قدیمی‌ترین مجموعه آموزش پزشکی در اصفهان احیاء می شود

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مَدرَس ابن‌سینا قدیمی‌ترین مجموعه آموزش پزشکی در دنیا است، گفت: با همکاری شهرداری اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی این مدرس احیاء می‌شود.

سید محمدهادی ایازی در حاشیه بازدید از مَدرَس ابن‌سینا و در گفت و گو با  خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروز از مدرس ابن‌سینا بازدید شد، طبق اطلاعات به‌دست‌آمده قدمت این مدرس ۱۶۵ سال، از اولین بنای آموزشی آکسفورد بیشتر و درواقع اولین بنای آموزش پزشکی برجای‌مانده در دنیا است.

وی افزود: اگر این مدرس به‌عنوان محلی که آموزش پزشکی در آن ارائه می‌شده محسوب شود، قدمت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ۹۹۰ سال قبل یعنی ۱۰۲۴ میلادی و ۴۳۰ هجری شمسی بازمی‌گردد.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت گفت: امروز پس از بازدید از این مدرس و ملاقات با همکاران در سازمان نوسازی بناهای تاریخی شهرداری اصفهان و با اجازه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رایزنی‌ها برای انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری اصفهان انجام شد.

ایازی افزود: طبق این تفاهم‌نامه که به‌زودی منعقد می‌شود املاک این مکان توسط شهرداری اصفهان آزادسازی می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی با حمایت وزارت بهداشت مرمت، بازسازی و ساخت این مکان را برای احداث دانشکده طب ایرانی در محل مدرس ابن‌سینا انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دایر شدن دانشکده در این مکان به معنای فعال نبودن بخش خصوصی نیست، گفت: در این محل، مکان‌هایی مثل شربت خانه و کافی‌شاپ توسط بخش خصوصی احداث و در دانشکده طب ایرانی نیز به برنامه‌های آموزشی دانشجویان ارائه شود.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت تأکید کرد: با احداث این مرکز، مدرس ابن‌سینا به پایگاه آموزش طب ایرانی تبدیل می‌شود که علاوه برجذب گردشگران و بازدید از قدیمی‌ترین مجموعه آموزش پزشکی و اضافه شدن دانشکده طب ایران به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی، به فعالیت بخش خصوصی و احیاء بناهای تاریخی اصفهان منجر می‌شود.

ایازی در خصوص زمان راه اندازی این مرکز گفت: امیدواریم هرچه زودتر این تفاهم‌نامه میان شهردار اصفهان و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منعقد شود؛ درصورتی‌که شهرداری آزادسازی املاک را انجام دهد دانشگاه علوم پزشکی و وزارت علوم می‌توانند هرچه سریع‌تر مرمت و ساخت این مکان را آغاز کرده و آن را به بهره‌برداری برسانند.

وی با اشاره به اولویت وزارت بهداشت در سال ۹۷ تأکید کرد: اولویت وزارت بهداشت در سال ۹۷ "اجتماعی شدن سلامت" با محوریت کانون‌های سلامت محلات و مجمع سلامت محلات است، هریک از این کانون‌ها گروه‌های مختلف مثل مادر و کودک، سالمندان، شهر عاری از دخانیات و بخش های دیگری دارند که در قالب این گروه‌ها مشارکت ساختارمندِ مردم در امر سلامت را ایجاد می‌کنند.

ایازی بابیان اینکه این کار مستلزم همکاری شهرداری کلان‌شهرها با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است، ادامه داد: خوشبختانه این کار در شهرداری تهران در قالب ۳۵۵ محله و در تبریز با ۱۷ محله انجام‌شده و در شهر اصفهان نیز این برنامه  پیش‌ از این آغازشده بود.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت اعلام کرد: درصورتی‌که این همکاری مشترک بین شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شود، عملاً مردم به‌صورت ساختارمند در حوزه سلامت فعال می‌شوند که این مسئله دربند ۲ سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت نیز مطرح‌شده و به‌این‌ترتیب، هم با اصلاح سبک زندگی، سلامت مردم ارتقا می‌یابد و هم از ظرفیت مردم، محلات و گروه‌های اجتماعی در سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

کد خبر 339387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.