صدیقه طاهره نماد منطق اسلام درباره جایگاه سیاسی زنان

حضرت زهرا(س) در کانون بحران و مسائل جامعه رشد و تربیت یافت، به مسائل زمانه خود آگاه بود و با بصیرت توانست در دفاع و تثبیت مسیر ولایت ایفای نقش کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درست بعد از رحلت پیامبر؛ زمانی که اهل بیت ایشان مشغول غسل و کفن پیامبر بودند، گروهی از مهاجرین و انصار در محلی به نام «سقیفه بنی ساعده» گرد آمدند تا با نادیده گرفتن جانشین انتخاب شده توسط پیامبر فردی را به عنوان خلافت امت انتخاب کنند و سرانجام با یک بازی سیاسی توانستند ابوبکر را به خلافت برسانند. بدیهی است که امیر المومنین و حضرت زهرا (س) در برابر این گمراهی مقاومت کنند. حضرت زهرا با نهایت کوشش و تلاش در برابر این جریان از حضرت علی(ع) و تحقق امر خدا و پیغمبر او حمایت کرد.

حضرت زهرا (س) با  شخصیت سیاسی، اجتماعی و جهادی که داشتند و در بطن مسائل سیاسی جامعه و بحران ها رشد و تربیت یافته بودند، با بصیرت و آگاهی نسبت به توطئه ای که مسیر امامت را منحرف ساخته بود، هشیارانه وارد عمل و از آنجا فعالیت سیاسی خود را آغاز کردند.

ایشان در واکنش به کارهای ابوبکر، در مسجد پیامبر (ص) و در حضور مهاجران و انصار به ایراد سخنرانی مهمی پرداخت که به «خطبه فدکیه» معروف است و با استدلال‌های محکم، حقانیت خویش و اهل بیت پیامبر (ص) را بر همگان آشکار کرد و سپس به جهت سستی مهاجران و انصار از جهت حمایت از مظلوم، آنان را مورد نکوهش قرار داد.

ایشان در قسمتی از خطبه فدکیه می گوید: «پس خدای بزرگ ایمان را برای پاک کردن شما از شرک، نماز را برای پاک نمودن شما از تکبّر،  زکات را برای تزکیه نفس و افزایش روزی، و روزه را برای تثبیت اخلاص،  حج را برای استحکام دین،  عدالت‏‌ورزی را برای التیام قلب‌ها، اطاعت را برای نظم یافتن ملت‌ها، امامتمان را برای رهایی از تفرقه، جهاد را برای عزت اسلام و صبر را برای کمک در به دست آوردن پاداش قرار داد».

به این ترتیب، حضور اجتماعی و مشارکت سیاسی بانوی اول اسلام و احساس تکلیف ایشان برای موضع گیری در برابر مسائل روز جامعه خود آن هم در جمعی که مردان بسیاری حضور دارند، نوید بخش آن است که دین اسلام بر خلاف بعضی تبلیغات، مخالفتی با حضور اجتماعی زنان و مشارکت آنها در مسائل سیاسی ندارد و حتی آن را لازم و ضروری نیز می داند.

دفاع و تثبیت مسیر ولایت بعد از پیامبر

در همین رابطه سید صادق طباطبائی نژاد، نماینده مردم اردستان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در زمان شروع بعثت پیغمبر و هجرت ایشان تا تشکیل حکومت در مدینه با پیامبر اعظم همراهی کردند و از ابتدا با مسائل مسلمانان درگیر بودند.

وی افزود: مهمترین جلوه حضور و ورود سیاسی حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیغمبراکرم(ص)، دفاع و تثبیت مسیر ولایتی بود که از طرف خداوند متعال ترسیم شده بود.

طباطبائی نژاد با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) مقتدر ترین مدافع برای امتداد مسیر ولایت بودند، گفت: بعد از رحلت حضرت زهرا(س) وصیت ایشان به گونه‌ای بود که این حرکت سیاسی خاموش نماند و با مخفی بودن قبر و مظلومیت ایشان ادامه پیدا کرد.

وی افزود: در روایتی آمده است که امیرالمومنین قسم یاد می کند، حضرت زهرا در عبادت و اطاعت خدا هیچ گاه مرا آزار نداده است و با توجه به اینکه حضرت علی دائما در خارج از خانه و در حال ماموریت های دینی بودند، همواره مورد حمایت و همراهی حضرت زهرا قرار می گرفتند و این مهمترین نقش زن برای همسر است.

طباطبائی نژاد با بیان اینکه زن در تربیت فرزند و حمایت از شوهری که در راه خدا قدم بر می دارد، جایگاه بالایی دارد، گفت: اگر شوهر و یا فرزند از مسیر درست منحرف شوند، نقش زن در هدایت آنها سرنوشت ساز است؛در مواقع لزوم هم زن باید پا فراتر از خانه بگذارد و نقش سیاسی و اجتماعی خود را ایفا کند که بهترین الگو در همه زمینه ها برای زنان، حضرت زهرا (س) هستند که ایشان در جریان سقیفه برای حفظ ولایت به عرصه سیاسی ورود پیدا کردند.

آگاهی و حساسیت به مسائل زمانه خود

مجتبی سپاهی، مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان نیز ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) به خبرنگار ایمنا گفت: به دنبال برخوردهایی که بعد از خلافت حضرت علی با حضرت زهرا شد، حضرت زهرا با بسیاری از افردی که در آن جامعه بودند اهتجاج و سوال و جواب کردند  که چگونه توانسته اند غدیر خم  و مشخص شدن فرد شایسته خلافت از سوی پیامبر را نادیده بگیرند و آشکارا از آن بگذرند؟!

وی افزود: اما مخالفان سعی می کردند زمینه طرح این سوالات را از حضرت زهرا (س) بگیرند و در جریان فدک نیز این سوال برای حضرت زهرا ایجاد شده بود که دشمنان خلافت با چه ملاک و مبنایی و با چه استنباطی فدک را به عنوان انفال معرفی می کنند؛ در حالی که این ارثی از پیغمبر اکرم بود که به طور شرعی به ایشان می رسید.

سپاهی تصریح کرد: موضع گیری های حضرت زهرا در خلافت و فدک یک موضع گیری سیاسی است. چرا که فدک یک منبع درآمد اقتصادی برای ترویج تفکر نبوی- معنوی بود که خلفا سعی کردند با ترفندهای مختلف دست اهل بیت را از این درآمد کوتاه و آنها را به نوعی با تحریم اقتصادی مواجه کنند.

وی خاطر نشان کرد: سبک زندگی و منش حضرت زهرا می تواند الگویی مناسب برای زنان امروز باشد؛ این الگو ایجاب می کند که زنان نسبت به مسائل جامعه متناسب با زمان و مکان خود حساسیت و آگاهی داشته باشند و در بحث ها و مسائل پیش روی جامعه شرکت کنند و همچنین در تربیت فرزندان خود کوتاهی نکنند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: تاکید حضرت زهرا بر اینکه حضرت علی نه تنها همسر من بلکه امام و مقتدای من است نشان می دهد ایشان بهترین الگو در هماهنگی و همراهی با رهبر دینی است و این حجت را بر ما تمام می کند که جامعه اسلامی تنها بر مسیر وحدت و حمایت مولا و مقتدای جامعه حرکتی رو به جلو دارد.

وی یادآور شد: تولّد فاطمه زهرا علیهاالسلام در دوران جاهلیت و شیوه رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله با دخترشان، از ابتدا یک امر سیاسی و تکلیف الهی بود. زهرای اطهر در کانون سیاست و بحران های جامعه رشد و تربیت یافت و همراه با تحوّلات و بحران ها، درس می آموخت و شیوه های حضور در صحنه را عملاً آموزش می دید.

به گزارش ایمنا، امروز از حضرت زهرا (س) به عنوان اولین شهید راه ولایت یاد می شود، کسی که برای احقاق حق ولی زمان خود با تمام وجود به میدان آمد و جان خود وفرزندش را فدای ولی زمان کرد، حضرت فاطمه زهرا (س) حجتی است بر آن هایی زن را تحقیر کرده و نقش اجتماعی و سیاسی او را کوچک می شمرند. صدیقه طاهره نمونه کامل زن مسلمان و نشان دهنده منطق اسلام درباره نقش و جایگاه زنان است.

کد خبر 337696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.