شبی با «نوا»های عارفانه گروه «امیرجاهد»

گروه موسیقی «امیرجاهد» با اجرای قطعاتی از دستگاه موسیقی «نوا» و در شبی به نام همین دستگاه، در هنرسرای خورشید روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایمنا، دستگاه موسیقی «نوا»، احتمالا یکی از مهجورترین و البته مظلوم‌ترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی باشد، اما حالا گروه موسیقی جوان و حرفه‌ای «امیرجاهد» در شبی که به نام «کنسرت نوا» برگزار کردند، گوش‌های مخاطبانشان را با نت‌های این موسیقی عرفانی بیشتر آشنا کردند.

این کنسرت در دو قسمت اجرا شد که در قسمت نخست، قطعاتی ساخته «مسعود کبوتری»، سرپرست گروه، به اجرا درآمد و در قسمت دوم، ابتدا دونوازی تار و دف و سپس قطعاتی معروف همچون «مرغ سحر» نواخته شدند.

مسعود کبوتری که حدود ۱۵ سال پیش، گروه موسیقی «امیرجاهد» را تاسیس کرده، در گفتگو با ایمنا درباره این گروه گفت: نام این گروه به احترام محمدعلی امیرجاهد، آهنگساز بزرگ ایرانی، «امیرجاهد» نام گرفت و از آن زمان تاکنون کنسرت‌های مختلفی را در ایران و خارج از ایران اجرا کرده‌ایم.

وی افزود: این کنسرت‌ها خوانندگان مختلفی داشته، ازجمله عباس کبوتری، علی اصغر شاهزیدی و احمدی. همچنین با خوانندگانی در تهران کار کرده ایم، ازجمله علیرضا قربانی.

سرپرست گروه موسیقی «امیرجاهد» اظهار داشت: امسال گروه ما توانست در جشنواره جهانی موسیقی نوروز در باکو، مقام نخست را کسب کند.

وی درباره اعضای این گروه نیز گفت: کسانی که در گروه هستند، بعضا تعویض می‌شوند، اما در گروهی که اکنون داریم، سعی کردم از نیروهای جوان استفاده کنم، به طوری که دو عضو گروه، اکنون کمتر از بیست سال دارند.

کبوتری همچنین درباره قطعات نواخته شده در این کنسرت گفت: به جز قطعات معروف، مابقی ساخته خودم بود. قطعه اول شامل یک پیش‌درآمد همنواز با آواز بود و دیگر قطعات، شامل دو تصنیف و یک رِنگ می‌شد.

وی همچنین در توضیح این که چرا از دستگاه موسیقی «نوا» در این کنسرت استفاده کرده، نیز تصریح کرد: «نوا»، یک دستگاه موسیقی به حالت صوفیانه و عارفانه است که کمتر در موسیقی استفاده می‌شود و به همین دلیل سعی کردم از این دستگاه بیشتر استفاده کنم. البته با این که آهنگسازی و کارهای ارکستری در دستگاه نوا و راست پنجگاه کار سختی است، ولی این کار را کردیم تا مردم با این نواها بیشتر آشنا شوند.

سرپرست گروه موسیقی «امیرجاهد» درباره اجرای دیگر قطعات نیز گفت: برای این که یک یادآوری از موسیقی گذشته ایران هم داشته باشیم، در این برنامه سه نمونه از قطعات قدیمی شامل «به اصفهان رو» ساخته استاد علی اکبر شهنازی، «سفرکرده» ساخته استاد علی تجویدی و «مرغ سحر» ساخته درویش خان بزرگ را اجرا کردیم.

وی با اشاره به این که قطعات این کنسرت حدود یک سال پیش ساخته شده، گفت: برای کنسرت «نوا»، قبل از نوروز حدود یک ماه و پس از نوروز نیز حدود بیست روز تمرین کردیم.

کبوتری همچنین بیان کرد: قطعاتی را که در این کنسرت نواختیم، در آینده در بازار موسیقی منتشر خواهیم کرد.

به گزارش ایمنا، اعضای گروه موسیقی «امیرجاهد» در کنسرت «نوا» را مهدی روغنی (خواننده)، میلاد کبوتری (نوازنده تنبک)، آرشان سیف‌نژاد (نوازنده کمانچه)، آرمان سیف‌نژاد (نوازنده بم تار)، مسعود کبوتری (نوازنده تار) و امید محمدی (نوازنده کوزه و دف) تشکیل می‌دادند.

این کنسرت ۲۳ و ۲۴ فروردین ماه در هنرسرای خورشید برگزار شد.

کد خبر 341400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.