نمره پایین دو قوه در اقتصاد مقاومتی

نجف آباد- نماینده مردم نجف آباد در مجلس گفت: مجلس و دولت آن گونه که شایسته بوده در زمینه تحقق شعار سال های اخیر همچون اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی موفق نبوده اند.

ابوالفضل ابوترابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف آباد ارایه نکردن طرح های ساختاری برای رفع مشکلات اساسی مردم در عرصه اقتصاد و عملکرد ضعیف دولت در میدان اجرای قوانین را از جمله نقاط ضعف موجود دانست و اظهار کرد: برخی آمارهایی که به عنوان عملکرد دستگاه های مختلف در عرصه اقتصاد مقاومتی ارایه می شود، مربوط به عملکرد عادی آن ها است و ربطی به شعارهای سال ندارد.

ابوترابی اصلاح نظام بانکی و تامین اجتماعی را از راهکارهای ایجاد تحول در عرصه اشتغال کشور عنوان کرد و گفت: این موانع، تولید را به شدت زمین گیر کرده و با ادامه این روند در سال های آینده، امکان بروز بحران های اجتماعی با توجه به ورود جمعیت زیادی از نسل جوان به بازار اشتغال، دور از ذهن نخواهد بود.

وی با اشاره به مبارزه قاطع و موثر با قاچاق کالا تصریح کرد: انتخاب کالای ایرانی به نمونه های خارجی حتی با وجود قیمت بالاتر بایستی به یک فرهنگ در بین اقشار مختلف مردم تبدیل شود.

غفلت از ظرفیت های داخلی

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی با انتقاد از افزایش بدون ضابطه واردات در سال های اخیر گفت: متاسفانه در این دولت بیشتر نگاه مسئولان به بیرون از کشور است و به جای حل مشکلات داخلی و اختصاص دادن حجم نقدینگی به تولید و اشتغال، چشم به دست دشمن دوخته اند و شعار رفع تحریم سر داده اند.

وی افزود: با رفع تحریم ها شاید گشایش هایی ایجاد شود، اما واقعیت این است که تمام کارشناسان دولت و مجلس اذعان داشته اند که ۳۰ درصد مشکلات به تحریم و ۷۰ درصد آنها منشاء داخلی دارد.

ابوترابی ادامه داد: پرسنل و مهندسان شرکت ذوب آهن در یک کار جهادی و شبانه روزی موفق به کسب تکنولوژی ساخت ریل آهن شده اند، اما متاسفانه شاهد عقد قرارداد برای وارد کردن نمونه خارجی هستیم که چنین کاری این شرکت های بزرگ را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

دست و پای تولید را بسته ایم

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس با اشاره به انتخاب هوشمندانه مقام معظم رهبری برای شعار سال گفت: بهترین کاری که در حق تولیدکنندگان می توانیم انجام دهیم، این است که کاری به کارشان نداشته و با بروکراسی پیچیده دست و پای آن ها را نبندیم.

وی عملکرد برخی مسئولان در تحقق شعارهای سال را محدود به بیان حرف های جذاب دانست و گفت: در شرایط جنگ اقتصادی باید یکدیگر را درک کنیم. از طرفی مسئولان باید شهامت انجام کارهای ابتکاری و ریسک پذیر را داشته باشند و از سمت مقابل نیز دستگاه های نظارتی ضمن اجرای کامل و دقیق قانون، طوری عمل نکنند که مدیران مبتکر محدود شوند.

ابوترابی اضافه کرد: بسیاری از مشاوران دولت به جذب سرمایه گذار خارجی اعتقاد زیادی دارند در حالی که به نظر می رسد با ادامه مشکلات در خصوص برخی قوانین و بروکراسی حاکم بر کشور، همان سرمایه گذار خارجی نیز مانند تولید کنندگان داخلی با مشکلات زیادی مواجه شود.

وی افزود: قوای سه گانه هر کدام بایستی در حوزه مسئولیت خود زمینه ساز تحقق شعار سال شوند، اما متاسفانه شاهد عملکرد ضعیف در این زمینه و زمین ماندن شعارهای رهبری در سال های مختلف هستیم.

برجام خارجی و غفلت داخلی

ابوترابی اظهار کرد: متاسفانه دولت بیشتر تمرکز خود را بر روی موضوع برجام قرار داده و از ظرفیت های داخلی غافل شده است به طوری که در حال حاضر بسیاری از کارخانه های بزرگ و مشهور کشور، با مشکلات جدی مواجه شده و به سمت کاهش تولید یا حتی تعطیلی پیش می روند.

وی ادامه داد: همان گونه که مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند، نباید به غربی ها اعتماد کرد و این موضوع به خوبی در موضع گیری های اخیر آمریکا و هم پیمانان اروپایی اش به وضوح مشخص است. برجام یک مخمصه حقوقی است که آثار مخرب و بعضا خطرناک آن به تدریج مشخص می شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نهم با اشاره به سرگردانی بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه های مردم و بخش خصوصی در کشور اضافه کرد: این سرمایه عظیم هر بار به سمتی هدایت شده و زمینه ساز رشد قیمت ها می شود از بازار ارز و سکه گرفته تا مسکن و زمین اگر ما مسئولان زمینه رونق اقتصادی را فراهم کنیم، شاهد استفاده صحیح از این ظرفیت عظیم خواهیم بود.

وی با اشاره به نقش دستگاه قضایی گفت: این مجموعه می تواند با کمک قضاتی که در شورای تامین هر استان و شهر، کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۷۷ شهرداری‌ها و دیگر کمیسیون ها دارد، از سرمایه گذاری های قانونی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی  حمایت کند.

کد خبر 343993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.