قلعه هایی که مقتدرانه سر به آسمان کشیدند

تیران-پله پله می گذریم و بر فراز دشتی پر پیچ و خم و دیوارهای گلی، اما استوار پا می نهیم که مهر و دوستی را در بین مردم می بینیم و جانی دیگر پیدا می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، برای رسیدن به سرزمین زیبایی ها، پس کوچه های پر پیچ و خم، درختان تنومند و هزار ساله و قلعه های سر به آسمان کشیده باید مسیر دریای صاف جاده ها را از اصفهان طی کرد تا اینکه به دشت های سرسبز تیران و کرون رسید و پس از آن در در دل روستاها گذشت و به این پهنه با صفا رسید.

قلعه های سربه فک کشیده در ابتدای روستا به هر میهمانی سلامی به بلندای آسمان و به آرامی دریا تقدیم می کنند و فرش زیبای صفا و صمیمیت پیشکش قدم های سرسبز مسافران و میهمانان این روستای تاریخی می شود تا اینکه به دور از هر مشغله ذهنی تنها صفا و زیبایی را به نظاره بشینند و با قدم زدن در جای جای این روستا عشق و صفا برداشت کنند.

پیچ و خم های خیابان های این روستای تاریخی که با دیوارهای گلی حاشیه نگاری شده گویی ما را در باغ ها و دشت ها آورده و تجربه هایی از قدم زدن در کوچه باغ های تاریخی تیران را در ما زنده می کند، اما واقعیت چنین نیست، اینجا باغ و صحرا و زندگی مردم با یکدیگر عجین شده و صفای دشت و صحرا را به ارمغان آورده است.

این روستا که جای جایش زیبا و با صفاست "جاجا" می نامند در کوچه های تاریخی این روستا که با دیوارهای گلی حاشیه نگاری شده رودهایی اگرچه کم آب، روان است و پرندگان بر این جوی آب عطش خود را خاموش و حضرت باری تعالی را به پاس نعمت هایش شگرگزاری می کنند. با گذر از کوچه باغ های پرصفا و پر از مهر به مسجد تاریخی این روستا می رسیم که معماری زیبای گذشتگان را که برگرفته از مهندسی خاص آن زمان بوده به تصویر کشیده شده است. مسجدی با سقف طاق و چشمه ای که منجر به خنکی تابستان ها و گرم نگهداشتن مسجد در زمستان ها می شود.

این مسجد تاریخی در حال حاضر میعادگاه مردم روستا جاجا برای مناجات و اقامه نماز جماعت است و فصل اشتراک گذشتگان و نسل جوان و نوجوان این روستا است در همجواری این مسجد تاریخی کوچه ای باریک، اما طولانی وجود دارد که ما را به حمام تاریخی روستا می رساند. خالی از لطف نیست که قدم در این کوچه تاریخی و باریک قرار دهیم و با آرامی بگذریم تا به مقصد بعدی که یک بنای تاریخی و قدیمی برسیم، در اینجا حمام قدیمی روستا با مهندسی معماران قدیمی را نظاره گر هستیم و چنان محو معماری آن می شویم که تجربه یکبار حضور در چنین حمام هایی را آرزو می کنیم چرا که حوضچه حمام، آب داغ و فعالیت دلاکان برای ماساژ همگی سلامت مردم قدیم را ضمانت می کرده البته گذر زمان و فراموشی آن در عصر حاضر منجر به افزایش برخی از بیماری ها شده است.

در همین فکر و تصورات ذهنی هستیم که به گرم خانه حمام می رسیم که در پیچ کوچک گوشه حمام قرار دارد و تنها روزنه نور پنجره به ما امکان گذر از این جاده را می دهد تا اینکه گرم خانه و قسمت دیگر حمام را ببینیم. همه آنچه که حمام های قدیمی به صورت جداگانه دارند این حمام تاریخی در یک جا و در یک مکان در خود جای داده است، دیدن و لذت بردن از این مکان تجربه ای فراتر از یک قرن را در تاریخ برایمان بیش از پیش روشن می کند.

عقربه های ساعت در این مسیر پر تلاطم شده اند و با سرعت می چرخند و فرصت را برای ماندن در این روستای تاریخی که جای جای آن زیبایی ها را فرا گرفته از ما می گیرد، اما با سفری حتی کوتاه در دل روستای جاجا که قلعه های سربه آسمان کشیده اش در ابتدا به ما سلام کردند و در انتهای خروج از روستا ما را با هزاران لطف و صفای آسمانی بدرقه کردند تمامی آنچه که انتظارش را داریم تامین می کند.

کد خبر 339894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.