صنایع به کمک کشاورزان می‌آیند

استاندار اصفهان گفت: بخشی از صنایع استان اصفهان، درآمدهای خوبی دارند و می‌توانند در طرح‌های جدید توسعه مشارکت کنند بنابراین با آن‌ها برای ورد به سرمایه‌گذاری مذاکره کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن مهرعلیزاده، بعدازظهر امروز در آیین تکریم و معرفه اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان با بیان اینکه هماهنگی‌های خوبی بین استانداری و شهرداری اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: آب، اشتغال و محیط زیست سه مسئله اساسی استان است که مردم انتظار داشتند فعالیت عملی را در این حوزه ببیند بنابراین سعی کردیم لحظه‌ای را برای پیشبرد این اهداف از دست ندهیم.

وی ادامه داد: 46 هکتار زمین در نزدیکی فرودگاه شهید بهشتی وجود داشت که البته برای توسعه این فرودگاه نبود اما ارتش با واگذاری آن موافقت نمی‌کرد بنابراین از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی کمک گرفتیم تا از محل سود مالیات بر ارزش افزوده بودجه خرید این زمین فراهم شود.

استاندار اصفهان افزود: در استان اصفهان با کم آبی مواجه هستیم اما خشک‌سالی نداریم، در سال 1350، منابع آبی بیش از یک میلیارد مترمکعب بود که به تدریج کم و کم‌تر شد. امسال در خوش‌بینانه‌ترین حالت 700 میلیون مترمکعب خواهیم داشت و منابع آب ما به یک‌سوم تقلیل یافته است.

مهرعلیزاده گفت: اصفهان یک منطقه کویری است بنابراین باید بررسی کنیم چگونه می‌توان در استانی که بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد، مشکل کم آبی را برطرف کنیم؟ آیا باید از شمال و جنوب کشور به این استان آب آورد یا با این وضع ساخت؟ برای کشت و کار، 200 میلیون مترمکعب آب نیاز داریم اما در این شرایط باید روش کشاورزی و آبیاری را عوض کرد البته این امر تا به حال در پیچ‌وخم‌های اداری گم شده است.

وی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با 30 میلیون مترمکعب آب، 11 هزار شغل در عرصه‌های مختلف دام‌پروری و کشاورزی می‌توان ایجاد کرد.

استاندار اصفهان تاکید کرد: انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان، متری 25 هزار تومان هزینه برمی‌دارد اما در حال حاضر صنعت، برای هر مترمکعب آب یک هزار تومان پرداخت می‌کند. بخشی از صنایع استان اصفهان، درآمدهای خوبی دارند که می‌توانند در طرح‌های جدید مشارکت کنند به همین دلیل با آن‌ها به مذاکره کردیم تا طرح‌های جدید توسعه عملیاتی شود.

مهرعلیزاده ادامه داد: کشاورزان در پاییز امسال نتوانسته حق آبه خود را دریافت کنند، بهار سال آینده هم آبی به آن‌ها نخواهد رسید اما امیدواریم پاییز سال آینده، آب مورد نیاز برای کشت و کار آن‌ها تأمین شود، البته با وجود همین کم آبی‌ها در استان اصفهان، هنوز هم برنج می‌کارند.

وی اظهار کرد: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با حضور وزیر نیرو، وزیر کشور و وزیر کشاورزی توسط وزارت نیرو ایجاد شده و به تصویب هیئت دولت رسید که اختیار رسیدگی به مسائل استان‌ها را بر عهده دارد.

استاندار اصفهان افزود: در اولین جلسه از کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، استان اصفهان طرح خود را مبنی بر حمایت صنعت از کشاورزی ارائه کرد که به تصویب این کارگروه رسید و رییس جمهوری نیز از طرح استان اصفهان دفاع کرد.

مهرعلیزاده گفت: در استان اصفهان 300 میلیون مترمکعب آب به مصرف شرب می‌رسد، 124 میلیون مترمکعب برای آبیاری مصرف شده و مابقی آن به هدر می‌رود در حالی که می‌توان برای بسیاری از مصارف از تصفیه پساب فاضلاب استفاده کرد که نیاز به‌دقت و همت مسئولان دارد.

وی اضافه کرد: با همین روند کاهشی زاینده‌رود می‌توان زندگی معیشتی مردم را تأمین کرد و در همین رابطه طرح‌های شش ماه تا دو ساله برنامه‌ریزی کردیم.

استاندار در ادامه خاطرنشان کرد: یک خبرنگار با آبروی انسان‌ها سروکار دارد که ممکن است با عملکرد نادرست خود، کل نظام را زیر سؤال ببرد و مردم را به مسئولان بی‌اعتماد کند بنابراین درست است که قلم ورزی بر اساس دموکراسی آزاد است اما باید اصولی از آن استفاده کرد و قلم را به دست هرکسی نداد و وجدان و کاردانی آن را در نظر گرفت تلاش داریم تمامی نیازهای خانه مطبوعات را در نظر گرفته و آن‌ها را برطرف کنیم، کلمه ناس چندین بار در قرآن نام برده شده که نشان‌دهنده اهمیت مردم‌سالاری است البته اصحاب رسانه نیز رکن اساسی آن هستند.

کد خبر 339034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.