تهران نیازمند ۲۰۰ هزار میلیاردتومان منابع مالی برای ۵ سال آینده است

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: به قیمت امروز ۴۰ هزار میلیاردتومان و برای ۵سال آینده نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیاردتومان منابع مالی نیاز داریم تا بتوانیم مسائلی که به عنوان مسائل مهم تهران مطرح شده است را تا حدی بهبود بخشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، حجت الله میرزایی در شصتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش  با تاکید بر اینکه تهران مهم ترین بخش این سرزمین است، گفت: فراموش نکنید که ۲۵درصد تولید ناخالص کشور، ۳۵ درصد صنعت ایران و ۷۲درصد خدمات کشور در تهران تولید می‌شود.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه تهران فقط پایتخت اقتصادی و سیاسی نیست، عنوان کرد: از سوی دیگر تهران پایتخت هنری و فرهنگی بوده و مصرف انبوه قومی و فرهنگی در ایران بوده و این شهر یادآور تحولات بزرگ ۲۰۰سال اخیر این سرزمین است.

وی با بیان اینکه تهران ویترین تمام عیار قدرت مدیریت در سرزمین ما است،افزود: یک آلبوم و گلستانی نمایان از تنوع قومی در این سرزمین است، نه که یک تهدید بلکه یک فرصت است. مساله کردستان، سیستان و بلوچستان، ترکمن صحرا و دیگر قومیت ها را باید در تهران با انسجام قومی و ملیتی حل کنیم اما تاکنون این امر محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۷ شهریور ۹۶ به شهرداری تهران آمدم. آنچه که امروز ارائه می دهم را گروه بسیاری از اندیشمندان و به خصوص جوانان در تهیه آن به من کمک کردند.

شناسایی منبع فروش تراکم در تهران

کاندیدای شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید منبعی که در سال ۶۸ پیشنهاد فروش تراکم برای تامین هزینه های شهری را داد شناسایی کنیم، گفت: اگرچه ابزار سهل الوصول و روش کوتاه مدت بود اما تا به امروز ادامه داشته است و به یک ساز و کار در تهران تبدیل شده است.

میرزایی با بیان اینکه شهرتهران ویژگی هایی دارد که آن را در معرض یک خطر مهم قرار داده است، تصریح کرد: تهران مرکز خلاقیت و نوآوری این سرزمین است. نزدیک به ۳۰درصد دانشگاه های کشور در شهر تهران و ۶۰درصد مراکز پژوهشی در پایتخت قرار دارد و اگر طرحی در تهران قابل اجرا نباشد، در هیچ جای کشور قابل اجرا نیست.

وی در خصوص اینکه تهران امروز با چند مشکل یا مساله روبه‌رو است، گفت: اول معضل نابرابری اجتماعی است. براساس نظرسنجی ها مشخص شده که ۸۶درصد مشکلات تهران این است که مردم نسبت به هم بی تفاوت هستند و انسجام اجتماعی جای خود را به عدم تعلق داده و تبعیض و نابرابری بین گروه ها و مناطق شهر تهران در مسایل اجتماعی و اقتصادی قابل مشاهده است.

میرزایی با بیان اینکه تاب آوری کالبدی معضل دیگر تهران است، تاکید کرد: تهران در مقابل زلزله، آتش سوزی و ... تاب آوری ندارد. در میان پنج شهر دنیا که بیش از همه مرگ و میر در زلزله را دارد، ایران دومین کشور و تهران دومین شهر است.

۳۰۰ ساختمان شبیه پلاسکو در تهران

میرزایی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۳۰۰ ساختمان شبیه به پلاسکو وجود دارد که متاسفانه با وقوع حادثه می تواند تهران را با بحران روبه رو کند. تاکنون ۱۵۰هکتار تحت عنوان بافت ناپایدار شهری شناسایی شده و یک سوم جمعیت تهران در این بافت قرار دارند که همه این افراد در معرض خطر هستند.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه آلودگی های زیست محیطی و ترافیک مسائل اول و دوم شهر تهران است، گفت: آلودگی هوا و ترافیک به دلیل حمل و نقل است. در سال۹۶ نزدیک به یک سوم روزهای تهران در شرایط ناسالم قرار گرفته است، در سال های گذشته حتی به ۲۰۰ روز هم رسیده است که بسیار مخاطره آمیز است.

وی اضافه کرد: وضعیت مالیه شهرتهران ناپایدار، غیرمتنوع، سنتی و مبتنی بر تخلفات ساخت و ساز است. مالیات ستانی ناکارآمد، ۸۰درصد درآمد تهران را به ساخت و ساز و تخلفات ساخت و ساز وابسته کرده است.

شهر تهران نیازمند ۲۰۰ هزار میلیاردتومان منابع مالی

میرزایی تصریح کرد: میانگین تامین مالی از بازار در کلانشهرهای دنیا بین ۳۰ تا ۴۰درصد است و این در حالی است که اقتصاد تهران اقتصاد کلنگی و وابسته به ساخت و ساز است. تهران با بدهی کلانی روبه رو است، در واقع ۸۷ هزار میلیارد تومان تعهدات شهرداری به پیمانکاران، بانک ها، بخش خصوصی و تعهدات برای اتمام پروژه های ناتمام در یک افق ۵ساله با محاسبه تورم به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان می رسد، یعنی ۱۳۰هزار میلیارد منابع لازم داریم تا شبکه حمل و نقل تهران را تکمیل و بازسازی کنیم.

وی افزود: به قیمت امروز ۴۰ هزار میلیاردتومان و برای ۵سال آینده نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیاردتومان منابع مالی نیاز داریم تا بتوانیم مسائلی که به عنوان مسائل مهم تهران مطرح شده است را تا حدی بهبود بخشیم.

میرزایی تاکید کرد: آن نظام مالی که در سه دهه گذشته کج کار گذاشته شده است، تهران را به شهر بی آرمان، بی تعلق و شهری که آینده اش فروخته شده تبدیل کرده است. نزدیک به ۱۵ برابر منابع نیاز داریم تا بتوانیم تعهداتمان را بازپرداخت کنیم.

میرزایی با اشاره به اینکه عمر بناها به کمتر از ۲۰ سال رسیده است، گفت: این یعنی تهران به بزرگترین جماعت کوچ نشین تبدیل شدند. تهران به کارگاهی تبدیل شده که جای زندگی نبوده است.

تهران یک کارگاه بزرگ ساخت و ساز است

کاندیدای شهرداری تهران تصریح کرد: تهران شهر زندگی نیست بلکه کارگاه بزرگ ساخت و ساز است و احساس تعلق خاطر در آن از بین رفته است. همه مردم تهران گفتند ما می خواهیم از اینجا جا به جا شویم. ۱۱۰ هکتار باغ ها از بین رفته اما هیچ شهروندی اطلاع نداد که باغی در حال تخریب است. نتیجه تعارض ارزش ها بی اعتمادی مطلق در بین مردم به مدیریت شهری است. بدون این اعتماد قدم از قدم نمی توان برداشت.

میرزایی با اشاره به این که برای حل مشکل تهران سه پیشنهاد دارم، گفت: در مالیه شهری باید بازسازی را از مکان های ویران شده شروع کنیم‌. در اقتصاد شهری و سازمان اجتماعی شهر باید برای بهبود وضعیت، حکمرانی شهری و انباشت سرمایه اجتماعی سازمانی را در پیش بگیریم. برای وضعیت مالی تهران با یک هدف گذاری سهل اما ممتنع روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه مالیه شهرتهران به شدت سنتی است، خاطرنشان کرد: تاکنون بخش مهمی از درآمدها از فروش هولوگرام و واگذاری املاک انجام شده است. باید سرمایه پایتخت تبدیل به اوراق بهادار و شهرداری خرید و فروش خود را در بورس انجام دهد، اما ساختار سازمانی ما با این مسئله بیگانه است پس باید به این سازمان سرمایه گذاری را بیاموزیم.

میرزایی با تاکید بر اینکه پیش از ما تهران را به اندازه کافی گران کرده اند، افزود: قیمت واحدهای مسکونی از ۸۴ تا ۹۲ چیزی حدود ۱۰۰۰درصد افزایش یافته است. اگر مدیریت شهری گذشته تهران توان مانیتوری سیاست ها و روندهای ملی را داشت، تهران آسیب نمی دید.

روند تخریب شهر تهران شدت گرفته است

وی با بیان اینکه روند تخریب تهران شدت گرفته است، عنوان کرد: مالیه تهران براساس توانایی در قدرت پرداخت و میزان آسیبی که به شهر وارد می کنند باید تامین شود. این عادلانه نیست که یک فرد در پایین شهر با یک واحد تجاری عوارض بپردازد.

کاندیدای شهرداری تهران تاکید کرد: هیچ کس تصمیم نگرفت از دکل های موبایل عوارض دریافت کند و امروز چند صد میلیاردتومان چک های وصول نشده داریم؛ زیرا نظام ناکارآمدی وجود داشته است.

میرزایی سهم اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد کلان در تهران را بسیار اندک دانست و گفت: امروز تهران می تواند با یک سیستم اقتصادی فضای رونق را فراهم کند. به شرط آن که شهرداری قبول کند که همکارش استارتاپ هایی هستند که جوانان آن را برعهده دارند.

میرزایی ادامه داد: بخش مهمی از جوانان دنبال استخدام در شهرداری نیستند؛ بلکه می گویند ما را در اداره شهر و حل معضلاتش شریک کنید. باید پهنه همکاری مشترک با استارتاپ ها را فراهم کنیم.

برند شهرداری فساد نیست

وی با اشاره به این که برند شهرداری فساد نیست، گفت: اگر کسانی در این سازمان حرمت شهرداری را نگه نداشتند، آن را به همه تعمیم ندهیم. هنر ما این است که بستر زیست مومنانه را برای همکاران فراهم کنیم. شفافیت آری، افشاگری هرگز. مسیر شفافیت را تا انتها خواهم رفت.

میرزایی با تاکید بر اینکه شهرداری جای منازعه و دعوا نیست، تصریح کرد: برای حل مشکل شهر تهران باید در خانه همه تاثیرگذاران را کوبید. آینده تهران در مخاطره است. ما شعارمان گفت و گوی تمدن ها بود و امروز به گفت و گوی فراگیر درون ملی نیاز داریم. باب گفت و گو با شهروندانی که ذینفعان اصلی شهر هستند، بسته است.

کاندیدای شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ما روز تهران را دیدیم ولی شب تهران را ندیدیم، گفت: شب های تهران فرصت بی نظیری برای بازگشت اعتماد مردم است. ما آن را در ۳۰تیر تجربه کردیم. باید تعلقات محلی و خانوادگی تقویت شود. شب فرصتی است که میراث ارزشمند را زنده کنیم؛ چراکه شهروندان تهرانی روزها سرکار و در ترافیک هستند.

میرزایی خاطرنشان کرد: ما روی زمین را مشاهده کرده ایم اما زیرزمین را ندیده‌ایم. می توانیم ترمینال ها را به زیرزمین ببریم و از فضاهای روی زمین استفاده کنیم.

 حمل و نقل عمومی خارج از مرزهای تهران دیده شود

وی با بیان اینکه باید حمل و نقل و ترافیک خارج از مرزهای تهران دیده شود، ادامه داد: باید با حمل و نقل ریلی و حومه ای یا اخذ عوارض این سیل ماشین ها به تهران را کاهش دهیم. متن تهران یعنی شهرری که به حاشیه تبدیل شده است.

میرزایی در پاسخ به سوال اعضای شورا در مورد استفاده از ظرفیت جوانان و زنان در طول مدت مدیریت خود در معاونت برنامه ریزی گفت: در یک ماه اول پس از آغاز به کار در معاونت برنامه ریزی، جوانانی به کار گرفته شدند که دانش آموخته بهترین دانشگاه ها بودند. اولین معاونی بودم که یک زن را به عنوان مدیرکل انتخاب کردم و ۶ معاون برنامه ریزی شهرداری مناطق نیز از بانوان انتخاب شده اند که باید در نیمی از مناطق تهران این روند ادامه پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت های زنان در حوزه های تخصصی استفاده شود، عنوان کرد: نباید با تشویق کاذب زنان تنها از ظرفیت آنان در حوزه فعالیت های بانوان استفاده کنیم، بلکه تخصص زنان باید در مقیاس شهرسازی، عمرانی، مالی و غیره نیز مورد توجه قرار گیرد.

کاندیدای شهرداری تهران با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم با انفعال در حوزه اقتصادی مواجه است، گفت: اگر در هر سرزمین دیگری بودم به طور قطع به عنوان یکی از اعضای هیئت وزیران انتخاب می شدم؛ چراکه برای حل اقتصاد راه حل های جدی دارم.

مساله اول کشور شفافیت است

میرزایی با بیان اینکه مساله اول کشور شفافیت است، اظهار کرد: در شهرداری باید مسائل را با مردم در میان بگذاریم، ما بسیاری از مشکلات را در دوره اصلاحات حل کرده ایم با اینکه فشارها کم تر از امروز نبود. به همین دلیل معتقدم متعلق به گرایشی هستیم که نگرش آن اصلاح طلبی است.

میرزایی با اشاره به این که ۷۵ درصد از شهرداران کلان شهرهای دنیا زیر ۶۰ سال سن دارند، اظهارکرد: ۸۰ درصد از این شهرداران فارغ التحصیل رشته های جامعه شناسی، اقتصاد و علوم سیاسی هستند.

وی ادامه داد: مساله اصلی تهران پروژه ها یا اقتصاد نیست بلکه مساله ای عمیق تر است. در سال ۹۰ مسئول پروژه تراز مالی طرح تفضیلی بودم که جزو پیچیده ترین و گران ترین طرح های تهران و حتی کشور بود که برای تک تک بندهای مالی، درآمدی پیشنهاد کردیم و در حال حاضر باید بخشی از آنها حذف و بخشی دیگر اضافه شود.

نیروی انسانی سرمایه شهرداری تهران است

کاندیدای شهرداری تهران با بیان این که کسانی که از شهر بهره می برند، باید هزینه آن را پرداخت کنند، گفت: اسم این گران کردن شهر نیست و در دنیا نیز الگوهای روشنی در این زمینه وجود دارد. نباید با تنگ کردن چشم و بروکراسی اداری طرح ها را امکان ناپذیر بدانیم.

وی با بیان این که نیروی انسانی سرمایه ارزشمندی برای شهرداری تهران است، اظهار کرد: از طریق اصلاح مدل های کسب و کار می توان الگوی منابع درآمدی را اصلاح کرد. نباید به بهانه مواجهه با تراکم نیروی انسانی، کسانی را که به صورت غی اخلاقی کسب درآمد داشته اند را در یک تراز بدانیم. بخشی از موضوع نیروی انسانی با بازنشستگی تشویقی قابل حل است.

میرزایی با تاکید بر توجه ویژه به مشارکت مردمی و  هوشمند سازی برای اداره شهر عنوان کرد: باید حس تعلق مردم به شهر تهران را افزایش و میزان مشارکت را بالا ببریم. همچنین با هوشمندسازی امکان حل ۳۰ درصد از موضوع ترافیک تهران مهیا می شود؛ چراکه بخشی از مواردی چون آموزش، خدمات بیمه ای، خدمات مالی و ... از طریق هوشمندسازی قابل انجام است و باعث کاستن از ترافیک خواهد شد.

کد خبر 343192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.