رنج سه ساله استاد خوشنویس‌زاده به ثمر نشست

آئین رونمایی از شش اثر استاد علی خوشنویس زاده اصفهانی، صبح امروز _چهارشنبه دوم اسفندماه_ در گالری نقش خانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این مراسم علی خوشنویس زاده اصفهانی، هنرمند پیشکسوت و برجسته عرصه هنر سوخت چرم گفت: در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ و سه شب بعد از اینکه مرحوم ادیب برومند، شاعر از مجموعه شخصی من در موزه نصف جهان بازدید کردند به دیدن ایشان رفتم. ایشان آن شب از من پرسیدند که چرا تاکنون با استفاده از تکنیک هنر سوخت، خوشنویسی انجام نداده اید، گفتم این کار هنوز توسط کسی انجام نشده است و مرحوم ادیب تاکید کرد که من به انجام این کار همت کنم.

این هنرمند ادامه داد: وقتی به سراغ این کار رفتم، علی رغم اینکه بیش از نیم قرن در حوزه هنر سوخت تجربه داشتم، تازه متوجه شدم که چرا دیگران به سراغ استفاده از هنر سوخت در خوشنویسی نرفته اند! چون کار بسیار مشکلی بود. به هر حال با پیشنهاد دکتر فرهمند بروجنی، مدیر سابق مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل این کار را شروع کردم و مجموعه ای که امروز ارایه شده حاصل سه سال فعالیت من در این عرصه است. اگر حمایت ها و پشتیبانی های اداره میراث فرهنگی استان و هنرمندان و دوستان عزیز نبود هیچ‌گاه در این سن و سال، دست، فکر، ذوق و احساسم به جوش و خروش نمی آمد که بخواهم این آثار را خلق کنم.

اخلاق از آموزه‌های هنرمندان است

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: ارزش و جایگاه یک شهر را هنر و هنرمندان آن تعیین می کنند. هنرمندان ما صاحب ذوق، بینش و نگاه عمیق هستند و تواضع و فروتنی، یکی از مهم ترین خصلت هایی است که نزد هنرمندان بزرگ وجود دارد.

فریدون الهیاری با تاکید بر اینکه استاد خوشنویس زاده از افتخارات بزرگ کشور محسوب می شود، گفت: وظیفۀ ما حمایت از هنرمندان است، هرچند بضاعت اندک‌مان به آن اندازه ای نیست که شایستۀ هنرمندان باشد. امیدوارم همه کسانی که به نوعی در تصمیم گیری و تصمیم سازی موثر هستند قدر هنر و هنرمندان را بشناسند و بتوانند وارد عرصه شوند و زمینه رشد، پویایی و باروری هنر اصفهان را که تاریخی کهن و غنی دارد فراهم کنند.

وی با یادی از استاد حسین علاقمندان، پیشکسوت هنر قلمزنی اصفهان گفت: استاد علاقمندان شخصیت برجسته ای بود که همواره از تواضع و فروتنی ایشان بسیار می آموختم. مکتب هنرمندان اصفهان، مکتبی جاری و در جریان است و آنان ضمن انتقال هنرشان به انتقال اخلاق نیز می پردازند. وقتی در محضر هنرمندان قرار می گیریم از آنها بسیار می آموزیم و آموختن از هنرمندان صرفاً آموختن تکنیک و دانش و فن آنها نیست، بلکه آموختن اخلاق آنها نیز است. این هنرمندان سرمایه های ارزشمندی برای این شهر و کشور هستند و امیدوارم همیشه سلامت و پایدار باشند و ما هم بتوانیم از سفرۀ دانش و هنر و اخلاقشان بهره مند باشیم.

استفادۀ مستقیم از خطوط آثار خوشنویسان بزرگ

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز گفت: استاد خوشنویس زاده بحق یکی از چهره های شاخص کشور در زمینه هنر سوخت چرم هستند و هنرمندی، همتای ایشان در حال حاضر وجود ندارد. امیدواریم شاگردان ایشان به واسطۀ نیت های خیرخواهانه و مثبتی که در آموزش های استاد وجود دارد در آینده همچون ایشان در عرصه هنر اصفهان خوش بدرخشند.

جعفر جعفرصالحی ادامه داد: امروز تعداد شش اثر از آثار برجسته استاد خوشنویس زاده رونمایی می شود که نکتۀ حایز اهمیت، استفادۀ مستقیم از خطوط آثار خوشنویسان بزرگ در این آثار است.

به گزارش ایمنا، رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان، مجید صادق زاده پیشکسوت هنر نگارگری و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان اصفهان از دیگر حاضران در آیین رونمایی از شش اثر استاد علی خوشنویس زاده اصفهانی در هنر سوخت چرم بودند.

کد خبر 337933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.