کشاورزی محور اقتصاد و توسعه پایدار در تیران و کرون

تیران-کشاورزی، صنعت و گردشگری از محورهای اصلی توسعه پایدار شهرستان است که نگاه جامع به ظرفیت های این منطقه آینده روشنی را با هدف رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان تیران و کرون به لحاظ داشتن ظرفیت‌های مناسب از جمله آب و هوا و زمین مساعد، عرصه کشاورزی، روز به روز رونق یافته و تولیدات کشاورزی، افزایش صادرات و ایجاد اشتغال از دستاوردهای رونق این عرصه بوده است.

۲۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان تیران و کرون زیر کشت محصولات کشاورزی قرار گرفته که بخشی از این اراضی به صورت سنتی و بخشی به صورت مکانیزه و با یکپارچه سازی مورد استفاده قرار گرفته است.

ارایه مشاوره و تسهیلات بانکی به کشاورزان در جهت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و گیاهان دارویی و همچنین یکپارچه سازی اراضی از اقداماتی است که طی سال‌های اخیر توسط دولت در حوزه کشاورزی این شهرستان انجام شده است.

علی رحمانی فرماندار تیران و کرون با اشاره به وضعیت کشاورزی شهرستان گفت: کشاورزی محور توسعه تیران و کرون است و زیرساخت ها در این شهرستان با هدف توسعه کشاورزی فراهم شده که واگذاری زمین، ارایه تسهیلات بانکی، توسعه زیرساخت‌های گاز رسانی به گلخانه‌ها و همچنین آبرسانی از جمله این اقدامات است.

وی افزود: اشتغالزایی و تولید از ظرفیت‌های کشاورزی تیران و کرون است که در تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی موثر بوده و با راه اندازی پایانه صادرات غرب استان اصفهان در این شهرستان شاهد افزایش صادرات هستیم.

وی یادآورشد: کشاورزان و گلخانه داران باید برای تقویت کار خود شرکت تعاونی ایجاد و محصولات خود را در قالب شرکت تعاونی برندسازی، بسته بندی و صادر کنند.

تولید بیش از ۵۰ هزار تن محصول کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون با اشاره به ۲۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان گفت: بیش از ۵۰ هزار تن محصول کشاورزی شامل محصولات باغی، زراعی، گلخانه‌ای و دارویی در این شهرستان تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

وی افزود: غلات، بادام، گردو، انگور، انار، زردآلو، آلبالو، هلو، زعفران، فلفل، خیار، بادمجان، گل‌های شاخه بریده، گوجه درشت و گوجه زیتونی از مهمترین محصولات کشاورزی این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون ادامه داد: با توجه به اینکه مردم روستایی این شهرستان به شغل کشاورزی مشغول و معیشت آن‌ها بر اساس درآمدهای این بخش است، فعالیت‌های کشاورزی در این شهرستان از گذشته وجود داشته و در حال حاضر به سمت پیشرفت و بهره گیری از فناوری‌های نوین می رود که بهره گیری از محصولات فناوری‌های نوین در عرصه کشاورزی منجر به افزایش تولیدات و بهره وری در این عرصه می شود.

وی با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های کشاورزی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام می شود، خاطرنشان کرد: توسعه کشاورزی مدرن، انجام فعالیت‌های کشاورزی با محوریت مشاغل خانگی و سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی عرصه کشاورزی به منظور افزایش تولید، اشتغالزایی و خودکفایی انجام می شود.

محسن حاج عابدی، یادآورشد: تعامل جهاد کشاورزی و سپاه، فنی و حرفه ای و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور مهارت افزایی کشاورزان، رونق اقتصادی، توسعه کشاورزی و تحقق اقتصاد مقاومتی در این منطقه وجود دارد و بخشی عمده تسهیلات اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی اختصاص یافته است.

افزایش سطح کشت گلخانه‌ای

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون  از افزایش سطح زیر کشت گلخانه ای شهرستان تیران و کرون خبر داد و گفت: بیش از یکصد هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تیران و کرون برای احداث گلخانه اختصاص یافته که این شهرستان رتبه اول استان اصفهان در احداث گلخانه های مکانیزه را دارد.

وی افزود: گسترش سطح گلخانه ای شهرستان تیران و کرون سبب افزایش میزان تولید شده که سالیانه ۲۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی جات در این منطقه تولید می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون ادامه داد: محصولات گلخانه‌ای این شهرستان بیشتر سبزی و صیفی شامل فلفل، خیار، بادمجان، گوجه درشت و گوجه زیتونی است و گلخانه تولید گلهای زینتی نیز در این شهرستان وجود دارد.

حاج عابدی، با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر بهره بردار سطح زیرکشت گلخانه ای این شهرستان هستند، خاطرنشان کرد: زمینه اشتغال سه هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش گلخانه‌ای شهرستان تیران و کرون فراهم شده که جهاد کشاورزی این شهرستان رتبه نخست اشتغالزایی در بین ادارات شهرستان و بین مدیریت جهاد کشاورزی استان اصفهان را در سال ۹۶ به دست آورده است.

حاج عابدی با بیان اینکه جهاد کشاورزی با ارایه مشاوره و تسهیلات بانکی از سرمایه گذاران این بخش حمایت می کند، تصریح کرد: امسال بیش از یکصد میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای احداث گلخانه به متقاضیان در شهرستان تیران و کرون ارایه شده که این شهرستان در جذب تسهیلات بانکی عرصه کشاورزی رتبه نخست را در بین ۲۴ شهرستان استان اصفهان کسب کرده است.

وی یادآورشد: توسعه گلخانه‌های این منطقه بر اساس طرح مطالعاتی، آمایش سرزمینی، امکانات و زیرساخت ها انجام می شود و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی با وجود این زیرساخت‌ها که یکی از  مهم‌ترین آن‌ها آب کشاورزی است، می توانند در این بخش فعال شده و از تسهیلات بانکی نیز استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون گفت: امسال چهار هزار تن محصول گلخانه‌ای شهرستان تیران و کرون شامل فلفل، خیار، بادمجان، گوجه درشت و گوجه زیتونی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، مسکو، قزاقستان و تاجیکستان صادر شده است.

بهره‌گیری از روش‌های نوین کشاورزی موفقیت را به همراه داشته است

بهره گیری از روش‌های نوین کشاورزی از مهمترین عوامل پیشرفت و موفقیت کشاورزی در شهرستان تیران و کرون بوده که با استفاده از این روش‌های نوین هزینه‌های جاری کاهش، اما بهره وری افزایش یافته که رشد اقتصادی را نصیب کشاورزان کرده است.

بختیار حیدری، کارشناس مدیریت جهاد کشاورزی تیران و کرون گفت: احداث گلخانه، اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، استفاده از بذرهای اصلاح شده و همچنین یکپارچه سازی اراضی از مهمترین طرح‌ها و فعالیت‌های نوین کشاورزی در تیران و کرون است.

وی ادامه داد: با یکپارچه سازی اراضی و کاهش خرده مالکیت‌ها بهره گیری از ماشین آلات و روش‌های نوین کشاورزی توسط کشاورزان انجام و دولت نیز با ارایه تسهیلات بانکی ارزان قیمت از طرح‌های آن‌ها حمایت کرده است که طرح  باغ بزرگ انگور در بخش کرون این شهرستان مصداقی از این طرح های یکپارچه سازی اراضی است.

وی افزود: با استفاده از یکپارچه سازی خرده مالکیت ها، باغ بزرگ تولید انگور این شهرستان در باغی به وسعت ۸۲ هکتار با بیش از ۱۲۰ هزار اصله نهال انگور کشمشی بی‌دانه قرمز و سفید کاشته شده ایجاد شده است.

برندسازی حلقه مفقود تولیدات کشاورزی

عبدالله بنهری، معاون فرماندار و رییس ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان تیران و کرون تشکیل شرکت تعاونی تولیدات گلخانه داران این شهرستان را مهم دانست و اظهار کرد: تشکیل این شرکت تعاونی و ایجاد برند و بسته بندی برای تولیدات این بخش و همچنین بسته بندی محصولات منجر به پیشرفت کاری و افزایش صادرات می شود.

وی افزود: برند سازی و بسته بندی تولیدات کشاورزی این شهرستان به رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی و کشاورزی می انجامد و به جای اینکه سایر شرکت ها از این فرصت استفاده و تولیدات مرغوب این شهرستان را به نام خود استفاده کنند باید خود کشاورزان در قالب شرکت تعاونی کشاورزان انجام دهند.

کد خبر 337620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.