جامعه نیازمند فرهنگسازی در استفاده از مشاوران حقوقی است

معاون توسعه منابع انسانی دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه جامعه نیازمند فرهنگسازی در استفاده از مشاوران حقوقی است، گفت: بخشی از این فرهنگسازی به جامعه وکالت برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمحسن بنیمی شامگاه پنج شنبه در سومین همایش جایگاه وکیل مدافع در نظام حقوقی ایران با تبریک روز وکیل گفت: اصول ۱۵۶ و ۳۵ قانون اساسی به وظایف قوه قضاییه در مورد وکالت اشاره کرده است تا آنجا که اصل ۳۵ قانون اساسی طرفین دعوا را ملزم به داشتن وکیل می داند و در غیر این صورت قانونگذار و دستگاه قضایی را مکلف به تامین وکیل برای افراد نیازمند دانسته است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف قوه قضاییه رسیدگی به تظلمات و شکایات است، افزود: قطعا قضاوت صحیح و اجرای عدالت از مطالبات مهم مردم است و در یک نظام حقوقی استواری و استحکام جامعه نیازمند یک جامعه حقوقی مستحکم است.

بنیمی با تاکید بر اینکه جایگاه وکیل و شان و منزلت او در دستگاه قضایی جایگاهی اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: اگر وکیل در شرح وظایفی که برای او درنظر گرفته شده به درستی گام بردارد، اجرای عدالت به سهولت انجام خواهد شد و جامعه نیز از این تصمیم به سمت و سوی درستی حرکت می کند.

وی با انتقاد از عدم وجود آگاهی به مسائل حقوقی در جامعه اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از افراد در جامعه برای موضوعات کوچک زندگی خود به دنبال مشاوره و اخذ نظرات کارشناسی هستند در حالیکه در تصمیمات مهم زندگی به دنبال مشاوره و وکیل نیستند.

معاون توسعه منابع انسانی دادگستری استان اصفهان با تاکید بر اینکه عمدهترین دلیل تجمع و افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی نا آگاهی مردم از امور حقوقی است، خاطرنشان کرد: بسیاری از معاملات تجاری که در جامعه انجام می‌شود به دلیل عدم آگاهی به امور حقوقی متاسفانه مورد تضییع حق واقع می‌شود و در پی آن دچار نارضایتی از دستگاه قضایی می‌شویم.

بنیمی با بیان اینکه جامعه نیازمند فرهنگسازی در استفاده از مشاوران حقوقی است، گفت: بخشی از این فرهنگسازی به جامعه وکالت برمی‌گردد و هر شغل و حرفه‌ای، جایگاهی دارد که افراد شاغل به آن باید در حفظ شان و جایگاه آن شغل از جمله وکالت گام بردارند.

معاون توسعه منابع انسانی اداره کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه شغل قضا و وکالت محدودیت‌هایی دارد که باید افراد این محدودیت‌ها را بپذیرند، اظهار کرد: کسانی که پروانه وکالت دارند و به این شغل مشغول هستند توفیقی از جانب خداوند برای خدمت به مردم یافته‌اند و این افراد باید با عملکرد خوبشان معرفی خوبی از این شغل داشته باشند تا همه مردم به اهمیت این جایگاه واقف شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در جامعه ما کمتر فرهنگ وکالت درنظر گرفته شده است، گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده از وکیل را در جامعه نهادینه نکرده‌ایم و باید در این شغل ارتباطات و رفتار با ارباب رجوع، رفتاری انسانی و اخلاقی باشد.

بنیمی با تاکید بر این امر که قانونگذار توجه خاصی به وظایف وکلا داشته است، افزود: وکلا با برخورد خوب خود و مشاوره هایی که می دهند خداوند را بر عملکرد خود ناظر می‌دانند و باید تمام آنچه عمل می‌کنند از نص صحیح قانونی باشد.

معاون منابع انسانی دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه افرادی که این شغل را می پذیرند، نمی توانند هر فعالیتی در جامعه داشته باشند، گفت: شان وکیل ایجاب می‌کند اصولی در جامعه رعایت شود و افراد باید جایگاه این شغل را حفظ کنند.

بنیمی در خصوص ایجاد همدلی و وفاق بین جامعه وکلا تصریح کرد: ممکن است در هر پرونده دو وکیل حضور داشته باشند که انجام وظایف قانونی نباید به انشقاق و عدم همدلی و همبستگی منجر شود و از همدلی بین وکلا قطعا جامعه بهره مند خواهد بود.

این مقام دستگاه قضایی با تاکید بر همراه بودن وکیل با همکاران قضایی در مسیر قانونی دادرسی اظهار کرد: یکی از مشکلات و نارضایتی‌ها از دستگاه قضایی، اطاله دادرسی است که نقش وکیل در کوتاه شدن روند دادرسی نقش بسیار پررنگی است.

کد خبر 338039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.