آیا خوردن خزه برای دل و روده مفید است؟

تیمی بین‌المللی از دانشمندان شامل دانشگاه آدلاین، کربوهیدرات پیچیده جدیدی در خزه کشف کرده که احتمالا برای سلامتی مفید است.

به گزارش سرویس علمی ایمنا، دانشمندان مرکز ارزیابی ARC استرالیا در پلنت سل‌والز و دانشگاه رود آیلند در ایالات متحده آمریکا، اعلام داشتند که این پلی‌ساکارید به نظر کمی شبیه به بتاگلوکان سازگار با روده مفید موجود در جو دو سر و دیگر غلات است.

هنگامی که تیم تحقیق، به سرپرستی پروفسور راسل بورتون، درحال بررسی تاریخ تکامل بتاگلوکان بودند، به این کشف دست یافتند.

بتاگلوکان، پلی ساکاریدی حاوی فیبر رژیمی و فواید بسیاری برای سلامتی است که در غلاتی همچون جو دو سر و جو به وفور یافت می‌شود، اما با وجود ژن‌های مرتبط و مشابه در این گیاه، بتاگلوکان در خزه وجود ندارد.

محققان یکی از این ژن‌های مشابه را از خزه نمونه‌گیری کردند تا بررسی کنند آیا این ژن‌ها می‌توانند موجب تولید بتاگلوکان شوند یا خیر.

پروفسور بارتون در این رابطه گفت: "آنچه بدست آوردیم پلی ساکاریدی جدید ساخته شده از گلوکز قند و پنتوز بود و نه گلوکزی مانند بتاگلوکان؛ ما این ساختار جدید را آرابینوگلوکان نامیدیم و معتقدیم روشی که این دو قند مختلف را بهم پیوند می‌دهد، ساختار آن را شبیه بتاگلوکان کرده است. ما طرفدار خوردن خزه نیستیم، فقط خیلی راحت می‌گوییم در این پلی ساکارید جدید همچون بقیه آنها، پتانسیل بالایی وجود دارد."

پروفسور بارتون می گوید: در حالی که هنوز عملکرد آرابینوگلوکان شناخته شده نیست، این پلی‌ساکارید ممکن است خواصی داشته باشد که مانند پلی‌ساکاریدهای شناخته شده‌ای همچون سلولز برای کاغذ و نخ، یا زایلان به عنوان مکمل غذایی و جذب‌کننده دارو، برای سلامتی، صنعت و در زمینه‌های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

این تحقیق در مجله " Plant Cell"  منتشر شده است.

کد خبر 342344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.