۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
هنر و تجربه اصفهان؛ قربانی اماواگرها

پس از گذشت دو هفته از توقف برنامه‌های هر چهار سانس گروه سینمایی هنر و تجربه اصفهان در سینما سوره، از امروز شنبه _۱۵ اردیبهشت‌ماه_، اکران فیلم‌های این گروه در یک سانس در سالن شیخ بهایی پردیس سینمایی چهارباغ از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این خبر، یکی دو روز پیش در کانال تلگرامی امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان اعلام شد. ضمن اینکه از امروز هم در برنامه اکران گروه سینمایی هنر و تجربه در شهرستان‌ها که در کانال تلگرامی این گروه سینمایی به شکل روزانه منتشر میشود، فیلمی در ستون فیلمهایی که قرار است در اصفهان اکران شود، قرار گرفت.

در واقع طی دو هفته گذشته، نام هیچ فیلمی در ستون مربوط به اصفهان اکران فیلم‌های هنر و تجربه در شهرستان‌ها دیده نمی‌شد، اما امروز در این برنامه، اکران فیلم «پاپ» در سانس ۱۶:۴۵ آن اعلام‌ شده است.

از ابتدای اردیبهشت‌ماه بود که توقف اکران فیلم‌های هنر و تجربه اصفهان که یکی از اولین شهرهایی بود که به این گروه سینمایی پیوست، در سینما سوره اصفهان اعلام و گفته شد که قرار است فیلم‌های این گروه سینمایی، در یک فضای حرفه‌ای‌تر نسبت به سالن سوره، پاسخگوی علاقه‌مندان سینما باشد و اکران آن‌ها در یکی از سالن‌های کم‌ظرفیت پردیس سینمایی چهارباغ ادامه یابد.

علت ادامه نیافتن اکران فیلم‌های گروه سینمایی هنر و تجربه در سالن سوره، این است که قرارداد گروه سینمایی هنر و تجربه تهران با حوزه هنری استان اصفهان تمدید نشده، درحالی‌که اگر این قرارداد تمدید می‌شد، سالن سوره همچنان در اختیار گروه سینمایی هنر و تجربه باقی می‌ماند.

گرچه پردیس سینمایی چهارباغ، سینمایی‌تر است و بسیاری از مخاطبان این گروه سینمایی تمایل دارند فیلم‌ها در این سالن اکران شود، اما مسئله‌ای که در این میان نباید نادیده گرفت، این است که حوزه هنری استان اصفهان هم معمولاً برنامه‌هایی چون نشست‌های مختلف و اجرای تئاتر در سالن سوره داشت و در بسیاری موارد ناچار می‌شد برخی از سانس‌های هنر و تجربه را برای برگزاری این برنامه‌ها لغو کند که این بی‌برنامگی باعث شکایت مخاطب می‌شد. این مسئله در کنار استاندارد نبودن پرده نمایش و شیب سالن سوره برای اکران فیلم هم باعث نارضایتی مخاطبان هنر و تجربه که اکثراً اهالی رشته‌های مختلف هنری از جمله سینما و فیلم‌بین‌های حرفه‌ای هستند، می‌شد.

البته مسئله اینجا است که بعید نبود با تمدید دوباره قرارداد هنر و تجربه تهران با حوزه هنری استان اصفهان، اکران فیلم در سینما سوره از سر گرفته شود.

قراردادی که تمدید نشد

مهدی احمدی‌فر، رئیس حوزه هنری استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا علت توقف اکران فیلم‌های گروه سینمایی هنر و تجربه در سینما سوره را تمدید نشدن قرارداد حوزه هنری اصفهان با هنر و تجربه تهران می‌داند.

او می‌گوید: مسئولان هنر و تجربه تهران درخواست داشتند که سالن اکران فیلم‌های هنر و تجربه را در اصفهان عوض کنیم و از قبل به ما گفته بودند که برای امسال برنامه‌ریزی جدیدی کنیم به همین دلیل قرارداد سالن سوره را تا پایان فروردین‌ماه تمدید کرده بودیم و قرار بود از ابتدای اردیبهشت‌ماه، اکران فیلمهای هنر و تجربه در سالن دیگری ادامه یابد.

در حالی‌که تا پایان فروردین‌ماه، اکران فیلم در سالن سوره در چهار سانس انجام می‌شد و ابتدای اردیبهشت‌ماه، کافه رادیو پردیس چهارباغ به اکران فیلم‌های هنر و تجربه اختصاص‌یافته بود، اما به نظر می‌رسد هنوز نمی‌توان چهار سانس اکران در آن سراغ گرفت.

احمدی‌فر درباره اختصاص سالن مستقل به فیلم‌های هنر و تجربه در اصفهان می‌گوید: هنر و تجربه تهران باید از ما بخواهد سالن استاندارد به این کار اختصاص دهیم.

شاید مخاطبان اصفهانی این گروه سینمایی مجبور باشند به همین تعداد سانس بسنده کنند تا زمانی که برنامه‌های هنر و تجربه در سینمای دیگری ادامه یابد، ضمن این‌که دقیقاً معلوم نیست استقبال مخاطب از این گروه سینمایی در اصفهان چقدر بوده و آماری دراین‌باره اعلام‌ نشده است.

مسئله دیگر اینجا است که یکی دو روز بعد از پایان یافتن اکران فیلم در سینما سوره، برنامه اکران کافه رادیو پردیس سینمایی چهارباغ برای فیلم‌های هنر و تجربه اعلام شد که براساس آن، دو سانس ۱۶ و ۲۱ به این گروه سینمایی اختصاص‌یافته و عملاً هیچ سانسی در زمان‌های مناسب عصر برای این فیلم‌ها در نظر گرفته نشده بود. البته این سانس‌ها هم هرگز عملاً فیلمی به خود ندید و این را با یک پرس و جوی ساده از مسئولان کافه رادیو می‌شد فهمید.

نکته دیگر اینجا است که قرار بود از آذرماه سال پیش، یکی از سالن‌های پردیس چهارباغ، به‌جای سالن نامناسب تالار سوره، در اختیار اکران‌های گروه هنر و تجربه اصفهان قرار بگیرد، ولی این اتفاق نیفتاد.

یک ماه بلاتکلیفی

مصطفی حسینی، مدیر امور سینمایی موسسه بهمن سبز استان اصفهان درباره علت این اتفاق به خبرنگار ایمنا میگوید: قرارداد هنر و تجربه با حوزه هنری اصفهان که مالک سالن سوره است، تمام و تمدید نشده است. قرار است تا اختصاص سالنی جدید به گروه هنر و تجربه، امور سینمایی استان اصفهان که تحت نظارت حوزه هنری تهران است، به‌صورت تک سانس یا چند سانس، سالنی را در پردیس سینمایی چهارباغ در اختیار این گروه قرار دهد. ضمن این‌که برای شروع اکران در کافه رادیو پردیس سینمایی چهارباغ مشکلاتی داشتیم، ظرفیت کافه رادیو هم کم بود و فیلم‌هایی که در چرخه اکران بود، قراردادشان تمام نشده بود و باید تا اتمام اکران آن‌ها صبر می‌کردیم.

امیرحسین علم‌الهدی، رئیس شورای سیاست‌گذاری گروه سینمایی هنر و تجربه درباره تعیین وضعیت گروه سینمایی هنر و تجربه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: منتظریم سینماهای سیتی سنتر و ساحل تا یک ماه دیگر آماده شوند تا تکلیف سالن هنر و تجربه اصفهان روشن شود.

او علت ادامه نیافتن اکران فیلم‌های هنر و تجربه در سینما سوره اصفهان را هم مسائل مالی می‌داند و این‌چنین توضیح می‌دهد: مسئولان حوزه هنری استان اصفهان، براساس تعرفه‌های مالی خود در سال ۹۷، درخواست‌هایی داشتند که برای ما امکان رفع آن‌ها نبود.

به گفته علم‌الهدی، حوزه هنری استان اصفهان، برنامه‌هایی برای اجرا در این سالن در نظر داشت که اکران فیلم در آن را با مانع روبرو می‌کرد. این در حالی است که احمدی‌فر در گفتگو با ایمنا، علت توقف اکران فیلم‌های هنر و تجربه را در این سینما، تمایل نداشتن مسئولان هنر و تجربه در تهران دانسته بود.

در نهایت باید گفت گروه سینمایی هنر و تجربه که تا پایان فروردین‌ماه، چهار سانس در سالن سوره در اختیار داشت، پس از دو هفته وقفه در اکران و اما و اگرهایی که برای اکران دو سانس از فیلم‌های آن در کافه رادیو پردیس سینمایی چهارباغ مطرح شد، از امروز با اکران روزانه یک سانس در پردیس چهارباغ به کار خود ادامه می‌دهد و این روند حداقل تا یک ماه ادامه می‌یابد تا سینماهای مجموعه سیتی سنتر و پردیس سینمایی ساحل آماده شود.

کد خبر 343070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.