برج کبوترخانه محمودآباد دهاقان ثبت ملی می شود

دهاقان – رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان گفت: برج کبوترخانه روستای محمودآباد دهاقان به زودی ثبت ملی و با تامین اعتبارات مرمت آن نیز انجام می شود.

مرتضی طیاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، اظهار کرد: قدمت این برج به دوران صفویه و حدود ۴۰۰ سال می رسد و امیدواریم با ثبت بنا در فهرست آثار ملی ماندگاری آن تضمین شود.

وی گفت: این بنا با تزیینات آجری، مقرنس سازی، اندود گچ و نقاشی شکل زیبایی دارد و در فضایی در دل زمین های کشاورزی نظر گردشگر را جذب می کند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان، تصریح کرد: متاسفانه این بنای تاریخی بر اثر رسیدگی نکردن و بی توجهی و اندود کاهگل، قسمتی از سقف گنبدی شکل آن فروریخته و آب حاصل از نزولات جوی دیواره را شسته و شکاف عمیقی در آن ایجاد کرده است و سوراخ های متعددی نیز به دلیل حفاری های غیر مجاز ایجاد شده که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

این بنای تاریخی بر اثر عدم رسیدگی و بی توجهی و اندود کاهگل، قسمتی از سقف گنبدی شکل آن فروریخته و آب حاصل از نزولات جوی دیواره را شسته و شکاف عمیقی در آن ایجاد کرده است و سوراخ های متعددی نیز به دلیل حفری های غیر مجاز ایجاد شده که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.طیاری با بیان اینکه ارتفاع برج بیش از ۹ متر است، گفت: این بنای تاریخی در فاصله شش کیلومتری شهر دهاقان و ۵۰۰ متری روستای محمودآباد واقع شده است.

کریم مرادخانی از معتمدان روستای محمودآباد دهاقان در این رابطه اظهار کرد: برج کبوترخانه این روستا با نام "برج حاج میرزاهاشم"معروف است چراکه تا سال ۴۲ شمسی حاج میرزاهاشم که از سادات حجازی دهاقان بود مالکیت آن را داشت البته وی مالک تمامی مزارع اطراف برج نیز بود، اما پس از آن سال مالک، برج را به قیمت۵۰۰ تومان به فردی به نام حاج یوسف بخشنده عطا آبادی می فروشد وهم اکنون نیز مالکیت آن به فرزندان و نوادگان ایشان رسیده است.

وی ادامه داد: قسمت گچ کاری شده بنا کاملا تخریب شده و سقف گنبدی شکل آن نیاز مبرم به بازسازی دارد.

مرادخانی با بیان اینکه برج کبوترخانه محمودآباد به عنوان تنها محل ذخیره کاه، گندم و نگهداری کبوتر بوده است، خاطر نشان کرد: کشاورزان تا چندسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی از برج استفاده می کردند.

مرادخانی با اشاره به اهمیت بازسازی بنا، افزود: امیدواریم مسئله ثبت این برج تاریخی در فهرست آثار ملی هرچه سریع تر انجام شود تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری به عمل آید.

به گزارش ایمنا، روستای محمودآباد در فاصله شش کیلومتری شرق دهاقان واقع شده است.

کد خبر 344313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طیاری US ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    2 0
    عالیییی
  • عبدالکریم ادیب IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    1 0
    با سلام جای بسی خوشحالی است. در دهاقان و عطاآباد برجهای زیادی هست که هر یک تاریخی در خود دارند مانند برج خونی عطا آباد که بایستی به آنها توجه شود.یکی از این برجها در باغ حیدر آباد آقای رحمت اله داودی است که ایشان آنرا مرمت و باز سازی کرده اند.