آیین رونمایی از ثبت لباس سنتی ابیانه برگزار شد

نطنز- با حضور معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی کشور، آیین رونمایی از لوح ثبت لباس سنتی ابیانه برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز، مراسم رونمایی از لوح ثبت مهارت دوخت پوشاک سنتی ابیانه نطنز در فهرست ملی میراث ناملموس با حضور معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی کشور، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان،  نماینده مردم نطنز، بادرود و  قمصر، فرماندار نطنز و جمعی از مسئولان این شهرستان برگزار شد.

مهارت دوخت پوشاک سنتی ابیانه به شماره ثبت ۱۵۲۱ در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۶ با امضا معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس قرار گرفت.

احمد نجیبی، مدیر پایگاه پژوهشی ابیانه در این رابطه اظهار کرد: جمعی از علاقه‌مندان برای پاسداری از آیین های بومی و دیرینه ابیانه از جمله پوشش محلی با هماهنگی شورای اسلامی روستا، پایگاه میراث فرهنگی، بنیاد جوانان و دهیاری ابیانه برای ثبت ملی لباس ابیانه اقدام کردند.

مدیر پایگاه پژوهشی ابیانه گفت: برای جلوگیری از تغییرهای ناهمگون این لباس، کاهش رواج لباس‌های غیرمتعارف، تشویق نسل جدید به استفاده از این هویت ماندگار، ترغیب دوزندگان این لباس سنتی و اشتغالزایی این آیین برگزار شد.

به گزارش ایمنا، لباس محلی زنان ابیانه از پیراهن، شلیته، یل، روسری، سربند، چادر شب، جوراب و پاپوش یا گیوه تشکیل شده؛ پیراهن بانوان هم راسته، گشاد، فاقد مچ در سرآستین، یقه گرد و قد آن تا بالای زانو می‌باشد.

روستای ابیانه سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این روستای تاریخی در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز در دامنه کوه کرکس جزو کهن‌ترین روستاهای کشور از نظر معماری سنتی می باشد که آثار و ابنیه ای از دوران هخامنشیان تا قاجاریه را در خود جای داده است.

کد خبر 340482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.