شهردار مشهد: مداخله‌ها مشکلات زیادی را برای شهرداری‌ها ایجاد می کند

شهردار مشهد گفت: مردم به‌ویژه در کلان‌شهرها در انتخاب شوراها به تغییر رأی دادند، زیرا از شوراها می‌خواستند با انتخاب شهرداران در زندگی آن‌ها تغییر ایجاد شود و کلید واژه این تغییر هماهنگی بین شوراها و شهرداران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قاسم تقی زاده خامسی ظهر امروز (پنجشنبه) در حاشیه نود و پنجمین اجلاس شهرداران کلانشهرها که به میزبانی اصفهان برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرداری‌ها به ویژه در کلان‌شهرها تبدیل به پازلی پر از تهدید و فرصت شده‌اند؛ حمل و نقل، محیط زیست، بافت‌های فرسوده و مهم‌تر از این مباحث کسب درآمد مواردی است که تمام کلان‌شهرهای کشور امروز با آن روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها با وجود درآمدهای ناپایدار، روی پای خودشان ایستاده‌اند، وابستگی شهرها به درآمدهای ساخت‌وساز موجب شده افت‌وخیزها در صنعت ساختمان شهرداری ها را نیز با مشکل مواجه کند اما با این شرایط این نهادها کار خودشان را انجام داده‌اند و هنوز در تمام شهرهای کشور مشکلات دستگاه‌های دیگر را نیز رفع می‌کنند.

خامسی با بیان اینکه شهرداری‌ها نهادهای عمومی هستند که دولت می‌تواند از قدرت آن‌ها بهره‌مند شود، تصریح کرد: متاسفانه برخی وزارتخانه‌ها به جای اینکه باری از دوش شهرداری‌ها بردارند، باری هم به آن‌ اضافه می‌کنند؛ مداخله‌هایی که در امور شهرها صورت می‌گیرد مشکلات زیادی را برای شهرداری‌ها ایجاد می‌کند.

شهردار مشهد تصریح کرد: مردم به‌ویژه در کلان‌شهرها در انتخاب شوراها به تغییر رأی دادند، زیرا از شوراها می‌خواستند با انتخاب شهرداران در زندگی آن‌ها تغییر ایجاد شود. من جز تغییر پیامی از مردم دریافت نکردم و این خواسته مردم است. کلیدواژه این تغییر هماهنگی بین شوراها و شهرداران است.

خامسی گفت: شهردار یک نفر است، اما در هر شهری بسته به شمار اعضای شورا، پنج، ۱۰ یا ۱۵ نفر او را همراهی می‌کنند، این‌ها ممکن است از نظر عقیدتی با یکدیگر همراه باشند ولی از نظر سلیقه، دیدگاه‌های مختلفی در میان اعضای شورای شهر وجود دارد.

وی افزود: اگر برای رسیدن به یک فعالیت جمعی همدلی وجود نداشته باشد، ممکن است نتوانیم پیام تغییر مردم را به درستی پاسخ دهیم. شش ماه از آغاز دوره پنجم شورا گذشته است، شهرداران و اعضای شورای شهر باید بررسی کنند در این مدت امیدی برای تغییر در زندگی مردم ایجاد شده است؟ اگر این اتفاق افتاده به راهشان ادامه دهند در غیر این صورت باید راه را تغییر داد تا به درخواست مردم پاسخ داده شود.

هیچ مشکلی با آستان قدس رضوی نداریم

شهردار مشهد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری مشهد چگونه با آستان قدس رضوی به عنوان یک قدرت تعامل می کند؟ گفت: من در مورد خودم اظهارنظر می‌کنم و نمی‌دانم پیش از این چگونه بوده است، آستان قدس در مشهد یک قدرت در سایه نیست، بلکه قدرتی در آفتاب است و سازمانی به عنوان آستان قدس رضوی وجود دارد که تقریباً ۵۰ تا ۶۰ درصد اراضی مشهد را در اختیار دارد، این هنر مدیریت شهری است اگر بتواند این ثروت را داشته باشد تا برای شهر از آن استفاده کند، در این صورت به نظر شهردار و مردم مشهد برنده‌اند، اما اگر بخواهیم آستان را سر راه خود ببینیم هیچ کاری صورت نمی‌گیرد.

خامسی تصریح کرد: ما در حال حاضر هیچ مشکلی با آستان قدس رضوی در مشهد نداریم و بسیار هم هماهنگ هستیم؛ شهرداری برنامه بسیار گسترده‌ای برای پذیرایی از میهمانان نوروزی دارد، در این ایام حدود هفت میلیون نفر، یعنی دو برابر جمعیت این شهر، مسافر وارد مشهد می‌شود، ما توانستیم در مورد پارکینگ با آستان قدس تعامل کنیم تا با زمین‌هایی که در اطراف حرم در اختیار دارد ۳۰ هزار واحد پارکینگ آماده شود و این در دوره هیچ شهرداری اتفاق نیفتاده است.

وی اضافه کرد: تعامل با آستان قدس در مورد سایر مباحث شهری مانند فضای سبز هم وجود دارد و این‌طور نیست که بگوییم طرح جامع را تغییر می‌دهند، اتفاقاً ما الان موضعمان با آستان قدس رضوی در مورد طرح های اطراف حرم یکی است. اما متاسفانه خارج از استان نمی‌گذارند ما کار خودمان را بکنیم و آن چیزی که استاندار، آستان قدس و شهردار بر آن تمایل دارد انجام شود.

کد خبر 338553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.