۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
انصاف عصای دست عدالت است

شهردار اصفهان با بیان اینکه پیگیری عدالت، مأموریت اصلی وکلا است، گفت: وکیل باید به گونه ای عمل کند که بتواند به انصاف نقش اساسی بدهد، عدالت ممکن است خشن باشد، اما انصاف عصای دست عدالت و سوهان عدالت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز-یکشنبه- در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک روز وکیل اظهارکرد: رفتار وکلا باید نشانه عدالت و انصاف در جامعه باشد، زیرا حقوق، مجموعه قوانینی است که برای تنظیم روابط اجتماعی جامعه تدوین می‌شود و به دنبال برقراری عدالت و نظم است که دولت زمینه اجرای آن را تضمین کرده است.

وی ادامه داد: پیگیری عدالت، مأموریت اصلی وکلا است که اگر در صورت اجرا، نظم هم برقرار می‌شود و در مورد آن ارسطو، مکاتب مختلف و فلاسفه غرب و شرق از آن سخن گفته‌اند، در این میان افلاطون گفته است عدالت با حروف ریز در وجود همه و با حروف درشت در وجود دولت‌ها نوشته شده است، بنابراین علقه‌ای از عدالت در وجود همه است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در طول تاریخ برخی شاهد عدالت و برخی عامل بی‌عدالتی بودند و حکومت‌ها در طول تاریخ با شعار عدالت ظلم کرده‌اند، افزود: واژه حق، انصاف و عدالت واژه‌های پرمعنایی است که به قول راغب اصفهانی عدالت بر دو قسم است، یکی عدالت طبیعی و دیگری عدالت شرعی و قانونی که عدالت طبیعی یک عدالت مطلق و نسخ‌ناپذیر است.

نوروزی تاکید کرد: وکیل باید به گونه ای عمل کند که بتواند به انصاف نقش اساسی بدهد، عدالت ممکن است خشن باشد، اما انصاف عصای دست و سوهان عدالت است؛ انصاف با توجه به وضع موجود قضاوت می‌کند، مثل باران غلظت خشونت را گرفته، تلطیف می‌کند و ترمیم قانون را به عهده دارد.

وی با بیان اینکه وکلا می‌توانند به نظام حقوقی کشور نرمش ببخشند و شعله‌ای از عدالت که تحمل آن سخت است، را از میان بردارند، اظهار امیدواری کرد: وکلا بتوانند به عنوان یک بال فرشته عدالت با کمک انصاف در راستای استقرار نظم و تنظیم روابط اجتماعی مردم گام مؤثری بردارند.

کد خبر 338194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.