آب، محیط زیست و اشتغال سه معضل اساسی مبارکه

مبارکه- سرپرست فرمانداری شهرستان مبارکه گفت: آب، محیط زیست و اشتغال سه معضل اساسی شهرستان مبارکه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه، جواد سلطانی امروز(شنبه) در جلسه شورای اداری شهرستان مبارکه با بیان اینکه سه معضل اساسی را موضوع آب، محیط زیست و اشتغال است، گفت: در حال حاضر آب چالشی ترین موضوع استان اصفهان است.  

وی افزود: در گذشته تامین منابع آب در شهرستان مبارکه در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب از رودخانه زاینده رود، ۳۰ رشته قنات، سه چشمه و حدود ۱۴۰۰ چاه عمیق و نیمه عمیق بوده که به علت استمرار شرایط خشکسالی بسیاری از منابع آبی را از دست داده ایم.

سرپرست فرماندار مبارکه با اشاره به کاهش شدید متوسط بارندگی بلندمدت در شهرستان گفت: متوسط بارندگی سالانه در شهرستان ۱۲۰ میلیمتر بوده که در سال آبی گذشته این مقدار به ۹۹/۸ میلی‌متر کاهش یافته و تا این لحظه از سال جاری ۲۷/۳ میلیمتر بارندگی داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۱ درصد کاهش داشته ایم.

وی با اشاره به مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان برای فرهنگ سازی در بحث صرفه جویی آب گفت: با توجه به وضعیت بحرانی ایجاد شده در حوزه منابع آبی باید تفکر سازگاری با کم آبی و مدیریت بهینه مصرف آب را در دستور کار خود قرار دهیم.

سلطانی افزود: استفاده از پساب فاضلاب های کشاورزی و خانگی در بخش صنعت و کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.  

سرپرست فرمانداری شهرستان مبارکه، با بیان اینکه محیط زیست از موضوع های اساسی در شهرستان است، گفت: شهرستان مبارکه به عنوان قطب صنعتی و قطب کشاورزی محسوب می شود و تمامی بخش ها موظف به رعایت استانداردها و مقررات زیست محیطی هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۴۵۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در شهرستان فعال است که با وجود این تعداد واحد صنعتی با معضل تجمیع آلاینده های صنعت، کشاورزی و حمل و نقل روبه رو هستیم که در این راستا سازمان محیط زیست مقتدرانه و به صورت جدی به اجرای قانون موظف است.

سلطانی با اشاره به موضوع عوارض آلایندگی گفت: ما به دنبال دریافت حق آلایندگی نیستیم، بلکه به دنبال رعایت قانون هستیم و تا زمانی که صنایع آلاینده وجود دارد باید عوارض آلایندگی پرداخت شود البته برای رفع آن نیز هرچه سریع‌تر باید اقدام شود.

سرپرست فرمانداری مبارکه با اشاره به موضوع اشتغال گفت: طبق آمار رسمی سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت شهرستان مبارکه بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر و بر اساس همین آمار جمعیت بیکار شهرستان ۱۲/۸ درصد است.
وی گفت: طی دو سال اخیر اشتغال‌زایی خوبی توسط صنایع شهرستان صورت گرفته، اما باتوجه به مهاجرت‌های زیاد به شهرستان آمار بیکاری کاهش پیدا نکرده است.  

سلطانی تصریح کرد: اعتبارات بسیار خوبی در دولت دوازدهم برای مبحث اشتغال ابلاغ شده که طی جلسات متعددی برای توزیع این اعتبارات تصمیم گیری شد و طرح های زیادی که در حوزه های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، گردشگری و فناوری اطلاعات بود، مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: صد در صد اعتباراتی که در طرح های اشتغال فراگیر تبصره ۱۸، اشتغال پایدار روستایی و مشاغل خانگی به شهرستان مبارکه اختصاص داده شده بود، بر اساس پرونده هایی که در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان مورد بررسی و تصویب قرار گرفته، جذب خواهد شد.

کد خبر 338662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.