اثربخشی گیاهان برای بیماران دیابتی

یک متخصص طب سنتی گفت: بیماران دارای قند خون با شدت بالا به مصرف گیاهان موثر و مفید برای دیابت نیاز دارند، هم‌چنین مصرف گیاهان دارویی و غیر دارویی در کاهش قند خون یا چربی خون تاثیر دارد.

محمد مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه همه گیاهان دارویی و غیر دارویی با ساختار فیبری خود در کاهش قند خون و کاهش چربی مفید هستند، اظهار کرد: گیاهان دارویی و غیر دارویی برای بیماران دیابتی نیز مفید است و ازجمله گیاهان موثر برای افراد دیابتی می توان به شوید، تخم شنبلیله، هندوانه ابوجهل، خیار کارلا، بوقناق(گیاه ترکی) و انواع سبزیجات رایج در این خصوص اشاره کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در مورد نوع مصرف این گیاهان افزود: ممکن است بدنه اصلی گیاه برای بیماری مورد استفاده قرار گیرد و یا گیاهان به صورت دَم کرده و یا به شکل عصاره و جوشانده شده و یا از داروهای شیمیایی استفاده شود که بیمار می تواند با صلاح دید پزشک معالج خود یکی از این فراورده ها را برای درمان بیماری دیابت استفاده کند.

وی گفت: چنانچه فردی دارای قند خون نرمال یا بالاتر از حد نرمال باشد باید گیاهان کمتری مصرف کند اما افراد دارای قند خون با شدت بالا، به مقدار بیش‌تری از این گیاهان موثر و مفید برای دیابت نیاز دارد چراکه مصرف گیاهان دارویی و غیر دارویی در کاهش قند خون یا چربی خون تاثیر گذار است.

مظاهری ادامه داد: مصرف گیاهان به نوع  ذائقه و علاقه بیمار بستگی دارد، برخی از بیماران تمایل دارند که گیاهان را به شکل دم کرده و جوشانده استفاده کنند و عده ای مصرف گیاه به شکل دارو و قرص را ترجیح می دهند و برخی نیز علاقه دارند که چند نوع گیاه را به طورترکیبی و با یکدیگر مصرف کنند که در مجموع همه این موارد برای بیمار در نظر گرفته شده و با توجه به ذائقه و علاقه بیمار، نوع مصرف این نوع گیاهان برای بیماری دیابت تجویز می شود.

 متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد:  با توجه به اینکه بیماری قند یک بیماری مزمن است، نمی توان نسخه واحدی برای همه بیماران تجویز کرد و بهتر است که بیمار هر چند ماه یکبار به پزشک مراجعه کند تا پزشک بر مبنای شدت و نوسان بیماری دیابت، نوع داروی موردنیاز را برای وی تجویز کند.

کد خبر 342386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.