورتلند مقادیر زیادی از انرژی شهر را از طریق انرژی های تجدیدپذیر به دست می آورد. از سال ۲۰۰۷، بیش از ۶۰ درصد برق مورد نیاز این شهر از طریق هیدروژن تامین شده است. هیدروژن یکی از عناصری است که در سطح زمین به وفور یافت می‌شود. این ماده در مقایسه با سایر سوخت‌ها می ‌تواند با راندمانی بالا و احتراقی بسیار پاک به سایر اشکال انرژی تبدیل شود.

از سال ۲۰۱۳ تقریبا ۷۰ درصد از برق مصرفی پورتلند از طریق نیروگاه های برق آبی و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر تامین شد. تمام ساخت و سازهای جدید در این شهر مطابق با دستورالعمل های شورای ساختمان سبز ایالات متحده است. ضمنا همه زباله ها در ساختمان های دولتی این شهر بازیافت می شوند. پورتلند دارای سیستم کمپوست منحصر به فرد زباله نیز هست.

اما در سال ۲۰۱۵ فرماندار ایالت کالیفرنیا قانونی تصویب کرد که بر طبق آن تا سال ۲۰۳۰ این ایالت باید به سهم ۵۰ درصدی انرژی های پاک برسد. در کنفرانس مطبوعاتی بعد از امضای این قانون، فرماندار تصریح کرد: نفت که باعث رفاه انسان شده بود، امروز مقدمات نابودی او را آماده می‌ کند. ما باید به سمت رهایی از سوخت ‌های فسیلی حرکت کنیم.

 حالا بعد از ۳ سال از امضای این قانون، دفتر انرژی‌ های عمومی کالیفرنیا با انتشار گزارشی اعلام کرده است که کالیفرنیا تا سال ۲۰۲۰ به اهداف خود در مورد انرژی‌ های تجدیدپذیر خواهد رسید. در نتیجه مقامات این ایالت ۱۰ سال زودتر از آن ‌چه وعده‌ داده‌ بودند به اهداف خود جامه‌ عمل پوشاندند.

از سال ۲۰۰۸، میزان تولید کربن‌ دی ‌اکسید در این ایالت روندی نزولی نشان می‌ دهد. تلاش ‌های صورت ‌گرفته در زمینه‌ حمایت از تولید انرژی ‌های تجدیدپذیر باعث شده هزینه‌ تولید انرژی به وسیله‌ خورشید، باد یا دیگر منابع تجدیدپذیر در کالیفرنیا به ‌شدت کاهش یابد.

این ایالت برنامه دارد تا سال ۲۰۴۵ به سهم ۱۰۰ درصدی انرژی ‌های تجدیدپذیر برسد و در آینده ‌ای نه‌ چندان دور ممنوعیت تردد اتومبیل‌ هایی با سوخت فسیلی را اعلام کند.

نمایش انرژی تجدیدپذیر در توکیو و در المپیک ۲۰۲۰

توکیو، میزبان بازی های المپیک تابستانی در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. مقامات شهر این شهر ژاپنی تلاش می‌کنند ۲۰ درصد از برق مصرفی شهر را همزمان با شروع بازی‌های المپیک از طریق انرژی تجدیدپذیر فراهم کنند. این در حالی است که استادیوم در حال ساخت برای برگزاری بازی ها، مجهز به فن آوری انرژی خورشیدی و دیگر انرژی های تجدیدپذیر است. توکیو که یک کلان شهر پرجمعیت است، بزرگترین مصرف کننده انرژی در ژاپن شناخته می شود.

در ژاپن هزینه مصرف برق بسیار بالاست. همچنین به دلیل کوهستانی بودن، نصب مراکز انرژی خورشیدی بر روی زمین گران و دشوار است. اما ژاپن به دلیل وجود سطح گسترده آب در اطراف خود، پتانسیل زیادی برای صنعت انرژی خورشیدی شناور داراست. برای همین در شهر ساحلی کوبه در ژاپن، صفحه های خورشیدی شناور نصب شده و الکتریسیته به دست آمده از این طریق، به شرکت های برق فروخته می شود. یک شرکت فرانسوی اجرای این پروژه را برعهده دارد.

منبع: شهرنوشت

کد خبر 344470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.