هنر، قادر به شکافتن حقیقت است

مجسمه ساز شهیر آلمانی گفت: هنر این قابلیت را دارد که حقیقت را بشکافد و هنرمند آثاری را خلق می‌کند که در گذشته هرگز وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست خبری نمایشگاه آثار هنری "تونی کرگ" با عنوان "سنگ‌ها و ریشه‌ها" عصر امروز _شنبه ۱۴ بهمن ماه_ در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان اظهار کرد: موزه هنرهای معاصر اصفهان این افتخار را دارد که در خدمت یکی از بزرگ ترین و ارجمندترین مجسمه سازان دنیا قرار گرفته است. هنرمندان اصفهان بسیار از این واقعه خشنود هستند و قطعاً میزان بازدیدکنندگان از نمایشگاه، این ادعا را ثابت می کند.

مهدی تمیزی افزود: معتقدم اگر هر اتفاق بزرگی در هر کجای دنیا رخ دهد و جامعه ارجمند رسانه به آن نپردازد، نه نامی از آن اتفاق و رویداد بر جای می ماند و نه یادگاری در ذهن ها، به همین جهت است که امروز در خدمت خبرنگاران و روزنامه نگاران عزیز هستیم تا علاوه بر کاری که موزه هنرهای معاصر، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و شهرداری اصفهان انجام داده‌اند، رسانه هم در بازتاب این رویداد بزرگ هنری یاری رسان باشد.

نخستین مجسمه ساز دنیا...

همچنین مسئول برگزاری نمایشگاه "سنگ ها و ریشه ها" در جمع اهالی رسانه گفت: همراه با تیمی ۱۴ نفره برای برگزاری این نمایشگاه از آلمان به ایران آمده ایم و خوشحالیم که در اصفهان مهمان شما هستیم و فردا افتتاحیه این نمایشگاه در این موزه برگزار خواهد شد. پروسه برگزاری این نمایشگاه چهار سال به طول انجامید و اکنون حدود ۲۰ تا ۲۵ تُن مجسمه در محل موزه در معرض تماشای علاقمندان قرار می گیرد.

افشین درم بخش افزود: تونی کرگ از بزرگ ترین هنرمندان دنیاست که تقریباً در تمام کشورها یکی از مجسمه هایش در موزه و یا میدانی در شهر دیده می شود، او در اروپا جایگاهی فوق العاده بزرگ دارد و شاید در حال حاضر به عنوان نخستین مجسمه ساز دنیا شناخته شود.

او با بیان اینکه تونی گرک در رابطه با کائنات افکار جالب توجهی دارد، گفت: او داخل هر چیزی را که به چشم ببیند نگاه می کند و بعد از بررسی آن کارهای فوق العاده ای در رابطه با کائنات، کشش و فشردن انجام می دهد، موضوعاتی مانند چگونگی باز شدن رشته اعصاب از همدیگر و به هم چسبندگی آنها برای او جذابیت فوق العاده ای دارد.

علم بدون هنر بی‌معناست

در ادامه این نشست "تونی کرگ" به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به سوالی دربارۀ تأثیر طبیعت در آثارش گفت: شاید در نگاه نخست، این دو یعنی طبیعت و مجسمه های من کاملاً متفاوت به نظر برسند، اما در واقع اینطور نیست. مواد و متریال زیادی اطراف ما وجود دارد که از آن ها استفاده های کاربردی هم شده است، اما این نمی تواند تنها مورد استفادۀ آن ها باشد، ما از مواد موجود در طبیعت استفاده کردیم تا تأثیر آنها را به تصویر بکشیم. چیزی که مشهود است این است که ما به عنوان انسان ها دشمن طبیعت شده ایم، خیلی از گونه ها و زمین را از بین برده و ساختار شیمیایی کره زمین را از لحاظ اتمسفر و خیلی چیزهای دیگر تغییر داده ایم.

کرگ ادامه داد: ممکن است کسی فکر کند که این مشکلات توسط تکنولوژی ایجاد شده و حالا تکنولوژی باید به دنبال راه حل برای این مشکل باشد، اینجا می بینیم که به جای اینکه میان انسان و طبیعت رابطه ای برقرار شود، رابطه ای میان انسان و ضد طبیعت ایجاد شده و هنر هنرمند است که آن بخش از دست رفته را جبران کند. علم چیزهای زیادی برای ما داشته، ولی علم بدون هنر بی معناست و منظور من هنر در هر بُعدی است.

به دنبال خلق اثر جدید بودم نه کپی و بازسازی

او درخصوص متریال مورد استفاده در آثارش و نقش تکنولوژی در استفاده از این مواد گفت: عقیده سنتی درباره مجسمه سازی این بود که این هنر کارِ دستی است، ولی در قرن ۱۹ و ۲۰ به این نتیجه رسیدند که اینگونه نیست و مثال هایی از هنرمندانی داریم که دستیارانی داشتند تا به آنها کمک بدهند تا بتوانند آن فرم و مدل خاص را ایجاد کنند و اینطور بود که آن هنرمند یا مجسمه ساز به دنبال کپی کردن می رفت و خلقی در کار نبود، ولی در قرن ۲۰ این تکنولوژی به کمک آمد و در آثار افرادی مانند مارسل دوشان هم دیده می شود. در سال ۱۹۷۹ که به دانشگاه رفتم بیشتر به دنبال این بودم که چطور می توان تغییراتی در مواد و خلق اثر ایجاد کرد و خیلی از کارهای من با موادی بود که به راحتی می توانستم در آنها تغییراتی ایجاد کنم، من در پی کپی و بازسازی نبودم، بلکه به دنبال خلق اثر جدید بودم.

وی افزود: در دهه ۱۹۸۰ متوجه شدم که مواد خاصی که به دنبالش بودم محدودیت هایی دارد و خودم شروع کردم با کنده کاری، چیزهای جدیدی بسازم و در سال ۱۹۸۴ این کار را انجام دادم و چیزهایی که ساختم از پیش ساخته نبود و موضوع کار من شد نه وسیلۀ کار من. در آن زمان کارگاهم را با افرادی که با من کار می کردند ایجاد کردم، ولی آثارم را خلق کردم و اکنون افرادی که آثارم را می بینند می پرسند شما چگونه این آثار را خلق کردید؟

او ادامه داد: در آن‌ زمان کامپیوتر چندان مرسوم نبود، اما سال ۲۰۰۸ تغییراتی ایجاد شد که می توانستند هر شیء را اسکن و در اندازه دلخواه ایجاد کنند، پس تکنولوژی به خدمت مجسمه ساز آمد. من شخصاً هیچ کدام از تکنولوژی های جدید را نمی توانم استفاده کنم و کار من از طراحی شروع می شود و مانند هر هنرمند و مجسمه سازی ترجیح می دهم وسیلۀ تیز را در دست داشته باشم تا وسیله کُند را و هم ترجیح می دهم بهترین را استفاده کنم.

مشاهده کن، فکر کن و تصمیم بگیر

تونی کرگ در پاسخ به این پرسش که در تدریس تا چه اندازه به تعادل میان مفهوم و تکنیک اعتقاد دارد، اظهار کرد: تکنیک بهترین راهی است که شخص می تواند خودش را از طریق آن نشان دهد و نباید قانون رسمی برای آن وجود داشته باشد. در دنیایی زندگی می کنیم که تنها قسمت کوچکی از واقعیت اطراف را می توانیم ببینیم، حقیقتی که در جلوی چشمانمان هست را می بینیم که تنها ذره ای از آن حقیقت بزرگ است و قسمت بزرگی از حقیقت در پشت ظاهر قرار دارد و علم هر روز سعی می کند که این حقیقتی که در پشت ظواهر است را کشف کند. تخیل در آن چه که یک دانشمند از حقیقت پنهان شده در پشت ظاهر گزارش می دهد نقش مهمی دارد. علم و اقتصاد هم خیلی به همدیگر وابسته هستند و خط و مسیر را به علم نشان می دهند.

او افزود: نگاه غیرکاربردی بسیار مهم است و هنر این قابلیت را دارد که حقیقت را بشکافد، هنرمند آثاری را خلق می کند که در گذشته هرگز وجود نداشته است. من عقیده خاصی به مواد و متریال دارم. داده هایی که از طریق گوش یا چشم به دست می آوریم به اطلاعاتی در ذهن ما برای خلق آثارمان تبدیل می شود. هنر نقش مهمی در کشف این حقایق دارد. برخی هنرمندان ارتباط بین تکنیک و هنرشان بالاتر است مانند جکسون پولاک، اما بهترین تعریف تکنیک چیزی است که باعث می شود شما بهتر خودتان را نشان دهید.

او با بیان اینکه در سال ۱۹۶۹ به دانشگاه رفته و از اینکه می خواهد در رشته هنر تحصیل کند ناراحت بوده است، گفت: آن زمان افرادی که می توانیم آنها را دیوانه بنامیم به خاطر عقاید شخصی شان آنجا بودند و هیچ کس فکر نمی کرد آنها افراد مشهوری شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند. من هم تحصیلات بسیار موفقی داشتم و یاد گرفتم که قانون از پیش نوشته شده ای برای آنچه از تخیل آدمی می آید و دغدغه و علاقه اوست وجود ندارد و او باید خودش مشاهد کند و کیفیت مشاهد و نگاه او چیزی است که خط را به او نشان می دهد. به من آموزش داده شد که نگاه خاص خودم را به همه چیز داشته باشم

تونی کرگ ادامه داد: اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ وقتی با دوستانم به نمایشگاه می رفتیم و چیزهای خاص خودمان را می دیدیم، من همیشه تعداد ۵۰ نفر خاص را در نمایشگاه ها می دیدم، ولی بعد رشد چشمگیری ایجاد شد و حتی مردم در روستاهای کوچک فرانسه به دنبال این بودند که موزه هنرهای معاصر خودشان را داشته باشند، در نتیجه این هنر به صورت متفاوت و جدید رشد کرد.

او خاطرنشان کرد: ما همیشه می بینیم دغدغه دانش آموزان و دانشجویان موفقیت است، ولی برای موفق بودن باید به دنبال این باشیم که چطور می توان موفق بود و پاسخ این است که مشاهده کن، فکر کن و تصمیم بگیر.

طراحی، نقطه آغاز

این هنرمند در خصوص علت نمایش طراحی ها در کنار مجسمه ها و اینکه چرا نقطۀ آغازین در مجسمه سازی برای طراحی است و نه ذهنیت، گفت: من به مدرسه هنر رفتم چون طراحی را دوست داشتم و حتی امروز نیز طراحی اساس خیلی از کارهای من است. همه کارهای من توسط طراحی ایجاد می شود و طراحی نقطه آغازین کارهای من است، سپس مجسمه را در اندازه کوچک می سازم و بعد طرحم را پیچیده تر و مدل های خاص خودم را ایجاد می کنم.

او افزود: گاهی اوقات ایده های خیلی خوبی دارم ولی همیشه این ایده های خوب به اثر هنری منتهی نمی شود و گاهی اوقات هنر بدی را تولید می‌کند. وقتی شما در مواد تغییراتی ایجاد می کنید آن چیزی که برای من مهم است درگیر بودن خود شما در آن است، اینکه به اختیار و با سلیقۀ خودتان و خلاقیت‌تان در آن تغییر ایجاد کنید. من فرم ها را به طور دقیقی نگاه می کنم، وقتی به شخصی نگاه می کنم بر روی تک تک اعضای آن دقت خاصی دارم و یک استعداد خاصی هست که به آن فرم ها نگاه و آن را به صورت داده ای برای مغز و خلاقیت تبدیل می کنیم.

این هنرمند مجسمه ساز تصریح کرد: وقتی شما می خواهید دو نقطه را روی کاغذ بهم وصل کنید، این کار را به راحتی با کشیدن یک یا دو خط منحنی یا حتی راه های مختلف دیگر انجام می دهید، بی نهایت راه وجود دارد که دو نقطه را روی کاغذ بهم وصل کنید، اما در این مثال شما پیچیدگی کار را نمی بینید، حالا این مسئله را در مورد احجام سنگین در نظر بگیرید که در آن مورد نیز بی نهایت راه وجود دارد و نکته این است که کدام راه ها معنی دار است و حالا چطور از بین آن بی نهایت امکانی که وجود داشت می توانید امر معنادار و با ارزشی ایجاد کنید.

او ادامه داد: برای مجسمه سازها این مهم است که برای مثال چه چیزی باعث ایجاد ارتعاش در صدای من می شود و چه چیزی این ارتعاش را به ذهن شما می برد و به ذهن شما پیام می دهد؟ من طراحی‌هایم را همراه با مجسمه هایم به نمایش می گذارم تا مخاطب ببیند که شما روی کاغذ هر کاری می توانید بکنید و می توانید خیلی چیزها را بکشید، ولی وقتی می خواهید بسازید ماجرا متفاوت می شود.

با دانشجویان ایرانی رشته هنر کار می کنم

تونی کرگ در خصوص پیگیری آثار هنرمندان ایران و دلیل انتخاب شهر اصفهان برای نمایش آثارش گفت: من مخصوصاً با دانشجویان ایرانی رشته هنر کار می کنم و دوستی زیادی هم با آنها دارم. از طرفی به اصفهان آمدم چون دعوت شدم البته آقای درم‌بخش فرهنگ آلمانی را به خوبی می شناسد و ایشان توانستند این ارتباط را برقرار کنند تا به ایران بیاییم و در واقع به یک ایده رسیدند که نمایشگاهی در ایران داشته باشیم. مجسمه ها یک بار در تهران نمایش داده شد و بعد به اصفهان آمد.

تخیل و ذهن انسان هنر را خلق می کند

تونی کرگ در ادامه در پاسخ به اینکه آیا ایده ها از دل مواد برای او ایجاد می شود یا خیر، گفت: هر کس ایده ای برای شروع دارد، تصور کنید یک نویسنده در ابتدا شروع به نوشتن می کند و بعد در آن تغییراتی ایجاد می کند. خیلی اوقات من با ایدۀ خام شروع کردم ولی بعد در پروسه علاقمند شده و تغییرات را در آن ایجاد کردم و اثر هنری خلق شد. باید به پروسه خلق اعتقاد داشته باشید.

این هنرمند ادامه داد: من ۶۸ سال دارم، قبلاً اینطور بود که دوست داشتم از متریال متفاوتی استفاده کنم. وقتی در مورد منابع الهام‌بخش از من سوال می شود یک بخش زیادی از الهام، کارهایی است که انجام دادم و منبعی است برای کار بعدی ام، چون هر اثری پروسه های زیادی دارد تا به نتیجه نهایی برسد. وقتی کار تمام می شود آدم می فهمد چقدر راه های مختلفی برای پیمودن داشته است.

او تصریح کرد: ۴۰ سال قبل ابتدا متریال را انتخاب می کردم و بعد اثر را می ساختم، ولی الان فقط آن فرم برای من اهمیت دارد و همان اول تصمیم می گیرم که با کدام متریال آن را بسازم. تا الان سخت ترین متریال، نورون های انسان و سخت ترین فرم همان مغز انسان است. تخیل انسان و تخیل ما، مادۀ اصلی است و ذهن انسان هنر را خلق می کند، نه متریال مهم است و نه چیز دیگر.

گفتنی است، آیین گشایش نمایشگاه آثار هنری "تونی کرگ" با عنوان "سنگ ها و ریشه ها"، فردا یکشنبه ۱۵ بهمن ماه در سالن همایش های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار می شود و علاقمندان می توانند تا ۲۴ فروردین ماه به مدت دو ماه برای بازدید از این آثار به موزه هنرهای معاصر اصفهان واقع در خیابان استانداری مراجعه کنند.

کد خبر 336408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.