پایانی برای کارتون خوابی های زنانه

"آرامسرای بانوان" مامنی برای زنان آسیب دیده اصفهان است که خود را در نارسایی‌ها و تنگناهای اجتماعی گم کرده و اغلب بار نابرابری و فقر جامعه را به دوش می‌کشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زنانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند، همواره خود را در شلوغی کلانشهرها پنهان کرده و جامعه نیز برای پذیرش آنهایی که نامشان را "نشانه‌دار" گذاشته‌اند، سر باز می‌زند. برخی از فعالان اجتماعی و همچنین خیران طی سال‌های اخیر سعی بر آن داشته تا به صورت اجباری نسبت به درمان این زنان اقدام کنند و این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از زنان، این مراکز تبعیدگاهی است که در بازه زمانی این زنان را درگیر کرده و بدون هیچ برنامه‌ای رها می‌کند.

اما این بار در اصفهان مرکزی با عنوان "آرامسرای بانوان" آغاز بکار کرد تا در کنار درمان اختیاری زنان معتاد و آسیب دیده اصفهان، فرصت شغلی مناسبی را برای آنان فراهم کند تا این زنان بتوانند خود را از سرخوردگی نجات داده و مجدداً به بستر جامعه برگردند.

کوروش محمدی، مشاور رییس سازمان بهزیستی در آیین افتتاحیه این" آرامسرا" گفت: افتتاح این آرامسرا حرکتی است که در کل کشور بی‌نظیر بوده و نمونه آن را کمتر داشته‌ایم که بدون مداخله بخش دولتی فردی خیر برای حل یک معضل اجتماعی در شهر اصفهان قدم بردارد.

وی با اشاره به اینکه زنان به عنوان سرمایه‌های اعتقادی و ایدئولوژیک هر جامعه‌ای مطرح هستند، افزود: بسیار مهم است که برای آن بخش از افراد آسیب‌دیده که همه در تولید آسیب‌های آنها نقش داشته‌اند، طوری برنامه‌ریزی شود که زمینه رفاه اجتماعی برای این زنان فراهم شود.

محمدی تصریح کرد: در گذشته جامعه سنتی ما به شکلی بوده که هیچ فردی بی‌سرپناه نمی‌ماند اما امروز گاهی رسیدگی به نیازمندان را فراموش می‌کنیم.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی شورای شهر با بیان اینکه در زمینه ساماندهی مردان کارتن‌خواب اقدامات بسیاری در گرمخانه پایان کارتن‌خوابی انجام شده است، افزود: متاسفانه در برخی موارد شعارهایی می‌بینیم که در عمل اجرایی نمی‌شود و گاها نگاه‌های مغرضانه‌ای به این مسئله و فعالان این عرصه وجود دارد.

محمدی در خصوص اسکان و ساماندهی زنان کارتن‌خواب و بی‌خانمان گفت: شهرداری و شورای شهر در حال برنامه‌ریزی برای مرکزی دائمی برای ساماندهی زنان و مردان آسیب‌دیده است، تاسیس چنین مرکزی در ماده ۱۶ قانون شهرداری ها مشخص شده استف در حال حاضر زمین این مرکز مشخص شده و تا شهریور ماه سال ۹۷ این مرکز افتتاح خواهد شد.

عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه پذیرش افراد در برخی مراکز دولتی با بروکراسی‌های فراوانی مواجه است، گفت: این مرکز نباید تنها سرپناه و مسکّن باشد بلکه باید با مداخلات بهداشتی و روانی در حوزه سلامت و کمک همه دستگاه‌ها برای ساماندهی زنان همکاری‌های لازم را انجام دهند.

تاسیس گرمخانه زنان نیازمند جسارت بالایی بود

هم چنین، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان در ادامه این مراسم گفت: فعالیت در امر آسیب‌های اجتماعی کار بسیار سختی است و دولت به تنهایی از حل مشکلات و معضلات اجتماعی ناتوان است.

محمود ابراهیمی با اشاره به اینکه نگاه مردم به سمت سازمان‌های مردم‌نهاد و همکاری آنها مثبت است، افزود: باید از حضور مردم در حوزه آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد و این آسیب‌ها را به حداقل رساند.

وی با بیان اینکه افتتاح آرامسرای بانوان نشان از همت خیرین دارد، گفت: در خیریه پایان کارتن‌خوابی فعالیت‌های خوبی انجام شد و معتقد بودیم که ایجاد گرمخانه زنان، نیازمند جسارت بالایی نسبت به گرمخانه مردان است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه امروز همکاری‌های خوبی بین شهرداری و شورای شهر و دیگر دستگاه‌ها انجام شده است، اظهار کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند همکاری تمام دستگاه‌ها اعم از بهزیستی، نیروی انتظامی، بهزیستی، علم پزشکی است و همکاری این دستگاه‌ها به تغییر مثبت وضعیت شهر کمک می‌کند.

نباید از افتتاح آرامسرا خوشحال باشیم

سهیلا اثنی‌عشران، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری نیز با اشاره به اینکه زنان و کودکان اولین قربانیان آسیب‌های اجتماعی هستند ،تصریح کرد: در واقع نمی‌توان از افتتاح آرامسرا خوشحال باشیم اما متاسفانه شرایط به نحوی بوده که باعث شده دسته‌ای از زنان ما در محیط امنی به طور موقت حضور داشته باشند تا به دامان گرم خانواده‌های خود بازگردند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان‌های دولتی با مشکلات عدیده‌ای همچون محدودیت اعتباری و محدودیت قانونی و شرح وظایف روبرو هستند، اظهار کرد: این در حالی است که بخش خصوصی کمتر گرفتار بروکراسی‌هاست و در این زمینه می‌تواند راحت‌تر عمل کند.

اثنی‌عشران با بیان اینکه چنین مراکزی در گذشته هم وجود داشته اما اقدامات پایداری نداشته‌اند، اظهار کرد: زنان جامعه ما بسیار آسیب‌پذیر هستند و این مراکز باید در مباحث روانی، جسمانی و مددکاری زنان را مورد حمایت قرار دهند.

وی در خصوص توانمندسازی زنان آسیب‌دیده گفت: بسیاری از این زنان می‌توانند در ادامه به صورت موفق عمل کرده و مسیر خود را پیدا کنند، باید در زمینه اشتغال‌زایی هم مورد حمایت واقع شوند و باید آنقدر توانمند شوند تا نیازهای خود را تامین کنند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری با اشاره به اینکه زنان ما قربانی مسائل اجتماعی هستند، گفت: هر کدام از ما در ایجاد مسئله کارتن‌خوابی قصور کرده‌ایم باید در قیامت جوابگوی آن باشیم و کسانی که در شکل‌گیری این موضوع مقصر هستند باید امروز برای توانمندسازی آنان قدم بردارند.

اثنی عشران با بیان اینکه در مراکز خیریه‌ای اعتماد خوبی از سوی مددجویان و مردم وجود دارد، افزود: در گرمخانه‌ها پس از درمان باید دستگاه‌هایی چون فنی‌وحرفه‌ای به دنبال ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای افراد آسیب‌دیده باشند و باید بخش دولتی و خصوصی در این امر همراه هم باشند.

اصفهان فضای نشاط و شادی ندارد

هم چنین، دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان در ادامه این مراسم اظهار کرد: شهرداری، شورای شهر و تمام دستگاه‌های مربوطه تلاش می‌کنند تا مرکز جامع درمان اعتیاد شهر در فرصت کوتاه‌تری افتتاح شود و در مورد این گرمخانه هم کلانتری محل و پلیس شهرستان اصفهان به وجود این گرمخانه آگاه و توجیه شده‌اند.

مصطفی هادی‌زاده با اشاره به اینکه ۵۰ هزار معتاد زن و مرد در شهر اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر جمعیت شهر اصفهان را ۲ میلیون نفر درنظر بگیریم ۱۰ درصد این جمعیت دچار اعتیاد است.

وی با تاکید بر اینکه اعتیاد در شهر اصفهان بیشتر از نوع صنعتی است، گفت: بسیار مهم است که خدماتی که در این شهر ارائه می‌شود مورد نیاز مردم شهر باشد چرا که اعتیاد اصفهان با اعتیاد دیگر شهرستان‌های استان متفاوت است.

وی با انتقاد از عدم وجود شادی در این شهر، افزود: متاسفانه اصفهان فضای نشاط‌آوری ندارد و افسردگی و عدم شادی در بروز هر چه بیشتر اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی دارد که شهرداری و شورای شهر به نحوی باید بر مولفه‌های شادی بیش از این سرمایه‌گذاری کنند.

زنان با آسیب‌های بیشتری مواجه‌اند

فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت شورای جدید موضوع گرمخانه زنان مطرح شد، گفت: زنان به دلیل نقش‌های مهمی که در خانواده و اجتماع دارند با آسیب‌های بیشتری مواجه‌اند و با توجه به اینکه گرمخانه مردان وجود داشت نیاز گرمخانه زنان هم حس شد.

وی با تاکید بر اینکه در گرمخانه زنان توجه به توانمندسازی بسیار ضروری است، اظهار کرد: نباید فعالیت این گرمخانه به نحوی باشد که مهاجرین از سایر نقاط به بهانه کارتن‌خوابی به این مکان بیایند.

روشن با بیان اینکه برای کاهش معضلات شهری باید ابتدا معضلات زنان را از بین ببریم، تصریح کرد: متاسفانه اصفهان در بحث آسیب‌ها اعم از اعتیاد، افسردگی، کارتن‌خوابی و طلاق وضعیت خوبی ندارد و باید برای حل این معضلات عزمی جدی در مسئولین ایجاد شود و تا زمانی که این مشکلات حل نشود نمی‌توان اصفهان را شهری خلاق، پویا و فرهنگی معرفی کرد.

سازمان‌های مردم‌نهاد رقیب نهادهای دولتی نیستند

 محسن انصاری، مدیر خیریه پایان کارتن‌خوابی و موسس گرمخانه زنان گفت: آرامسرای زنان از چند قسمت اعم از درمانی، فرهنگی، تدارکاتی و آموزشی تشکیل شده که مسئولین و گردانندگان آنها تماما از زنان است.

وی با اشاره به اینکه فضای این آرامسرا مانند یک خانه درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: زنان آسیب‌دیده نیازمند وجود یک خانواده هستند که تمام تلاش  مسئولان این گرمخانه، ایجاد آرامش و تداعی فضای یک خانواده برای این مددجویان است.

انصاری با بیان اینکه متاسفانه شلترهای دولتی گذشته شرایط خوبی برای این افراد نداشته‌ است، گفت: این خیریه هیچ دستگاهی را در مقابل خود نمی‌بیند و موازی با هیچ مرکزی فعالیت نمی‌کند.

مدیر آرامسرای زنان با تاکید بر اینکه ما در این مکان نیازمند حمایت جدی مسئولان و دستگاه‌ها هستیم، افزود: از اینکه برخی دستگاه‌ها حمایت لازم را ندارند متاسف هستیم و این تفکر که برخی مسئولان فکر می‌کنند یک سازمان مردم‌نهاد رقیب نهادهای دولتی است، بسیار اشتباه است.

کد خبر 337938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.