شناسایی بیش از ۶۰ گونه گیاهی و دارویی در گلپایگان

گلپایگان- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: شهرستان گلپایگان ۱۴۴ هزار و ۱۳۵ هکتار مراتع دارد و تیپ قالب گونه گیاهی آن درمنه و گون است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، علیرضا حیدری در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: شهرستان گلپایگان ۱۴۴ هزار و ۱۳۵ هکتار مراتع دارد و تیپ قالب گونه گیاهی آن درمنه و گون است.

وی گفت: مراتع ییلاقی شهرستان به مساحت ۷۳ هزار و ۱۵۱ هکتار با ۲۳ عرف  است، همچنین مراتع قشلاقی شهرستان به مساحت ۷۰ هزار و ۶۲۴ هکتار با ۳۴ عرف است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان تصریح کرد: ظرفیت مرتع مراتع شهرستان در دو فصل ییلاق و قشلاق حدود ۳۵ هزار برای دام شهرستان است.

وی افزود: مراتع شهرستان از نظر وضعیت پوشش گیاهی شامل مراتع متوسط و ضعیف تقسیم بندی می‌شود، اما به دلیل چرای بی‌رویه دام مراتع خوب در شهرستان کم وجود دارد.

حیدری گفت: در شهرستان بیش از ۶۰ گونه گیاهی و دارویی شناسایی شده است، تعدادی از این نوع گونه‌ها آویشن، بالهنگ، کتیرا، کاسنی و چای کوهی است.  

وی با اشاره به عملکرد یکساله این واحد که به صورت پروژه های سازه ای (عمرانی) و بیولوژیکی مانند کشت گیاهان و پوشش گیاهی است، افزود: در سال جاری به منظور بندگذاری حوزه منتهی به سدّ کوچری شامل خشکرود و ماکوله با پیگیری نماینده شهرستان در مجلس با تأمین اعتبار آن ۴۰ درصد بندگذاری و پیشرفت فیزیکی داشته و مابقی احداث آن به سال آینده موکول شده است.

وی ادامه داد: اجرای این پروژه با هدف کنترل سیلاب  و جلوگیری از نفوذ رسوب به سد کوچری و ذخیره نزولات آسمانی و تغذیه آب‌های زیر زمینی روستای ماکوله دارد.

حیدری گفت: ۵۵۷ هکتار غرق مراتع در هرستانه سفلا، قلعه جمال، مراتع یاقستان و مراتع عباس آباد داریم.

وی ادامه داد: در سال جاری تمدید پروانه چرای دام به دامداران به تعداد ۵۰ فقره و اخذ عوارض دامی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال به تعداد چهار هزار رأس واحد دامی انجام شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان ادامه داد: نظارت بر اجرای مرتع‌ ییلاقی و قشلاقی شهرستان در سطح ۳۹ هزار و ۴۵ هکتار انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح مدیریت چرای دام در تمامی مراتع ییلاقی و قشلاقی شهرستان به منظور جلوگیری از چرای زود هنگام و خروج دام مازاد بر ظرفیت و دام فاقد پروانه اجرا شده است.

حیدری ادامه داد: در سال جاری در راستای پروژه ممیزی، مراتع  ییلاقی وانشان و قشلاقی هنده در سطح سه هزار و ۷۸۰ هکتار  اجرا شد.

وی گفت: پروژه توسعه جنگل دیم به روش کپه کاری با بذر گونه بادام اسکوپاریا و آمارا در سطح ۱۵ هکتار از مراتع قرغن با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی با هدف افزایش سرانه جنگل شهرستان، ایجاد تفرجگاه و جلوگیری از فرسایش خاک و تعدیل آب و هوا اجرا شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: در هفته منابع طبیعی و درختکاری سه هزار و ۴۰۰ اصله نهال از نوع اقاقیا، سرو، کاج، ارغوان، زبان گنجشک، توت، زیتون تلخ و گلابی وحشی کاشت می‌شود./

کد خبر 339029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.