جزئیات سفرهای خارجی مدیران شهرداری منتشر می‌شود

جزئیات مناقصات و مزایده‌های شهرداری تهران و سفرهای خارجی مدیران این نهاد قرار است، در دسترس شهروندان تهرانی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، آگاهی پایتخت‌نشینان از اینکه جزئیات سفرهای خارجی مدیران شهرداری، تازه ترین تصمیم نشست کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران است، اقدامی است که قرار است پس از بررسی های بیشتر در راستای اجرای طرح شهرداری تمام شیشه‌ای، اجرا شود.

امین عارف‌نیا، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران که مسئولیت ارزیابی ضرورت سفرهای خارجی و تصمیم گیری برای اعزام ماموران شهرداری به خارج از کشور را بر عهده دارد، در این نشست ها حضور دارد. همه اعضا بر اینکه جزئیات و دلیل سفرهای خارجی کارکنان شهرداری تهران باید به اطلاع شهروندان برسد توافق کردند، اما موضوعی که هنوز بر آن توافق نشده، چگونگی ارایه و عرضه این اطلاعات به مردم است، اینکه از طریق سامانه شفافیت ارایه شود یا راه‌های دیگری.

گرچه به گفته اعضای کمیته شفافیت و شهر هوشمند، هم اکنون هم جزئیات سفرهای خارجی مدیران شهرداری تهران به طور کامل در اختیار مرکز ارتباطات و روابط بین‌الملل به طور شفاف وجود دارد؛ اما تاکید بهاره آروین، رئیس این کمیته بر آگاهی مردم از این اطلاعات است.

آن طور که شواهد نشان می‌دهد؛ رویکرد کمیته شفافیت ورود به تمام حوزه‌های مدیریت شهری برای شفافیت است. با تمرکز بر اینکه اطلاعاتی به مردم عرضه شود که دارای دو اثر باشد؛ نخست قابل فهم بودن برای عموم مردم و دیگری جلوگیری از فساد احتمالی.

الزام شهرداری به اعلان عمومی مناقصات

طرح «اعلان عمومی مناقصات و مزایده‌های شهرداری تهران» موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح و بررسی شد. نتیجه آن شد که یک فوریت این طرح با ۲۰ امضا در صحن علنی شورای شهر اعلام وصول شد و در صورت تصویب نهایی، شهرداری ملزم به اعلام عمومی تمام مناقصات، معاملات و هر گونه قرارداد درآمدی و هزینه‌ای می‌شود.

این طرح برای نخستین بار در کشور از سوی سازمان و نهادی اجرا خواهد شد. یکی از مهم‌ترین خروجی‌های کمیته شفافیت و شهر هوشمند، انتشار قراردادهای بالای یک میلیاردتومان شهرداری تهران در سامانه شفافیت بود. این سامانه امسال رونمایی و در دسترس شهروندان قرار گرفت.

۲۱  فروردین بود که ساکنان پایتخت توانستند، فقط با یک کلیک بدانند شهرداری تهران درباره کدام پروژه‌ها، با کدام پیمانکار و با چه هزینه‌ای قرارداد دارد و شهر را اداره می‌کند. اقدامی که به گفته ناظران شهری و اجتماعی، گام بسیار موثری در رفع زمینه‌های فساد و همین طور شفاف‌سازی دارد. شهروندان تهران می‌توانند برای دسترسی و آگاهی از این قراردادها به سایت shafaf.tehran.ir مراجعه کند و فقط با یک کلیک روی "قراردادهای کلان شهرداری" که از شهریور سال ۱۳۹۶ انجام شده، از جزئیات قراردادها آگاه شوند.

تا به امروز در این سایت جزئیات ۳۲۵ قرارداد در ۵ بخش موضوع قرارداد، نام پیمانکار، نام کارفرما، مبلغ نهایی قرارداد و جزئیات بیشتر منتشر شده است. البته این قراردادها بیشتر مربوط به پروژه‌های عمرانی و خدمات شهری مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران است که مبلغ این قراردادها نزدیک به ۹۰۰ میلیاردتومان برآورد شده است.

کد خبر 343108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.