۱۱ بهمن؛ آخرین ابرماه سال در کنار ماه گرفتگی کلی

مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: در شامگاه ۱۱ بهمن‌، ماه در نزدیکترین فاصله خود به زمین می‌رسد و در کنار آن شاهد ماه‌گرفتگی هستیم که البته این خسوف کلی در ایران قابل رویت نیست.

عمران مرادی در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره رویدادهای نجومی هفته دوم بهمن ماه گفت: مهمترین پدیده این هفته ماه گرفتگی کلی یا خسوف کلی است که در غروب ۱۱ بهمن ماه، زمانی که خورشید در حال غروب در سمت غرب و ماه در حال طلوع از افق شرق است رخ می‌دهد.

وی افزود: این خسوف اگرچه یک خسوف کلی است و طول مدت آن ۷۶ دقیقه است، در بسیاری از کشورهای آسیا و اقیانوسیه، آمریکای شمالی و شرق اروپا قابل رویت است؛ اما به دلیل اینکه این خسوف از ساعت ۱۴:۲۱ آغاز و ماه، ساعاتی بعد در ایران طلوع می کند، نمی توانیم خسوف کامل را در ایران مشاهده کنیم.

مدرس و پژوهشگر نجوم ادامه داد: در واقع در ایران قرص ماه در حال طلوع را به صورت گرفته خواهیم دید. در مناطق غربی ایران میزان کمتری از خسوف قابل مشاهده است، ولی در مناطق شرقی میزان گرفتگی قابل مشاهده ماه بیشتر خواهد بود.

مرادی درباره خسوف گفت: یکی از نکات مهم ماه گرفتگی این هست که قرص ماه به صورت رنگ قرمز مسی مشاهده می شود و به دلیل این است که میزانی از نور خورشید که از جو زمین عبور می کند و به ماه می رسد، دچار پراکندی طیف آبی می شود و تنها طیف قرمز نور خورشید به ماه می رسد.

وی تاکید کرد: نکته دیگر این است که علاوه بر خسوف، در این ماه دوباره با پدیده ابرماه رو به رو هستیم. قرص ماه  ۱۱ بهمن ماه در فاصله نزدیکی با زمین قرار می گیرد که به این ابرماه، ماه آبی نیز گفته می شود. باید دقت کنیم که واژه ماه آبی ربطی به نور یا رنگ ماه ندارد و در فرهنگ باستان مغرب زمین هنگامی که دو قرص ماه در یک ماه میلادی مشاهده شود به قرص ماه دوم "ماه آبی" گفته می شود و بنابراین این واژه یک واژه ادبیاتی و سنتی در فرهنگ غرب است.

مرادی درباره سایر پدیده های این هفته خاطر نشان کرد: روز دوشنبه ۱۱ بهمن، ماه در ساعت ۱۷:۴۹ درکنار خوشه باز ستاره ای کندوی عسل با جدایی زاویه ای ۳/۴ درجه قرار می گیرد که این خوشه ستاره ای شباهت زیادی به کندوی عسل دارد و البته با دوربین و ابزار رصدی قابل رویت است.

مدرس و پژوهشگر نجوم ادامه داد: ۱۲ بهمن، ماه در ساعت ۲۱:۲۰ در حالت مقارنه با ستاره قلب الاسد قرار می گیرد که در این زمان فاصله ماه تا این ستاره در حدود ۶/۰ درجه خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: هر زمانی که یک جرم آسمانی از دید ما ناظرین زمینی درنزدیکی جرم دیگری قرار می گیرد به این پدیده مقارنه می گوییم. اگرچه ستاره قلب الاسد در صورت فلکی اسد(شیر) بسیار بسیار از ماه دور است، اما به گونه ای همراه با ماه در راستای دید ما قرار می گیرند که ما تصور می کنیم این دو جرم در کنار یکدیگرند.

مرادی تاکید کرد: در مورد قلب الاسد باید اضافه کنیم که نام اصلی پارسی این ستاره یعنی "نخو" به معنی نخست و نخستین است. نخو به اضافهٔ قلب‌العقرب، دبران و فم‌الحوت چهار ستارهٔ باشکوه و خسروانهٔ ایران باستان بودند. این ستاره آبی - سفید با قدر ظاهری ۱٫۳۵+ است. هرگاه با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک به آن نگاه کنید یک همدم کم‌نورتر آن از قدر ۸+ را خواهید دید.

کد خبر 335769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.