مرکز بهداشت اصفهان سختی کار غواصان ناژوان را تایید کرد

کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت شماره دو اصفهان با اشاره به اینکه تایید زیان آور بودن غواصی در نا‍ژوان توسط مرکز بهداشت استان انجام شده است، گفت: تایید نهایی این موضوع باید در کمیته بدوی مشاغل سخت بررسی شود.

مریم جلوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه به دنبال درخواست‌های مکرر از سوی غواصان فعال در اکواریوم نا‍ژوان مبنی بر سختی کار این افراد، بررسی شرایط کاری در این مجموعه در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: در بازدیدی به همراه کارشناس "رفرانس" آزمایشگاه مرکز بهداشت استان وضعیت کاری غواصان در آکواریوم نا‍ژوان بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه اولین بار است که در اصفهان  بررسی شرایط کاری غواصان در دستور کار قرار می‌گیرد، افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که غواصان تحت فشار سردردهای زیاد و آسیب دیدن دندان‌هایشان که ناشی از تاثیرات گاز اکسیژن است، رنج می‌برند.

کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت شماره دو اصفهان با اشاره به اینکه شغل غواصی در اعماق دریا و اقیانوس‌ ذاتاً جزو شغل‌های سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود، گفت: غواصی در آکواریوم ناژوان در عمق پنج متر انجام می‌شود، اما این کارگران مجبور هستند هر دو ساعت یکبار به عمق پنج متری آب رفته و فشارهای زیادی را تحمل کنند.

وی در خصوص شیوه بررسی درخواست زیان‌آوری مشاغل گفت: موضوع بررسی زیان‌آوری مشاغل در کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان‌آور که اعضای آن نماینده بازرسی اداره کار، نماینده سازمان تامین اجتماعی، نماینده مرکز بهداشت استان، نماینده کارفرما و نماینده کارگران است، بررسی می‌شود.

جلوانی با اشاره به اینکه تایید زیان آور بودن غواصی در نا‍ژوان توسط مرکز بهداشت استان انجام شده است، گفت: تایید نهایی این موضوع باید در کمیته بدوی مشاغل سخت بررسی شود.

وی تاکید کرد: در کمیته بدوی مشاغل سخت حداقل باید سه نماینده عضواین کمیته، زیان‌آور بودن عنوان شغل موردنظر را تایید کنند و اگر سه عضو با آن مخالفت کنند، عنوان سخت و زیان‌آور به آن شغل تعلق نمی‌گیرد.

کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت شماره دو اصفهان با بیان اینکه در قانون کار دو نوع مشاغل سخت و زیان‌آور وجود دارد، تصریح کرد: مشاغل سخت در نوع "الف"، مشاغلی هستند که عوامل زیان‌آور محیط کار اعم از عوامل فیزیکی مانند سروصدای بالاتر از ۸۵ دسی‌بل، اشعه‌های یونیزان و غیریونیزان، ارتعاش، درجه حرارت بالا، برودت بالا، رطوبت بیش از حد مجاز، عوامل شیمیایی شامل انواع گازها و بخارات، گرد و غبارها، فیون‌های فلزی در آن وجود دارد و میزان تماس کارگر با این مواد در طول شیفت کاری بالاتر از حد مجاز باشد.

وی در تشریح نوع "ب" مشاغل زیان‌آور گفت: فرق مشاغل سخت و زیان آور نوع "الف" با "ب "در این است که نوع "الف" ذاتا سخت و زیان‌آور نیست و با بکارگیری تمهیداتی می‌توان صفت زیان‌آوری آن را حذف کرد اما نوع "ب" از این مشاغل ذاتا زیان‌آور بوده و صفت سختی کار را نمی‌توان از آن حذف کرد.

جلوانی با اشاره به اینکه سابقه کار، کارگران مشاغل در مشاغل زیان‌آور به اندازه یک‌ونیم برابر افزایش پیدا می‌کند، گفت: کارگری که ۲۰ سال مداوم در یک شغل سخت و زیان‌آور فعالیت کند، می‌تواند با ۳۰ روز حقوق بازنشسته شود و اگر سابقه حضور در مشاغل سخت متناوب باشد، تنها سابقه کارهایی که در مشاغل سخت بوده، یک‌ونیم برابر حساب می‌شود.

کارشناس مسئول بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت شماره دو اصفهان با بیان اینکه در بازنشستگی پیش از موعد کارفرما به ازای هر کارگر باید هشت درصد بیشتر حق بیمه پرداخت کند، گفت: طبق قانون کار این امر کاملا لازم‌الاجراست.

جلوانی در خصوص حذف صفت زیان‌آوری از مشاغل موردنظر تصریح کرد: کارفرمایان در خصوص حذف صفت زیان‌آوری شغل تنها دو سال از زمان تایید زیان‌آوری شغل فرصت دارند تا تمهیدات فنی مهندسی را در آن صنعت اجرا کنند تا حدی که بتوان صفت زیان‌آوری را حذف کرد.

وی با تاکید بر اینکه هدف از بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور پیشگیری از تاثیر عوامل بیماری‌زا روی کارگران است، گفت: باید در بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور دقت عمل بسیاری انجام داد تا دقیقا مشاغلی که مشمول سختی کار هستند تایید شود و هیچ حقی از کارگر، کارفرما و اداره بیمه تضییع نشود.

کد خبر 336652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.