هیچ وقت شیر با آهو مذاکره نمی‌کند مگر ...

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هیچ وقت شیر با آهو مذاکره نمی‌کند؛ مگر اینکه ابزار تشویق کردن آهو و قرار دادن آن در راستای منافعش را داشته باشد یا ابزار تنبیه کردن آن را.

به گزارش ایمنا، حسین دهشیار در نشست «آمریکا پژوهی و نخبگان ایرانی» که صبح روز یکشنبه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به اهداف پژوهش در حوزه روابط بین الملل و ارایه پیش بینی و راه حل ها درباره موضوعات مختلف مورد پژوهش به ویژه در حوزه آمریکا شناسی گفت: برای پژوهش درباره آمریکا ابتدا باید درباره تاریخ خودمان بدانیم. تاریخ وظیفه اش توصیف حوادث و وقایع و گاهی بررسی تاریخ از منظر تحلیل است. از سوی دیگر باید معادلات سیاسی در عرصه روابط بین الملل را درک کنیم. اگر مفهوم و معنای جایگاه و اعتبار کشورها وقدرت ها را درک نکنیم آن چه می گویم دادن آدرس غلط به جامعه است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۵۷، پژوهش هایی که درباره آمریکا انجام شده سعی داشته بخش هایی از تاریخ این کشور را نشان دهد که بعضا چهره آمریکا در آنها خصمانه بوده است. اما کسانی که این رویکرد را انتخاب کردند دو مشکل داشتند. اول اینکه به تاریخ خود آگاه نبودند و دوم واقعیت نظام بین الملل را درک نمی کردند. به الان نگاه نکنید که صحبت بازی برد - برد و باخت - باخت می شود. این آگاهی در سال های اخیر اتفاق افتاده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: آنها که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند تاریخ خودشان را بلد نبودند و نمی دانستند که انگلیس و روسیه چه به روز ایران آوردند، اما منافع شان توجیه می کرد این کار را بکنند و شدیدا گزینشی نگاه می کردند در حالی که هدف باید ارتقای آگاهی و سطح منافع کلان جامعه باشد نه منافع شخصی و گروهی.

وی افزود: ناآگاهی ها به این منجر شد که چیزی که حق ماست مثل انرژی هسته ای، مثل حق آب، مسکن، هوا، داشتن نفت و گاز و برق و غیره را از ما گرفتند و با افتخار اعلام کردیم آن را پس گرفتیم. این را بدانید هیچ وقت شیر با آهو مذاکره نمی کند مگر ابزار تشویق کردن آهو و قرار دادن آن در راستای منافعش را داشته باشد یا ابزار تنبیه کردن آن را.

دهشیار با اعتقاد به این مطلب که هر روز بیشتر و بیشتر جامعه نگاه مثبت به آمریکا پیدا می‌کند و هر چه آن‌ها می گویند از نگاه مردم ایران درست است به طرح این پرسش پرداخت که «چرا آمریکا توانسته بیشتر از سال ۱۳۵۷ ارزش‌های ما را زیر سوال ببرد و هزینه‌های ما را افزایش دهد» و افزود: این روند خطری برای یکپارچگی ایران و ارزش های بومی ماست و آرام آرام ما از ارزش هایمان خالی می شویم و به سمت ارزش‌های لیبرال می‌رویم، نه به خاطر خوب بودن آن ارزش‌ها؛ بلکه به خاطر تعارضی که از درون با ارزش‌هایمان پیدا کرده‌ایم.

منبع: ایسنا

کد خبر 338776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.