مصوبه‌ای که جامعه علمی را فراری می‌دهد

به تازگی مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر محدود کردن افزایش حقوق‌های بیشتر از ۵ میلیون تومان و تعیین سقف پاداش بازنشستگی،واکنش‌های شدیدی در جامعه علمی کشور به همراه داشته، دانشگاهیان نسبت به اجرایی شدن این طرح نگرانند؛ وزیر علوم از رییس مجلس شورای اسلامی خواسته تا با اصلاح طرح نگرانی جامعه علمی را بکاهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جزییات این مصوبه به این شکل است که باالحاق بندی به تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۹۷، حقوق و مزایای کارکنان دولتی که زیر ۵ میلیون تومان است به صورت پلکانی از ۱۰ تا ۱۸ درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین به دریافتی حقوق بگیران بالای ۵ میلیون تومان در سال ۹۷ مبلغی افزوده نمی‌شود. این بند الحاقی شامل حال موارد مذکور قانون خدمات کشوری، قانون برنامه ششم توسعه، هیئت علمی و قضات می‌شود. حقوق‌های پایین تا ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت و حقوق‌های بالاتر تا ۱۰ درصد، به عبارتی دولت مجوز دارد که حقوق چهار میلیونی را حداکثر ۱۰ درصد افزایش دهد. موضوع دیگری که در جزء ۴ تبصره ۱۲ آمده، گذاشتن سقف برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان است؛ ‌همان موضوعی که یک بار در زمان تصویب برنامه ششم توسعه مطرح شد، اما رای نیاورد و حذف شد.

جامعه علمی کشور از اجرایی شدن این مصوبه نگرانند، به گونه‌ای که وزیر علوم از رییس مجلس درخواست تجدید نظر در تصویب این طرح را داشته تا با ورود به این موضوع و اتخاذ تصمیم‌های مناسب و اصلاح این مصوبه، نگرانی جامعه علمی و دانشگاهی کشور را برطرف کند. غلامی گفته است که محدود کردن افزایش حقوق‌های بیشتر از این مبلغ و همچنین تعیین سقف برای پاداش بازنشستگی، مشکلات جدی در حفظ و تداوم فعالیت‌های علمی استادان و پژوهشگران کشورمان ایجاد می‌کند. علاوه بر این تشکل‌های صنفی اعضای هیئت علمی ۳۴ دانشگاه‌ و پژوهشگاه‌ کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رییس مجلس شورای اسلامی به تصمیم کمسیون تلفیق بودجه مبنی بر تعیین سقف ۵ میلیون تومانی برای حقوق اعضای هیئت علمی اعتراض و آن را مغایر قانون دانسته اند. 

جذابیت کار در بخش خصوصی برای اعضای هیئت علمی وجود دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تصمیم کمیته تلفیق مجلس برای تعیین سقف افزایش حقوق اعضای هیئت علمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ممکن است در وهله اول وضعیت حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه در بعضی موارد نسبت به هم ترازهای آنان بالاتر باشد، اما همواره این گونه نیست. در صورت تایید این طرح شاهد آثار روانی مخرب آن خواهیم بود که پیامد روانی آن به منزله کم ارزش تلقی کردن کار اعضای هیئت علمی است و اصلا به نفع سیستم آموزشی کشور نیست.

طاهره چنگیز تاکید کرد: در شرایطی که مقام معظم رهبری از جهش علمی صحبت می کنند و اینکه باید به سمت پیشتازی و محقق شدن سند چشم انداز حرکت کنیم، این اقدام از دیدگاه سمبلیک  و نیز در معیشت برخی افراد تاثیر منفی برجای می‌گذارد.

وی با بیان اینکه همواره جذابیت کار در بخش خصوصی برای اعضای هیئت علمی وجود دارد، تصریح کرد: برای مثال در علوم پزشکی فرصت کار در بخش خصوصی برای بسیاری از اساتید فراهم است، اما آنها با تعرفه پایین مشغول خدمت رسانی در بخش دولتی هستند که با این بی مهری ها ممکن است سرخورده شوند و در نوع همکاری با بخش دولتی تجدید نظر کنند که نه به نفع دانشگاه و نه جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: برخوردهای این چنینی با مجموعه فرهیخته کشور نتایج سوء زیادی خواهد داشت و در مجموع آسیب‌های جبران ناپذیری بر بدنه علمی کشور وارد خواهد کرد و در واقع پویایی اعضای هیئت علمی که پیشران حرکت و پویایی جامعه هستند را از آنان سلب خواهد کرد.

وی درباره طرح گذاشتن سقف برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان خاطر نشان کرد: بازنشستگی در کوتاه مدت به بدنه علمی کشور آسیب جدی می زند. تصویب این موضوع، موجب می‌شود که برخی اساتید در یکی دو ماه باقی مانده از سال تصمیم به بازنشستگی بگیرند و این موضوع به مفهوم این است که درصد بالایی از قابلیت‌ها و توانمندی های علمی کشور از بدنه دانشگاه‌ها خارج می‌شوند و این صدمه شدید و جبران ناپذیری را به بخش آموزش کشور وارد خواهد کرد.

چنگیز گفت: پیش بینی می‌شود افراد زیادی به موجب تصویب این طرح، درخواست بازنشستگی دهند و دانشگاه مکلف است وقتی فردی سی سال خدمت کرده و خود تقاضای بازنشستگی دارد، با درخواست وی موافقت کند که این موجب ریزش بسیاری از اساتید باتجربه خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در نامه‌ای به رییس مجلس مراتب نگرانی خود از تصویب این مصوبه را مطرح کرده‌اند.

چنین تصمیماتی آثار روانی سوء در سطح کلان خواهد داشت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با انتقاد شدید از این طرح به خبرنگار ایمنا گفت: به عقیده من مطرح کردن این مصوبه به معنای نشناختن جامعه دانشگاهی است. بسیاری از کسانی که راجع به جامعه دانشگاهی حرف می‌زنند افرادی هستند که در دانشگاه‌های غیر معتبر و بدون تلاش مدرک گرفته‌اند، بنابراین قیمت یک عضو هیئت علمی را نمی‌دانند، قیمت یک پژوهش دانشگاهی را نمی‌دانند و ارزش علم را کم تلقی می‌کنند.

سید مهدی ابطحی با تاکید بر اینکه هزینه برای دانشگاه اتلاف پول نیست، تصریح کرد: بودجه دانشگاهی کشور در مقیاس جهانی بسیار ناچیز است. در واقع در ایران یک دهم دانشگاه‌های معتبر بودجه علم تعیین می‌شود که رقمی بسیار ناچیز است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه پرتلاش ترین نهاد نظام جمهوری اسلامی ایران جامعه دانشگاهی است، خاطر نشان کرد: در صورت تصویب این طرح، اجحاف بزرگی به قشر دانشگاهی کشور می‌شود.

ابطحی با انتقاد شدید از برنامه صدا وسیما مبنی بر تحلیل مصوبه مجلس درباره حقوق اعضای هیئت علمی گفت: در برنامه‌ای جامعه دانشگاهی به سخره گرفته شد. به دلیل اینکه اعضای هیئت علمی مدافعین خوبی ندارند و فهم پژوهش سخت است و این سخنان توهین آمیز گفته می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی استاد تمام‌هایی با سن بالا هستند، گفت: در صورت تصویب این طرح، این اساتید احساس بی قدر و ارزش شدن می‌کنند و از کار کناره می‌گیرند.

وی تاکید کرد: چنین تصمیماتی آثار روانی سوء در سطح کلان خواهد داشت، زیرا موجب می‌شود دانشجویان و دانش آموزان تا حد زیادی ناامید شوند. به این دلیل که شاهد این هستند که معلمی و استادی در کشور جایگاهی ندارد و این آسیبی است که بسیاری از دانشجویان را بی انگیزه می‌کند.

ابطحی با اشاره به نامه اعضای هیئت علمی به ریاست مجلس شورای اسلامی یاداور شد: این کمترین کاری است که می‌توان برای جامعه علمی کشور کرد.

بسیاری از اساتید تقاضای بازنشستگی می‌کنند

مشاور رییس دانشگاه اصفهان نیز به خبرنگار ایمنا گفت: این تصمیم بر خلاف سیاست‌های توسعه آموزشی و پژوهشی در کشور است. یک تصمیم گیری احساسی و هیجانی است که به نظر می‌رسد قطعا باید بازنگری شود و نظارت افراد صاحب نظر در این زمینه گرفته و پیامدهای موضوع بررسی شود.

محمدرضا ایروانی با اشاره به افزایش تورم و مالیات در کشور گفت: تنها قشری که قبل از گرفتن دستمزد مالیات خود را پرداخت می‌کنند، حقوق بگیران دولت هستند. منطقی نیست، مالیات افزایش یابد، تورم نیز بالا رود اما افزایش حقوق خواه برای اعضای هیئت علمی و خواه برای دیگر کارمندان دولت مطرح نشود. 

وی با تاکید بر اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص تعیین سقف افزایش حقوق به میزان ۵ میلیون تومان عوام فریبانه، فریبکارانه و غیرکارشناسی است، گفت: کلیات این تصمیم اشتباه است، کسانی که این تصمیم را گرفته‌اند احساسی عمل کرده اند و این تصمیم یک عوام فریبی بیش نیست.

ایروانی با بیان اینکه در تمام دنیا بین اعضای هیئت علمی و سایر کارکنان تفاوت‌هایی وجود دارد، گفت: در ایران حداقل فاصله است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: عموم اساتید و اعضای هیئت علمی نخبگان کشور هستند و در پیشبرد اهداف علمی کشور نقش دارند و سالهای عمر خود را صرف تحصیل علم کرده‌اند تا به مرتبه و درجه‌ای برسند که بعد از ۳۰ سالگی جذب بازار کار در حوزه آموزش و پژوهش شوند. این افراد علاوه بر هزینه مالی قابل توجه در مسیر طولانی کسب علم، بخش عمده‌ای از عمر خود را که می توانستند کار کنند و درآمد داشته باشند، در این راه هزینه کرده‌اند. شایسته نیست این چنین با این قشر برخورد شود.

ایروانی با اشاره به اینکه یکی از بهترین اقشاری که امکان خروج کشور را دارند اعضای هیئت علمی‌ هستند، خاطر نشان کرد: با تصویب این طرح، نشان می‌دهیم علم، تحصیل و کیفیت را قبول نداریم و نقش هیئت علمی و دانشگاه در آینده و توسعه کشور نادیده گرفته می‌شود و با این تصمیم غلط خواسته یا ناخواسته اعضای هیئت علمی را به سمت خروج از کشور سوق می‌دهیم.

مشاور رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه امسال در دانشگاه اصفهان بیش از ۵۰ نفر از اساتید مطرح در شرایط بازنشستگی هستند، تصریح کرد: با تصویب این طرح بحرانی برای دانشگاه ایجاد می شود و بسیاری از اعضای مفید هیئت علمی خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه یکی از ملاک‌های سنجش دانشگاه و رتبه بندی دانشگاه تعداد اعضای هیئت علمی آن است، یادآور شد: در صورت از دست دادن این اساتید برجسته، بسیاری از دانشگاهها با بحران جدی مواجه می‌شوند که اصلا به نفع کشور نیست.

ایروانی یادآور شد: اواخر دهه۸۰ نیز با یک تصمیم گیری اشتباه شاهد بازنشستگی اعضای هیئت علمی باتجربه بودیم به گونه ای که در بخش شیمی دانشگاه اصفهان همزمان ده نفر از اساتید باتجربه باهم اعلام بازنشستگی کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: مصوبه افزایش نیافتن حقوق در سال آتی انگیزه اساتید دانشگاهی را برای ادامه کار کاهش می‌دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همه مخالف این طرح هستند و همه متضرر می شوند. امیدواریم نمایندگانی که خود نیز از اعضای هیئت علمی هستند و با دردها بیشتر آشنا هستند صدای ما را بشنوند و اجازه ندهند که این مساله مشکلی ایجاد کند. 

افزایش حقوق هیئت علمی به صورت پلکانی بهترین راهکار است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مصوبه افزایش نیافتن حقوق بالای ۵ میلیون تومان در سال آتی نیاز به بازبینی دارد، اظهار کرد: مصوبه افزایش نیافتن حقوق در سال آتی انگیزه اساتید دانشگاهی را برای ادامه کار کاهش می‌دهد.

سید جواد ساداتی نژاد با اعلام مخالفت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم درباره عدم افزایش حقوق هیئت علمی عادلانه نیست و به همین دلیل بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها با آن مخالف هستند. ضمن اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مخالفت خود را اعلام کرده و تلاش می‌کنیم در صحن بتوانیم به شکل مساعدی مسئله را حل کنیم. 

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش حقوق به صورت پلکانی امری عادلانه است، بیان کرد: عدم افزایش حقوق هیئت علمی در این مصوبه پسندیده نیست؛ بهتر بود افزایش حقوق هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز به صورت پلکانی صورت می‌گرفت. در این صورت هدف افرادی که این مصوبه را پیشنهاد دادند نیز تامین می‌شد؛ این مصوبه تاثیرات اجتماعی نامطلوبی دارد و انگیزه اساتید را برای ادامه کار کاهش می‌دهد. 

ساداتی نژاد با بیان اینکه هنوز این طرح در صحن مطرح نشده و تصمیم گیری نهایی اعلام نشده است، افزود: نظرات نمایندگان متفاوت است و باید دید که نمایندگان چه تصمیمی می‌گیرند. ​نمی توان پیش بینی کرد چون نظرات مختلف است.

وی با بیان اینکه استاد تمام ها استوانه علمی دانشگاه هستند، گفت: تعیین سقف بازنشستگی برای اساتید موجب تمایل آنها به بازنشستگی زودهنگام می شود و در این صورت مشکلات بسیاری برای برخی دانشگاه ها ایجاد می شود. برای مثال اگر رشته دکتری برای دانشگاهی درخواست شود اگر استاد تمام در آن دانشگاه نباشد تصویب رشته دکتری ملغی می‌شود که این باعث ایجاد چالشی برای دانشگاه‌ها است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان افزود: هدف کمیسیون تلفیق از این بند بی‌تفاتی نسبت به جامعه اساتید نیست بلکه نوع نگرش آنها درست نبوده است و باید در صحن علنی مجلس اصلاح شود؛ نباید عاملی برای بی‌انگیزگی اساتید دانشگاه‌ها ایجاد شود.

دریافت پاداش بالا در بازنشستگی تحمیل هزینه بر دوش دولت است​

همچنین عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایمنا گفت: به نظر من این طرح درست است. معنا ندارد که در دوران بحران اقتصادی بالای کشور، مبلغ بالایی به فردی به عنوان بازنشستگی داده شود. درست است این فرد زحمت کشیده، اما به نوبه خود حقوق و مزایا مناسب در زمان کاری داشته است و دریافت پاداش بالا در بازنشستگی تحمیل هزینه بر دوش دولت است.

حسینعلی حاجی دلیگانی  افزود: این مبالغ بالای نجومی که موجب فشار بر بودجه و خزانه می شود باید اصلاح و حذف شود.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در پاسخ به این پرسش که با تصویب این طرح امکان تمایل اساتید به بازنشستگی افزایش می یابد، گفت: اگر اساتیدی ضوابط بازنشستگی را دارند بهتر است بازنشسته شوند و فضا را برای افراد جوان باز کنند. در ایران نخبه جوان کم نداریم که می توانیم از پتانسیل وجودی این افراد بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه کلیات بودجه ۹۷ تصویب شده افزود: بعید است این طرح با مخالفت مواجه شود. اعتقاد من این است افرادی که کشور را دوست دارند به خدمت رسانی مشغول می شوند. باید شرایط مالی کشور سنجیده شود .

نماینده مردم شاهین شهر و میمه با بیان اینکه افزایش حقوق پلکانی است، یاداور شد: در این صورت بین کسانی که حقوق بالا دارند و کسی که حقوق پایین دارد به یک اندازه افزایش داده می شود و کمی عدالت سازی ایجاد می‌شود. در واقع در این قانون به کسانی که حقوق پایین دارد توجه می شود و متعادل سازی می‌شود.

به گزارش ایمنا، این مصوبه واکنش‌های متفاوتی را از شخص وزیر علوم گرفته تا اساتید و جامعه علمی کشور در پی داشته است؛ اکنون جامعه علمی کشور منتظر تصویب یا رد مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس هستند. البته روسای دانشگاه ها امیدوارند تا با اصلاح این مصوبه، نگرانی جامعه علمی و دانشگاهی کشور برطرف شود.

گزارش از: آیدا علی‌اکبری- ایمنا

کد خبر 336235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد داوودی IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    1 1
    بنده به‌عنوان فارغ‌التحصیل دکتری که چهار سال است منتظر استخدام در دانشگاه هستم با این طرح موافقم، چرا که اساتیدی که باید بازنشسته شوند هیچ وجه حاضر نیستند تقاضای بازنستگی دهند تا الاقل جوانان فارغ‌التحصیل بتوانند استخدام شوند
  • بنده خدا IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    1 0
    جناب حاجی دلیگانی فراموش کرده اند که این افراد در تمام سی سال مالیات و سهم بازنشستگی خودشان را براساس حقوق واقعی (ونه کمتر از میزان دریافتی) بدون یک ریال کسری و یک روز تاخیر پرداخت کرده اند! اگر مدیران دولتی در سازمان تامین اجتماعی یا صندوق های بازنشستگی سرمایه این افراد را به باد داده اند باید جواب گو باشند. چرا نمایندگان محترم به دنبال عوامل این بحران اقتصادی نیستند وحرفی از سوء مدیریت ها نمی زنند؟ چرا دزدان تعقیب نمی شوند؟ به گونه ای آدرس داده می شود که دزدان فراموش می شوند و متهم کسانی باشند که تمام طول دوره خدمتشان حقوق دولت را پرداخت کرده اند. چرا سعی می کنید اقشارمختلف را مقابل هم قرار دهید؟ آیا حقوق نا مناسب بسیاری از کارمندان یا کارگران به دلیل حقوق قضات و هیات علمی است؟ عامل رکود اقتصادی و تورم چیست؟ کاهش شدید ارزش پول ملی به چه دلیلی است؟