استان اصفهان در رتبه سوم زایمان سزارین قرار دارد

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ایران در بخش زایمان با سزارین دارای آمار بالایی است و در سطح کشور نیز استان اصفهان در رتبه سوم زایمان با سزارین قرار دارد این در حالی است که قبل از طرح تحول سلامت آمار زایمان‌های سزارین در کشور ۶۲.۳ بوده و اکنون این رقم به ۵۶ درصد رسیده.

زهرا جوانمردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا و در حاشیه مراسم روز جهانی ماما و آیین تجلیل از ماماهای منتخب استان که پیش از ظهر امروز _۱۶ اردیبهشت ماه_ همزمان با روز جهانی ماما در در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۲۵۰۰ ماما در استان اصفهان فعالیت دارند که تعدادی زیادی از آنها در بخش درمان و بهداشت شاغل هستند و تعدادی نیز به صورت آزاد در دفتر کار مامایی خصوصی فعالیت دارند. 

وی با بیان اینکه بیش‌ترین حوزه کاری ماماها در بخش درمان مربوط به بخش زایمان، کلینیک های مامایی و مراقبت بارداری است، تصریح کرد: از سال ۹۳ و بعد از طرح تحول سلامت تا کنون اقدامات بسیار خوبی انجام شده و به ویژه برای ترویج بخش زایمان طبیعی و افزایش این نوع زایمان با حمایت های مالی وزارت بهداشت زیر ساخت های لازم برای اجرای آن در طی سه سال اخیر فراهم شده است.

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهانادامه داد: این زیر ساخت ها شامل بازسازی فضای فیزیکی بلوک های زایمانی است که به صورت اتاق های تک نفره اختصاصی یا LDR بوده است و اکنون در بیمارستان های دولتی  انجام شده و سیستم سنتی قبلی به این سیستم تبدیل شده است.

جوانمردی گفت: این اقدامات عامل موثری در ترویج زایمان طبیعی بوده است و فضای فیزیکی طراحی شده به مادر باردار این امکان را می دهد که از لحظه ورود به بیمارستان تا زمان انجام زایمان و بعد از آن از اتاق اختصاصی ویژه ای برخوردار باشد که موجب علاقه مندی بیشتر مادران باردار و خانواده برای بحث زایمان طبیعی شده است.

آموزش های دوران بارداری و تاثیر آن در جذب ماماها

وی افزود: رایگان شدن زایمان طبیعی به نفع خانواده ها و مردم بوده است و عاملی انگیزشی در رغبت مادران باردار برای انجام  زایمان طبیعی بشمار می رود، هم‌چنین طی چند سال اخیر در زمینه آموزش های دوران بارداری اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته که در جذب ماماها و اشتغال زایی آنها نیز بسیار موثر بوده است.

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: ارایه این آموزش ها برای گرایش مادر و خانواده به انجام زایمان طبیعی لازم است و افرادی که آموزش های دوران بارداری را از طریق همین کلاس ها در بیمارستانها و مراکز درمانی  و بهداشتی گذرانده باشند، به این نوع زایمان رغبت بیشتری دارند.

وی تاکید کرد: ترویج روش های زایمان بی درد و کم درد و غیر دارویی و زایمان در آب نیز ازجمله موارد دیگری است که به آن توجه شده است. زایمان در آب نیازمند زیر ساخت لازم است و هم اکنون امکانات این نوع زایمان در دو بیمارستان امین و شهید بهشتی در شهر اصفهان فراهم شده و اطلاع رسانی بسیاری نیز در این زمینه صورت گرفته است، البته در این بخش هنوز نیازمند اطلاع رسانی بیشتر به بانوان و افزایش آگاهی آنها برای استقبال از زایمان طبیعی هستیم. در سال  گذشته به ویژه در بیمارستان شهید بهشتی  تعداد بسیاری زایمان در آب انجام شد که بسیار موفق بودند و طی صحبت هایی که با مادر و خانواده آنها صورت گرفت خوشبختانه از این نوع زایمان احساس رضایت داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه از زمان طرح تحول سلامت افزایش روند زایمان طبیعی مورد نظر بوده است، گفت: پیشرفت این امر به کاهش زایمان با روش سزارین وابسته است و در کل دنیا، ایران در بخش زایمان با سزارین دارای آمار بالایی است و در سطح کشور نیز استان اصفهان در رتبه سوم زایمان با سزارین قرار دارد.

ترس از درد زایمان باعث استقبال از روش سزارین می شود

جوانمردی با بیان اینکه قبل از طرح تحول سلامت آمار زایمان های سزارین در کشور ۳. ۶۲ بوده است و اکنون این رقم به ۵۶ درصد رسیده است، گفت: اکنون در فرهنگ جامعه و به ویژه در استان اصفهان بیشتر گرایش به زایمان با روش سزارین دیده می شود و این فرهنگ در طول چند سال ایجاد شده است و نمی توان انتظار داشت که طی دو یا سه سال این فرهنگ تغییر یابد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است که در جامعه به لحاظ زیرساختی بر روی این موضوع کار شود و اطلاعات و آگاهی خانواده ها را افزایش داد، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که باعث می شود خانم ها از زایمان طبیعی استقبال کمتری کنند ترس از درد زایمان است که خوشبختانه با روش هایی که اکنون فراهم شده این درد به حداقل رسیده است.

وی اضافه کرد: نکته حایز اهمیت دیگر این است که برخی از مردم بر این باور هستند که نوزادی که از طریق زایمان طبیعی به دنیا بیاید، در آینده عوارض بیشتری برای او ایجاد می شود ازجمله اینکه کودک از نظر هوش در سطح پایین تری نسبت به کودکانی قرار می گیرد که به صورت سزارین متولد شده اند که این باوری اشتباه است.

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که عوارض زایمان طبیعی هم برای مادر و هم برای فرزند بسیار پایین است و این گروه از کودکان از ضریب هوشی بالایی نیز برخوردار هستند؛ در حالی که زایمان به صورت سزارین برای مادر با عارضه چسبندگی های غیر طبیعی جفت همراه است که عاملی برای خونریزی های بسیار شدید بعد از زایمان است و هر چه تعداد زایمان سزارین ها بیشتر شد احتمال بروز عارضه ها برای مادرانی که فرزندان خود را به روش سزارین زایمان  می کند، بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: در بخش‌نامه های اخیر وزارت بهداشت ابلاغ شده که مادرانی که یکبار سزارین شدند و یا در دفعات قبل از آن نیز زایمان به صورت سزارین داشته اند، با شرایط علمی لازم می توانند  طبیعی زایمان کنند،  البته همه این موارد مستلزم این است که در محیط و بیمارستانی مناسب که برای انجام این کار فراهم شده است حضور یابند تا عارضه ای برای مادران باردار به دنبال نداشته باشد.

کد خبر 343188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.