اهدای اعضاء هفت بیمار مرگ مغزی در اصفهان

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان از اهدا عضو هفت بیمار مرگ مغزی در ماه های اول سال ۹۷ در اصفهان خبر داد.

مریم خلیفه سلطانی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اهدای عضو بیماران مرگ مغزی ثمرات معنوی بسیار فراوانی را برای فرد اهدا کننده و خانواده آنان به همراه دارد چراکه با این گذشت و فداکاری می توان جان چندین بیمار نیازمند عضو را نجات داد.

وی با اشاره به اهمیت پیوند عضو بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند عضو و نجات جان انسان ها افزود: واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان در این خصوص تلاش های بسیاری را انجام داده تا به این مهم جامع عمل بپوشاند.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان تصریح کرد: در سال جاری هفت مورد اهداء عضو در استان اصفهان انجام شد که نخستین مورد، اهدای اعضاء مرحومه بهار انتشاری ۲۳ ساله ساکن اصفهان بود که به دلیل ایست قلبی دچار مرگ مغزی شده و پس از رضایت خانواده جهت تایید و انجام مراحل قانونی در ۲۷ فروردین ماه سال جاری اعضای مرحومه به بیماران لیست انتظار در اصفهان پیوند شد.

وی ادامه داد: مرحوم ایرج گزی ۴۴ساله ساکن اصفهان که در اثر تصادف دچار مرگ مغزی شد، دیگر بیمار مرگ مغزی بود که با گذشت و ایثار خانواده وی در ۲۹ فروردین ماه ۹۷ کلیه های او  به دو بیمار نیازمند عضو در اصفهان پیوند زده شد.

خلیفه سلطانی اضافه کرد:  مرحوم الیاس اندیک ۵۸ ساله ساکن شهرکرد دیگر بیمار مرگ مغزی بود که در اثر خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود و پس از رضایت خانواده جهت تایید و انجام مراحل قانونی در ۳۱ فروردین ماه جاری کبدش در اصفهان پیوند زده  شد.

وی عنوان کرد: مرحوم امیر قاسمی  ۳۹ ساله ساکن اصفهان نیز در اثر تصادف دچار مرگ مغزی شد و پس از رضایت خانواده، این جوان اصفهانی در پنج اردیبهشت ماه ۹۷ تحت عمل برداشت عضو قرار گرفت و کبدش برای پیوند به شیراز ارسال شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: مرحوم سیروس انصاری پور ۵۰ ساله ساکن اصفهان یکی دیگر از افرادی است که در اثر خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده و با ایثار خانواده این پدر بزرگوار در تاریخ پنج اردیبهشت ۹۷ کبدش در اصفهان پیوند زده و عمر دوباره ای به بیمار نیازمند کبد بخشیده شد.

وی خاطرنشان کرد: مرحومه مریم یوسفی ۳۰ ساله ساکن تیران در اثر خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شد که پس از  رضایت خانواده جهت تایید و انجام مراحل قانونی به مرکز پزشکی الزهرا منتقل شد و در پنجم اردیبهشت ماه جاری کبد و کلیه های این بیمار مرگ مغزی جهت پیوند به بیماران نیازمند به شیراز ارسال شد.

خلیفه سلطانی تصریح کرد: مرحوم سعید تلیم خانی ۴۳ساله ساکن اصفهان نیز یکی دیگر از بیمارانی بود که در اثر خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود و پس از رضایت خانواده اش در شش اردیبهشت ماه کبد او در اصفهان به بیماری با هپاتیت حاد و نارسایی پیوند شد.

وی با اشاره به ۵۱ مورد مرگ مغزی منجر به اهدای عضو در سال گذشته اصفهان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شمار زیادی از بیماران نیازمند پیوند عضو در لیست انتظار به سر می‌برند و به سختی هزینه‌ها و رنج بیماری را تحمل می‌کنند در حالی که خداوند با دادن فرصت به برخی افراد برای بخشیدن حیات دوباره به این بیماران لذت شیرین بخشش را نصیب آنان می‌کند.

به گزارش ایمنا، اعضای قابل اهدا شامل قلب و ریه‌ها، کبد و روده‌ها، لوزالمعده و کلیه‌ها است که علاوه بر این اعضاء، برخی از بافت‌های بدن نیز قابل پیوند است؛ با اهداء قرنیه می‌توان بینایی را به فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده بازگرداند، تاندون و غضروف سبب بازسازی اعضا آسیب دیدهٔ مربوطه می‌شود، پیوند استخوان می‌تواند، مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود، دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه‌ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می‌رود، پیوند پوست نجات بخش بیماران با سوختگی شدید است و پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان‌های خون است.

کد خبر 343262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.