هشدار هواشناسی/وزش باد شدید و آبگرفتگی معابر

سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای درخصوص تشدید بارش، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید، آبگرفتگی معابر، احتمال تگرگ و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها در بسیاری از استان‌های کشور هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، با توجه به تشدید بارش، گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید، در روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه در بخش های شرقی استان کردستان، نیمه شرقی کرمانشاه، نیمه جنوبی زنجان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، لرستان، قزوین، البرز، تهران، شمال چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان و هم‌چنین استان های کهگیلویه و بویر احمد، نیمه شمالی بوشهر و غرب فارس، و در روز پنج‌شنبه بیستم اردیبهشت‌ماه نیز تا قبل از ظهر در استان های ایلام، شرق کرمانشاه، نیمه غربی لرستان، فارس، بوشهر و از بعدازظهر در نیمه غربی کرمان، نیمه شرقی اصفهان، برخی نقاط یزد، خراسان رضوی، خراسان شمالی و نیمه غربی خراسان جنوبی، آبگرفتگی معابر، احتمال تگرگ و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها پیش بینی می شود.

در این اطلاعیه آمده است که بارش رگباری همراه با رعدوبرق در مدت کوتاه منجر به روان آب و سیلاب ناگهانی در مناطق مستعد شامل رودخانه های فصلی می شود، لذا توصیه می شود ضمن رعایت نکات ایمنی از توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها در مناطق یاد شده خودداری شود.

سازمان هواشناسی ادامه می دهد که در روز چهارشنبه در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان  و غرب مازندران وزش باد شدید بوده و انتظار می رود در برخی مناطق به‌خصوص در اردبیل و گیلان، متوسط سرعت باد بین ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت لحظه ای باد به بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این شرایط با شدت کمتر در بعدازظهر روز چهارشنبه برای برخی نقاط استان های قزوین، مرکزی، البرز، تهران، قم و سمنان نیز پیش بینی می شود. بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات لازم به‌عمل آید.

هم‌چنین روز پنج‌شنبه در جنوب شرق و شرق کشور  وزش باد شدید پیش بینی می شود که می تواند موجب خیزش گردوخاک در منطقه و کاهش کیفیت هوا و دید افقی شود، ضمن اینکه روز چهارشنبه و پنج‌شنبه به سبب وزش باد شدید خلیج فارس به ویژه سواحل بوشهر و روز پنج‌شنبه تنگه هرمز مواج پیش بینی می شود.

سازمان هواشناسی کشور توصیه های هواشناسی کشاورزی را نیز به شرح زیر اعلام  کرده است:

- خودداری از انجام عملیات محلول پاشی و سم پاشی به دلیل بارش باران و وزش باد 

- پاکسازی راه آب مزارع و باغات در مناطق غربی، شمال غرب و دامنه های البرز

- محافظت از گلخانه ها و ترمیم نایلون های پوشش گلخانه ها باتوجه به پیش بینی وزش باد شدید و تگرگ

- پوشش دار نمودن درختان دارای میوه اقتصادی به خصوص در ارتفاعات باتوجه به پیش بینی بارش تگرگ

- انتقال بذور و کودهای شیمیایی جامد به مکان های مسقف تا قبل از آغاز بارش

- هوادهی منظم خزانه های مزارع برنج توسط شلتوک کاران مناطق سواحل خزر

- مدیریت رطوبت بستر مزارعی که دچار ورس و خوابیدگی شده اند. به منظور کنترل طغیان آفات و بیماری ها در بستر مزارع

- بازدید مزارع جهت پایش علائم آلودگی بیماری ها ی سفیدک، زنگ زرد و قهوه ای گندم و آفات بعد از اتمام بارش

- جلوگیری از ورود سیلاب به استخرهای پرورش ماهی

- خودداری از انجام عملیات صید و صیادی در روز های چهارشنبه و پنج‌شنبه به سبب وزش باد شدید در خلیج فارس به ویژه سواحل بوشهر و روز پنج شنبه در تنگه هرمز 

خودداری از ورود دام به مناطق مرتفع با توجه به بارندگی های رگباری و احتمال وقوع صاعقه

- خودداری از چرای دام در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها  با توجه به وقوع بارش

- محافظت از کندوها در نواحی شمال غرب به ویژه اردبیل

کد خبر 343447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.