کشاورزان همیشه فدایی بوده اند/ مدیریت آب یعنی آن را به صاحبش ندهند!

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: مدیریت آب این است که به صاحبان اصلی می‌گویند آب نگیرید و آنها همیشه فداییان بودند.

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه جلسه روز گذشته استانداری در مورد وضعیت کشاورزان و  مدیریت آب بود و تصمیم اجرایی در این جلسه گرفته نشد، تصریح کرد: مدیریت آب این است که به صاحبان اصلی آن می گویند آب نگیرند در صورتی که کشاورزان مالکان اصلی رودخانه هستند، اما آنها همیشه فدایی‌ بوده‌اند.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو بالاخره باید تکلیف تخصیص‌هایی را که از حوضه زاینده‌رود داده، مشخص کند و برای مازاد تخصیص، تکلیفی مشخص کند زیرا عامل تخصیص‌ها وزارت نیرو بوده است.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با اشاره به جلسه‌ای که در اسفند ماه ۹۶ با رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر نیرو و مجمع نمایندگان استان اصفهان برگزار شد، گفت: در این جلسه آقای اردکانیان، وزیر نیرو دو ماه زمان (پایان اردیبهشت) خواست تا برنامه عملیاتی اجرای مصوبات شورای عالی آب اعلام شود، البته استاندار و نمایندگان نیز پیگیری‌هایی داشته‌اند و تا حدودی مشکل تونل سوم حل شده و مشخص است این دوستان به صورت جدی تلاش می‌کنند.

امینی به مردم استان توصیه کرد: همه در مصرف آب صرفه جویی کنند زیرا خشکسالی مربوط به امسال نیست، همچنین صنایع باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مصرف آب را به حداقل یا صفر برسانند زیرا مهم تر از کشاورزی محیط زیست است و نباید محیط زیست آسیب ببیند گرچه اکنون هم دچار مشکلاتی شده‌ایم.

وی با بیان اینکه آب رودخانه طبیعی و تونل اول کوهرنگ متعلق به حقابه‌داران و محیط زیست است، گفت: از این رو نباید هیچ بخشی به خصوص "شرب" و "صنعت" آبی از این بخش بردارند اما این قضیه عکس و صحبتی هم در مورد اصلاح این روند مطرح نیست.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه کشاورزان شرق اصفهان می‌گویند چرا کشاورزان بالادست زودتر به برداشت آب اقدام کردند، گفت: این صحبت صحیح است و حرف ناحقی نیست، همچنین قرار شده بود از آب کشاورزی، صنعت و شرب کاسته شود زیرا امسال بارندگی خیلی کم شده است.

وی ادامه داد: درحالی که حجم آب رودخانه بسیار کم است و این آب صاحب دارد اما هیچ تصمیم و برنامه‌ای برای جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه وجود ندارد، همچنین قرار بود طرح بن_بروجن متوقف شود اما این موضوع عملی نشده است.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان افزود: کشاورزان اصفهان عنوان می‌کنند که باید مصوبات شورای عالی آب اجرایی شود و حقابه‌ها نیز مورد توجه باشد اما هنوز اوضاع حقابه‌ها معلوم نیست.

امینی گفت: البته قرار شده مطابق مصوبات شورای عالی آب حقابه‌ها پرداخت شود، همچنین در  جلسه دیروز، استاندار اصفهان گزارشاتی از اقدامات در این حوزه ارایه کردند که قرار است خود ایشان آن را بیان کنند.

وی گفت: به طور کلی همه باید از خودشان شروع کنند تا مشکلات رفع شود.

کد خبر 340802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.