نمکدان را از سفره‌های غذا حذف کنیم

پژوهشگر پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گفت: فشار خون بیماری سختی است که منشا بروز بیماری‌های دیگری مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی و قلبی بشمار می‌رود، بنابراین باید با کنترل مصرف نمک از افزایش فشار خون پیشگیری کرد.

کتایون ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به اهمیت میزان مصرف نمک در مواد غذایی، اظهار کرد: استفاده از نمک در خانواده‌ها به طور معمول سرسفره ها مطرح است و به نوعی بسیاری از خانواده‌ها درگیر این مسئله هستند که یکی از اعضای خانواده نمک بیشتری مصرف می کند. در واقع نمک از مواد مهمی است که باید به بدن انسان برسدالبته استفاده از نمک نباید از حد نیاز  افزایش پیدا کند.

وی افزود: افزایش مصرف نمک باعث بروز بیماری‌های زیادی از جمله فشار خون می شود. فشار خون بیماری سختی است که منشا بروز بیماری‌های دیگری مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته های مغزی و سکته های قلبی بشمار می‌رود، بنابراین باید با کنترل مصرف نمک، از بالا رفتن فشار خون پیشگیری کرد.

پژوهشگر پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گفت: برای کنترل مصرف نمک، توجه به این نکته ضروری است که بعضی از مواد غذایی مانند انواع گوشت‌ها، سبزیجات و غذاهای آماده حاوی نمک هستند. بنابراین در زمان مصرف این غذاها باید میزان نمک اضافه شده به غذا به اندازه باشد.

وی تاکید کرد: توصیه سازمان بهداشت جهانی برای مصرف نمک برای هر فرد به طور معمول روزانه ۵ گرم (یک قاشق چایخوری) است و نباید بیش از این میزان مصرف شود. به طور معمول در مواد غذایی و نان روزانه تقریبا این حدود نمک گنجانده شده است، علاوه بر این در غذاهای مصرفی هم کمبود نمک به غذا اضافه می شود.

 ربیعی ادامه داد: به طور معمول گفته می شود که میزان مصرف نمک  روزانه در مواد غذایی مورد استفاده به حد ۵ گرم می‌رسد بنابراین بهتر است که به غذاها نمک اضافه نکنیم. چنانچه عادت غذایی خانواده به سمت مصرف غذاهای پر نمک رفته است، بهترین کار جمع کردن نمکدان از سفره و خوردن غذای کم نمک است.

پژوهشگر پژوهشکده  قلب و عروق اصفهان با بیان اینکه یکی از نکته های مهم همان طب سنتی و سردی و گرمی افراد است که میل به مصرف نمک را بالا می برد، گفت: در صورتی که فرزندان را از زمان کودکی به خوردن غذاهای کم نمک عادت دهیم در این صورت در آینده هم می‌توان میزان مصرف نمک را کنترل کرده و مطمئن باشیم که با غذای مصرفی، نمک به اندازه کافی به بدن می‌رسد.

وی تصریح کرد: در موارد بسیار استثنایی افرادی که دارای فشار خون پایین هستند و یا اینکه در هنگام ایستادن به طور ناگهانی فشار خون آنها پایین می آید ممکن است که توصیۀ در این موارد خاص پزشک به مصرف نمک باشد اما به طور معمول باید مصرف نمک روزانه را کاهش داد و غذاها را با استفاده از چاشنی‌ها خوشمزه کرد.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از ادویه جات، فلفل و انواع چاشنی‌ها به غذا مزه می‌دهند. هم‌چنین ضروری است که مصرف غذاهای خارج از خانه به ویژه فست فودها را کاهش دهیم، فست فودها، انواع سوسیس و کالباس‌ها، چیپس‌ها و پفک‌ها حاوی مقدار زیاد نمک هستند و مصرف این مواد موجب بالا رفتن میزان دریافت نمک بدن و مبتلا شدن به بیماری فشار خون می شود.

کد خبر 344373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.