نقض حاکمیت ایران در لندن قابل اغماض نیست

استاد حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: بر اساس موازین حقوق بین الملل، اقدامی که در سفارت ایران در لندن  اتفاق افتاده، اصل حاکمیت ایران را نقض و به نوعی همه قواعد دیرینه بین المللی پیرامون مصونیت سفارت‌خانه ها را خدشه دار کرده است.

لیلا رییسی در رابطه با حمله به سفارت ایران در انگلیس  به خبرنگار ایمنا گفت: بر اساس عرف و قوانین مدون بین المللی، سفارت خانه یک کشور در کشور دیگر دارای مصونیت دیپلماتیک بوده و کشور میزبان موظف است از ساختمان، اموال، پرسنل و دیپلماتهای آن سفارت خانه و کشور محافظت کامل داشته باشد.

وی افزود: بنابراین کشور میزبان وظیفه دارد از هر اقدامی که به نوعی موجب ورود آسیب جدی مادی یا حیثیتی و نقض اصل «احترام  به حاکمیت دولتها» می شود جلوگیری کند و خودش هم هیچ اقدامی انجام ندهد که سبب نقض حق حاکمیت کشور مهمان باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: اگر در شرایطی فرد یا گروهی از افراد مقیم آن کشور هم به سفارت یکی از کشورها حمله کند، کشور میزبان موظف است نه تنها از این اقدام جلوگیری کند، بلکه موضوع را هم پیگیری کرده و اقدامات قانونی لازم برای رسیدگی به جرایمی که مهاجمان مرتکب شده اند را نیز انجام دهد.

رییسی تأکید کرد: بنابراین بر اساس موازین حقوق بین الملل، اقدامی که در سفارت ایران در لندن  اتفاق افتاده، اصل حاکمیت ایران را نقض و به نوعی همه قواعد دیرینه بین المللی شامل قوانین عرفی و قواعد مدون در اسناد بین الملی پیرامون مصونیت سفارت خانه را خدشه دار کرده است.

اقدامات دولت انگلستان کافی نبود

این استاد حقوق بین الملل افزود: در چنین شرایطی، مسلما از دولت انگلیس انتظار می رود وظایفی که طبق حقوق بین الملل برای حفاظت از سفارت خانه بر عهده داشته را انجام دهد و خسارات مادی و معنوی که به سفارت ایران وارد شده را جبران کند.

وی افزود: لازم بود مقامات این کشور اقدامات سریع تر و جدی تری را انجام دهند،  این در حالی است که اقدامات دولت انگلستان در این زمینه کافی نبوده است. متأسفانه به علل مختلف و از جمله بهانه جویی هایی که این کشور همواره در عمل به تعهداتش در مقابل ایران داشته و دارد، در این مورد نیز به نحو احسن و طبق مقررات بین المللی  عمل نکرده است.

رییسی تأکید کرد: اقدامی که در سفارت ایران انجام شده مسأله ای نیست که قابل اغماض باشد؛ بنابراین دستگاه دیپلماسی ایران  باید از تمام راههای مختلف قانونی که در حوزه حقوق بین الملل در این زمینه وجود دارد و کم هم نیست، مثل مجاری سیاسی، تجاری و حقوقی، برای احقاق حق خود استفاده کند.

وی افزود: البته این امر می تواند از طریق مناسبات دیپلماتیکی که بین دو کشور ایران و انگلیس برقرار است انجام شود؛ ولی معمولا تجربه نشان داده انگلیس چندان به تعهداتی که در مقابل ایران دارد، پایبند نیست.

کد خبر 339261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.