کاهش حاشیه‌نشینی با نشان دار کردن محصولات شهرهای مهاجرفرست

شورای اسلامی شهر اصفهان طرحی را مبنی بر کاهش حاشیه نشینی در شهر اصفهان را به روش کمک و مساعدت به فروش محصولات مناطق مهاجر فرست بررسی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاهش فرصت‌های شغلی در شهرهای کوچک و نبود زیرساخت‌های مناسب فرهنگی در این شهرها موجب شده تا ساکنان آنها به امید یافتن لقمه نانی راهی شهرهای بزرگتر شده و در حواشی این محل ها زندگی کنند اما این امر نه تنها باعث تأمین معاش مهاجران نشده بلکه به آسیب‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز دامن زده اما با وجود اقدامات گوناگون برای رفع این معضل هنوز که هنوز است، گام‌های اساسی و موثری در این حوزه برداشته نشده است.

با توجه به شرایط کنونی و روند روبه رشد حاشیه‌نشینی در شهر اصفهان، مسئولان تصمیم‌گیر در این شهر دست به کار شده و با ارایه پیشنهاداتی سعی در کاهش آسیب‌های ناشی از این آسیب اجتماعی دارند.

در این راستا کوروش خسروی، رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پدیده حاشیه نشینی در همه شهرهای کشور وجود دارد و مهاجران خارجی بخشی از حاشیه نشینان اصفهان را شامل می‌شوند، اظهار کرد: بخش اعظمی از حاشیه‌نشینان اصفهان نیز شهروندان دیگر شهرهای این استان هستند که به دلایل مختلف از شهر خود آواره شده و به حاشیه‌های اصفهان پناه برده‌اند.

وی ادامه داد: برطبق آمار، ۶۲ درصد مهاجران اصفهان به بهانه اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی و ۳۸ درصد آنها برای ادامه تحصیل و درمان به این شهر مهاجرت می‌کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه حاشیه‌نشینی، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی زیادی را به دنبال دارد، افزود: مهاجرانی که در حاشیه شهرهای بزرگ ساکن می‌شوند به تدریج به بزه‌های مختلف آلوده می‌شوند که این موضوع، شهرها را نیز دچار مسائل متعدد می‌کند اما متأسفانه راهکارهای ارائه شده در این خصوص تاکنون نتوانسته، گام های موثری در حل این معضلات بردارد.

وی با تاکید براینکه هرچه به مناطق حاشیه نشین رسیدگی بیشتری شود، جذابیت برای مهاجرت افرایش خواهد یافت، گفت: بنابراین بهتر است مسئولان شهری و استان، اقدامات خود را معطوف به شهرستان های مهاجرفرست کنند.

خسروی ادامه داد: بر اساس شناسایی‌های صورت گرفته، افراد از غرب، شرق و جنوب استان اصفهان به مرکز استان مهاجرت می‌کنند؛ در همین راستا طرحی را با عنوان کاهش حاشیه نشینی در شهر اصفهان از طریق کمک و مساعدت به فروش محصولات مناطق مهاجر فرست تدوین شده و در دستور کار شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در همین راستا امیدواریم با همکاری فرمانداری‌های مناطق مهاجر فرست و اداره کل توسعه روستایی استان اصفهان، بخشی از نقدینگی را به این شهرها منتقل کرده و نرخ اشتغال را در مناطق مهاجرفرست بالاببریم.

عضو کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: به طور مثال در منطقه سمیرم اصفهان که یکی از مناطق مهاجرفرست است حدود چهار هزار نفر بیکار وجود دارد که اگر برای این افراد شغل ایجادشده و سالیانه ۹۰ میلیون تومان از اجناس آنها خریداری شود، می‌توانند زندگی آبرومندانه‌ای در شهر خود داشته باشند.

وی ادامه داد: براساس طرح ارائه شده شورا، مکانیسمی تعریف کرده‌ایم تا شهروندان و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی به خرید از محصولات مناطق مهاجر فرست تشویق شوند بنابراین می توان گفت این طرح بیشتر جنبه فرهنگ‌سازی دارد.

خسروی تاکید کرد: دادگستری، نیروی انتظامی، کمیته امداد و استانداری از جمله نهادهایی هستند که مثل شهرداری اصفهان با معضلات عدیده ای درارتباط با حاشیه نشینی روبه رو شده‌اند و شورای اسلامی شهر اصفهان روی کمک آنها برای اجرای فرایند کاهش حاشیه نشینی حساب باز کرده است.

وی افزود: برخی ازدستگاه ها مانند سازمان صنعت و معدن، فولاد مبارکه و اتاق بازرگانی با توجه به اینکه به صورت غیرمستقیم از حاشیه نشینی آسیب می‌بینند باید با مذاکرات متعدد نسبت به جذب آنها در اجرای این طرح اقدام کرد.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: نشان واحدی با همکاری فرمانداری مناطق مهاجرفرست طراحی خواهد شد تا بر روی محصولات این مناطق درج شده و از دیگر محصولات ارائه شده در بازار قابل تفکیک باشد.

راه‌اندازی بازار ویژه فروش محصولات مناطق مهاجر فرست

مهدی مزروعی، نائب رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این باره گفت: حاشیه نشینی معضلی است که برای رفع آن باید با همیاری جمعی همه مسئولان شهری و استانی نسبت به کاهش و رفع آنها اقدام کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا می‌توان با ایجاد بازاری مختص محصولات مناطق مهاجرفرست و جذب سرمایه گذار برای پایدار شدن شرایط شغلی افراد را فراهم کرده و از مهاجرت آنها به شهر اصفهان جلوگیری کرد.

این عضو شورا تصریح کرد: در صورت تصویب طرح ارائه شده از سوی اعضای شورا برای کاهش حاشیه نشینی، شهرداری اصفهان موظف خواهد شد چگونگی فرایند اجرایی آن را در قالب لایحه‌ای به شورای اسلامی شهر اصفهان ارائه دهد.

کد خبر 339704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.