کشف دست کندهای زیر زمینی در اردستان

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از کشف دست کندهای زیر زمینی در عمق زمین و در طبقات زیرین شهر تاریخی اردستان و به ویژه در طبقات زیرین محلات تاریخی این شهر خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون الله یاری در حاشیه دیدار با مسئولان شهرستان اردستان اظهار کرد: باستان شناسان در چند روز گذشته دستکندهایی را در عمق 35 و حتی 40 متری زیر زمین و در طبقات زیرین برخی محلات تاریخی اردستان کشف کرده اند.

وی افزود: این دستکندها در زیر محلات قدیمی شهر از جمله محلات "ابالی"، "کبودان"، "رامیان"، "فهره" و "مون" کشف شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: بخش هایی از این دستکندها که تا کنون کشف شده شامل چند راهروی دسترسی، پایاب قنات تاریخی "الرهاء" و یک تالار بزرگ همراه با غرفه هایی به ابعاد 5/1 در دو متر در عمق زمین است.

وی ادامه داد: در تالار بزرگی که هم اکنون کشف شده، طاقچه هایی با تزیینات سنگی وجود دارد که احتمالا محل قرار دادن چراغ های پی سوز بوده است.

اللهیاری گفت: همچنین مقادیر بسیار زیادی سفال خرد شده در این دستکندها کشف شده که برخی از آنها حتی منقوش هستند و هم اکنون کارشناسان در حال بررسی است.

مهدی مشهدی، رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان اردستان با اشاره به جزییات این کشف تاریخی اضافه کرد: برآوردهای اولیه ما حاکی است این دستکندهای تاریخی در عمق زمین و از زیر محلات تاریخی این شهر از جمله "ابالی" آغاز و به طول 5 کیلومتر تا محله تاریخی "مون" ادامه می یابد.

وی افزود: در این بررسی ها چنین نتیجه گیری به عمل آمد که این دستکندها دارای کاربری های متفاوت بوده و به احتمال زیاد جهت پناهگاه و یا پایاب قنات "الرهاء" در نزدیکی قنات باستانی "ارونه" (با نزدیک به 3 هزار سال قدمت) استفاده می شده است.

مشهدی تاکید کرد: از نکات جالب توجه این دستکندها این است که بخش هایی از راهروهای این دستکندها از طبقات زیرین برخی بناهای تاریخی شهر از جمله مسجد تاریخی جامع اردستان که یکی از کهن ترین مساجد جامع ایران بوده و شالوده های آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد و همچنین مسجد تاریخی "خسرو" با نزدیک به هزار سال قدمت تاریخی و بقعه "پیر مرتضی" عبور می کند به همین دلیل این نکته خود به اهمیت این دستکندها می افزاید.

رییس میراث فرهنگی شهرستان اردستان اظهار کرد: کارشناسان معتقدند دستکندهای کشف شده یکی از نمونه های منحصر به فرد در زمینه ایجاد دستکندهای زیر زمینی در فلات مرکزی ایران به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: در نشست روز گذشته مدیران شهرستان اردستان با مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان توافقات لازم در راستای اخذ مجوزهای ادامه عملیات کاوش در این مجموعه تاریخی با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و مسئولان محلی به ویژه شهرداری اردستان به عمل آمد.

کد خبر 344391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.