«گردشگری خلاق» گرد و غبار میراث کهن را پاک می‌کند

رییس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان گفت: یکی از منابع و محورهای اصلی توسعه اصفهان، گردشگری است و باید بر اساس منابع موجود برای توسعه آن برنامه‌ریزی شود.

رضا روحانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: یکی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری اصفهان که از آن به عنوان میراث ناملموس این جهانشهر یاد می‌شود، مشاغل و حرف سنتی است که امروزه در غوغای بین سنت و مدرنیته برخی از آنها در حال فراموشی است.

وی افزود: باید مشاغلی همچون قفل سازی، فلزکاری، چیت‌سازی، رنگرزی، مرسع‌کاری، سوخت‌چرم، نقاشی روی استخوان، گچ بری، لایه چینی طلا و نقره، قلم‌کاری و برخی دیگر از حرف سنتی اصفهان بازیابی و با ارایه تسهیلات احیاء و توسعه پیدا کند، زیرا در افزایش اشتغال‌زایی بسیار تاثیرگذار است.

رییس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان ادامه داد: اگر این مشاغل را در قالب بازاریابی بین‌المللی خوب به جهان معرفی کنیم، امکان ارز آوری برای کشور را دارد تا جایی که حتی درآمد آن بر سرمایه‌های مادی پیشی گیرد.

وی با بیان اینکه مشاغل سنتی می‌تواند باعث جذب گردشگر شود، تصریح کرد: برند بسیاری از مشاغل و حرف سنتی متعلق به اصفهان است به این معنا که ممکن است در شهرهای دیگر هم این مشاغل دیده شود، اما ریشه آنها در اصفهان است و بهترین استادکاران آن در اصفهان یافت می‌شود.

روحانی با تاکید بر اینکه دو نوع سرمایه می‌تواند ضمن ایجاد هویت، برای ما منجر به خلق ثروت، درآمد و حتی ارزآوری شود، گفت: دسته اول منابع مادی مثل نفت و گاز و دسته دوم منابع فرهنگی یا همان میراث ناملموس است که در این زمینه اصفهان به عنوان یکی از دیرینه‌ترین و دیرپاترین شهرها در مرکز ایران در تمام ادوارتاریخی چگالی فراوان‌تری نسبت به سایر نقاط کشور دارد.

وی اظهارکرد: سالها است اتاق بازرگانی برای توانمندی‌های اصفهان به ویژه در حوزه بین المللی به دنبال تعیین برند است تا تمام ظرفیت‌های فرهنگی و میراث ناملموس را تحت عنوان برند اصفهان به جهان معرفی کند.

رییس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان به گردشگری خلاق در شهرها اشاره و خاطرنشان کرد: گردشگری که بتواند به صورت قالب کلی تمام میراث ناملموس را تحت پوشش قرار داده و عرضه کند، «گردشگری خلاق» است، بدان معنا که بتواند گرد و غبار میراث کهن را پاک و بار دیگر به شکل درخور امروزی عرضه کند.

وی افزود: در اصفهان مکان‌های تاریخی که می‌تواند به عنوان یک نقطه جهانی مطرح شود، کم نیستند، حتی گویش و لهجه شیرین اصفهانی قابلیت عرضه دارد.

روحانی گفت: مجموعه تاریخی تخت فولاد، موسیقی اصفهان، اقوام و عشایر این کهن دیار از ظرفیت‌های جذب گردشگری به شمار می‌رود.

کد خبر 342877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.