۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
"بفرمایید موتور برقی"

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان از اجرای طرح "بفرمایید موتوربرقی" در نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک خبر داد و گفت: استفاده از موتورهای برقی و پاکروها علاوه بر کاهش آلودگی هوا، آمار تصادفات در شهر را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صلواتی صبح امروز (شنبه) در نشست خبری " نخستین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک" ، اظهار کرد: دغدغه‌های مسئولان نمایشگاه‌های بین‌المللی و شهرداری اصفهان موجب شد تا نخستین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک را برگزار کنیم.

وی افزود: در گذشته دو نمایشگاه دوچرخه و موتورسیکلت برگزار شده است ولی مطلوب شهرداری نبود، زیرا سهم غرفه موتورسیکلت بیشتر بود، اما این نمایشگاه به‌ صورت اختصاصی به حمل‌ و نقل پاک اختصاص دارد که این مهم با همکاری جدی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی مقدور شد.

صلواتی افزود: در این نمایشگاه از دوچرخه، دوچرخه‌های برقی، اسکوتر، موتورهای برقی تا ماشین‌های هیبریدی و ماشین‌های پاک به صورت تخصصی وجود دارد. در واقع تمامی وسایلی که در این نمایشگاه طی مدت سه روز عرضه می‌شود، به‌نوعی پاک است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: از حدود ۱۳ عرضه‌کننده موتورسیکلت و کارخانه موتور برقی که در کشور فعالیت دارند، ۱۰ کارخانه در این نمایشگاه حضور فعال دارند، سایر برندها و شرکت‌های مهم و کارخانجات تأثیرگذار نیز در این نمایشگاه حاضر هستند.

صلواتی با بیان اینکه برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک در تقویم برنامه‌های نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نبود و با مشارکت مسئولان نمایشگاه، این زمان در اختیار ما قرار گرفت، ادامه داد: این نمایشگاه به مدت سه روز از چهارم تا ششم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: مراسم افتتاحیه نمایشگاه روز سه‌شنبه ساعت ۹ صبح با حضور استاندار اصفهان، تقی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و سایر مسئولان برگزار می‌شود، زمان برگزاری این نمایشگاه برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بود، زیرا باید زمانی باشد که شهروندان بتوانند استفاده کنند و اگر در تابستان و یا شهریورماه برگزار می‌شد، مردم رغبت زیادی به خرید وسایل نقلیه پاک نداشتند.

وی تصریح کرد: شهرداران و اعضای دیگر شهرها برای حضور در این نمایشگاه ابراز علاقه کرده‌اند و تاکنون حضور اعضای شورای شهر اراک، زنجان و قزوین قطعی شده است. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان از اتفاق خوبی که در این نمایشگاه خواهد افتاد خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ تسهیلات حمل و نقلی برای خرید پاکروها امضا می‌شود که مردم بتوانند به‌صورت قرض‌الحسنه انواع محصولات از جمله دوچرخه، دوچرخه برقی و موتورهای برقی را با حمایت بانک رسالت خریداری کنند.

وی اظهار کرد: خیلی علاقه‌مند به استفاده از عبارات "تر" و "ترین" نیستم، اما فکر می‌کنم برگزاری این نمایشگاه در نوع خود اتفاق کم‌نظیری است که در کشور افتاده است و سابقه چنین نمایشگاهی را تاکنون نداشته‌ایم که مجموع همه پاکروها در یک نقطه متمرکز شوند و این امکانات در کنار برنامه‌هایی برگزار شود که برای شهروندان از جذابیت خاصی برخوردار باشد.

صلواتی با بیان اینکه برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک با هفته فرهنگی اصفهان همزمان شده است، تصریح کرد: حضور جدی و مشارکت فعال سازمان فرهنگی، تفریحی، ورزشی شهرداری اصفهان و کمیته فرهنگ شهروندی را در این نمایشگاه شاهد خواهیم بود. نمایشگاه در دو نوبت صبح و بعدازظهر دایر است که برنامه‌های متنوعی از جمله تئاترهای شهروندی، جنگ عروسکی برنامه‌های کودکانه هم به صورت فرهنگی و هم به صورت ورزشی، کاردستی‌ و نقاشی کودکان و گریم صورت کودکان، بازی‌های فکری، تئاتر خیابانی با موضوع فرهنگ‌سازی استفاده از حمل و نقل پاک، حرکات نمایشی با دوچرخه و برگزاری انواع ابربازی‌های ورزشی در حاشیه نمایشگاه در مدت سه روز برگزار می‌شود. همچنین در این سه شب برنامه‌های ویژه و ‌جشن اعیاد نیمه شعبانیه را برای شهروندان در نظر گرفته‌ایم و پیش‌بینی حضور پنج تا ۱۰ هزار نفر در این مدت را در نمایشگاه خواهیم داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: نوبت صبح نمایشگاه برای بازدید دانش‌آموزان و کارشناسان و بعدازظهرها برای عموم شهروندان و خانواده‌ها درنظر گرفته شده است، چون قرار نیست که نمایشگاه تنها در قالب نمایشگاه باشد، برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌های علمی نیز هر روزه در محل نمایشگاه با حضور اساتید دانشگاه‌های اصفهان و تهران ویژه کارشناسان، متخصصان و شهروندان برگزار می‌شود، همچنین از کشورهای آلمان و فرانسه نیز اساتید و شرکت‌هایی حضور دارند.

وی با بیان اینکه تجربه موفقی از طرح "بفرمایید دوچرخه" داشتیم و طی مدت دو ماه، حدود ۱۵ میلیارد تومان دوچرخه به شهروندان عرضه شد و "ستاره برد" برای شهروندان، فروشندگان دوچرخه و مدیریت شهری ایجاد شد، گفت: اتفاق خیلی خوبی که در این نمایشگاه نیز خواهد افتاد، طرحی با نام "بفرمایید موتور برقی" به شهروندان ارائه می‌شود، در این طرح که با همکاری اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت و کارخانجات تولید و عرضه موتور برقی برگزار می شود، موتورهای برقی با تخفیف و ارایه تسهیلات ویژه به شهروندان عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: ثبت‌نام این طرح از نمایشگاه شروع و تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت و شهرداری اصفهان ارائه زیرساخت‌ها و تشویقات لازم مثل ایستگاه‌های شارژ، ایجاد محدوده‌های خاص تردد موتورهای برقی و دوچرخه‌ها را خواهد داشت در کنار این طرح، عرضه‌کننده وسایل نیز طرح با تخفیف و با تسهیلات را به شهروندان ارائه می‌کنند.

صلواتی ادامه داد: هر اتفاقی که در شهر اصفهان در حال وقوع است از جمله افزایش ترافیک، استرس‌ها، تصادفات، ناامنی‌ها، تهدیدها و در نهایت تمامی این موارد آلودگی هوا تأثیرات صنایع، کارخانجات، استفاده از وسایط نقلیه سنگین و سبک و ... است، بنابراین امیدواریم با کمک رسانه‌ها فرهنگ استفاده از موتورهای برقی را در شهر اصفهان نهادینه کنیم.

وی تاکید کرد: اگر اصفهان بتواند در این زمینه پیشگام باشد، استفاده از موتورهای برقی می‌تواند در کشور گسترش یابد و و کم کم بستر لازم برای جدا شدن از موتورهای کاربراتوری و انژکتوری فراهم می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تأکید کرد: استفاده از موتورهای برقی علاوه بر کاهش آلودگی هوا و بهبود محیط زیست، آمار تصادفات را به حداقل می‌رساند، زیرا استفاده از موتورهای برقی مزیت خاص خود را دارد و انجام حرکات نمایشی با این موتورها امکانپذیر نیست به همین جهت آمار تصادفات کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان رتبه نخست را در افزایش تصادفات موتورسیکلت به دست آورده است، افزود: ۵۲ درصد از ۱۵۳ نفر کشته در سال ۹۶ به دلیل تصادفات موتورسیکلت بوده است، بنابراین تمرکزمان را بر روی موتورسیکلت گذاشته‌ایم تا آمار تلفات موتورسیکلت را کاهش دهیم.

صلواتی در بخش دیگر سخنان خود در مورد احداث مسیرهای ویژه دوچرخهسواری در شهر اصفهان، گفت: قول داده‌ایم مسیر ۱۰۰ کیلومتری مخصوص دوچرخه‌سواری در شهر اصفهان احداث کنیم که باید پای قولمان بایستیم و این مهم را انجام دهیم.

وی افزود: امسال اولویت مرکز شهر و مناطق یک، سه، چهار و پنج است و این موضوع را به جد پیگیری می‌کنیم تا مسیرهای ویژه و امن دوچرخه‌سواری را برای شهروندان ایجاد کنیم. سال گذشته به مشکلات مدیریتی برخورد کردیم و برای دریافت مجوز و مصوبات که باید از مراکز عالی مثل شورای ترافیک استان گرفته می‌شد، شش ماه طول کشید اما امسال این موضوع را به جدیت پیگیری می‌کنیم. برای اجرایی شدن این موضوع به فرهنگ‌سازی نیاز داریم چراکه باید از عرض خیابان‌ها گرفته شود.

صلواتی خاطرنشان کرد: شرایط لازم برای پارک دوچرخه‌ها در تمامی پارکینگ‌ها به صورت رایگان فراهم شده است و مکان‌های با نشانه "p" برای پارک دوچرخه‌ها در شهر ایجاد شده و قرار است هزار نقطه دیگر نیز ایجاد شود. همچنین ایستگاه‌های شارژ رایگان موتورهای برقی در ۵۰ نقطه از شهر ایجاد شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در خصوص جایگاههای کوچک سوخت اظهار کرد: از ۵۰ جایگاه سوخت کوچک، ۱۷ جایگاه ایجاد شده است و برای ایجاد مابقی جایگاه‌ها منتظر مصوبه ماده ۵ هستیم. هرچند به ۸۰ درصد موفقیت اولیه رسیده‌ایم و صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها کاهش یافته اما اگر این موضوع ۱۰۰ درصد انجام شود دیگر شاهد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها نخواهیم بود.

کد خبر 341976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    3 0
    با سلام همه این کارها بسیار عالی است اما وقتی مسیر دوچرخه در اصفهان وجود ندارد تردد سخت و پر مخاطره است فکری اصولی و سریع برای این امر بفرمائید با تشکر