ماشین حساب مرگ! / بیماری‌های ارثی ریشه‌کن می‌شود

علم وفناوری در دنیا با پیشرفت فزاینده ای در حال گسترش است. هرروز فناوری های تازه ای معرفی می شود. در بررسی گزیده ای از رویدادهای مربوط به علم و فناوری جهان در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، در بررسی گزیده‌ای از رویدادهای علمی دنیا در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایرنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

لگوی حیات کشف شد

 محققان دانشگاه راتگرز پس از بررسی و تجزیه و تحلیل حدود ۱۰ هزار پروتئین، موفق به کشف چهار ساختار شیمیایی اصلی شدند که با ترکیب با یکدیگر قادر به ساخت پروتئین های بیشماری در ارگانیسم ها هستند. محققان این چهار ساختار را 'لگوی حیات' نامیدند.این ساختارها که در واقع سنگ‌بنای حیات هستند، انرژی لازم برای انسان و تمام ارگانیسم‌های زنده را فراهم می‌کنند.
این یافته علاوه بر کاربردهای پزشکی و مهندسی زیست پزشکی، در حوزه صنعت و برای ساخت کاتالیزوهای کارآمد انرژی نیز کاربرد دارد. به علاوه می‌توان با استفاده از آن ربات هایی طراحی کرد که بتوانند به طور مداوم و بدون کمبود انرژی، واکنش های شیمیایی را انجام دهند و قادر به انتقال انرژی برای وظایف گوناگون باشند.  محققان معتقدند شناخت این ساختارها و نحوه اتصال آنان به یکدیگر در پروتئین‌های موجود، می‌تواند منجر به ساخت کاتالیزوهایی شود که می‌توانند تجزیه آب، تثبیت و تنظیم نیتروژن و دیگر فرآیند های مهم را انجام دهند. 

ابداع واحد جدید برای زمان

شبکه اجتماعی فیسبوک واحد جدیدی موسوم به 'فلیک' را برای محاسبه زمان ابداع کرد که دقیقا معادل یک هفتصدوپنج میلیون و ششصدهزارم ثانیه است.دلیل نیاز فیسبوک به یک واحد جدید برای محاسبه زمان، به فعالیت‌های شرکت زیرمجموعه آن در حوزه واقعیت مجازی و سرمایه‌گذاری این شرکت در فناری‌های واقعیت مجازی باز می‌گردد. فیسبوک مستندات ساخت و استفاده از این واحد جدید را به صورت کدباز در اختیار عموم قرار داده است. در نتیجه ممکن است این واحد زمانی به یک واحد استاندارد در هنرهای نمایشی تبدیل شود.

شبیه‌سازی ساختار سلول‌های مسدودکننده خون شبکیه

 گروهی از محققان در بارسلونای اسپانیا ابزاری ساختند که قادر است سلول‌های مسدود کننده خون شبکیه انسان را شبیه‌سازی کند.این ابزار دارای چندین محفظه است که به‌منظور شبیه‌سازی ساختار شبکیه به ترتیب خاصی چیده شده‌اند. درون هر محفظه یکی از انواع سلول‌های لایه درون‌رگی، سلول‌های عصبی و سلول‌های رنگی شبکیه قرار دارد. این محفظه‌ها با مجموعه‌ای از میکروشیارها به یکدیگر مرتبط شده‌اند و سلول‌ها از طریق این شیارها می توانند مولکول‌های سیگنال‌دهنده را با هم تبادل کرده و ارتباط برقرار کنند. در نتیجه موادی که توسط برخی از سلول‌ها ساخته شده به سایر سلول‌ها نیز می‌رسد و یک ارتباط درون سلولی و بین سلول مانند یک اندام زنده برقرار می‌شود. 

بازسازی رنگدانه‌های پوست با چاپگر سه‌بعدی

محققان انستیتوی A*STAR واقع در سنگاپور یک روش مناسب برای کنترل رنگدانه‌ها در پوست مصنوعی با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی ابداع کردند.با وجود این که پوست‌های مصنوعی امروزی در بازسازی پوست، پیوند، سم‌شناسی و آزمایشات شیمیایی کاربرد دارند، این پوست‌های مصنوعی فاقد ویژگی‌های پیچیده‌ای مانند رنگدانه‌ها، غدد عرق‌ریز یا فولیکول‌های مو هستند.

پایان مسابقه بدون برنده گوگل

مسابقه Lunar XPrize که حدود یک دهه قبل توسط گوگل برگزار شده بود بعد از سال‌ها نوآوری، خلاقیت و تمدید مهلت بالاخره به پایان می‌رسد.گوگل اعلام کرد مهلت این مسابقه که در تاریخ ۳۱ مارس به پایان می‌رسد، دیگر تمدید نخواهد شد. همچنین مسئولین مسابقه تایید کردند که هیچ‌کدام از شرکت کنندگان این مسابقه نمی‌توانند در زمان مقتضی ماهواره خود را پرتاب کنند. بنابر این جایزه ۳۰ میلیون دلاری این مسابقه بدون برنده باقی می‌ماند. 

کودکان به افسردگی بعد از تولد مبتلا می شوند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ابتلا به افسردگی پس از زایمان به مادران محدود نیست و برخی شیرخواران هم به واسطه وضعیت مادران خود، دچار افسردگی می شوند.این مطالعه که توسط محققان دانشگاه اورگان در آمریکا انجام شد، نشان می دهد که سلول های مادر و کودک تا دو سال بعد از تولد با هم ارتباط دارند و افزایش علائم افسردگی در مادر، با تخریب سلولی در کودک مرتبط است.  این در حالی است که به گفته کارشناسان، روابط اولیه مادر و نوزاد می تواند بر سلامت آنها در طول عمرشان تاثیر بگذارد. برای مثال کودکانی که مورد بی توجهی و یا بدرفتاری قرار می گیرند، احتمال بیماری آنها در بزرگسالی بیشتر است.

ارتباط افسردگی با کاهش عمر

محققان دانشگاه لوییزویل دریافتند افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن با کاهش طول عمر این بیماران ارتباط دارد؛ بنابراین این بیماران به محض تشخیص، باید تحت نظر و درمان قرار گیرند تا بیماری افسردگی آنان برطرف شود.بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن، علایم افسردگی را تجربه می‌کنند که می‌تواند آنها را در مدیریت عوارض جانبی فرآیند درمان، ترک سیگار یا بهره‌مندی از رژیم غذایی مناسب یا خواب کافی دچار مشکل کند. 

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایسنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

ماشین حساب مرگ!

یک سیستم هوش مصنوعی جدید که توسط دانشگاه استنفورد ساخته شده است، می‌تواند زمان مرگ بیماران مبتلا به مریضی سخت را با ۹۰ درصد دقت پیش‌بینی کرده و به بهبود مراقبت از زندگی بیماران کمک کند. ممکن است اکنون «ماشین حساب مرگ» دانشگاه "استنفورد" بتواند با دقت به این پرسش پاسخ دهد: «من چه زمانی می‌میرم؟» این تحقیق پیش‌بینی مرگ و میر را با توجه به وجود نوعی بیماری، سن بیمار و ضرورت پذیرش در مقایسه با دیگران انجام می‌دهد. برای این مطالعه، محققان دو میلیون پرونده بیماران بزرگسال و کودکانی که به بیمارستان استنفورد و بیمارستان کودکان "لوسیل پکارد" بستری شده بودند، بررسی کردند. آنها ۲۰۰ هزار بیمار مناسب برای مطالعه را شناسایی کردند. پرونده الکترونیک بیماران مذکور برای پیش‌بینی زمان مرگ به وسیله سیستم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

چرا پوست نشت نمی کند؟

دانشمندان دلیل عدم نشت پوست انسان را با توجه به از دست دادن روزانه ۵۰۰ میلیون سلول دریافتند. پوست ما ممکن است گاهی اوقات موجب رنجش ما شود، اما چیزی که ما همیشه می‌توانیم به آن تکیه داشته باشیم این است که با وجود این واقعیت که هر ۲۴ ساعت حدود ۵۰۰ میلیون سلول پوستی از بین می‌رود، هیچوقت خون و عرق از آن نشت نمی‌کند تا به همه جا پاشیده شود. در واقع تمام لایه بیرونی پوست ما، هر دو تا چهار هفته به طور کامل عوض می‌شود، اما هرگز دچار نشتی نمی‌شود

پیش‌بینی روان‌پریشی با تحلیل رایانه

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران سعی دارند امکان شروع روان‌پریشی را با استفاده از تحلیل رایانه‌ای الگوهای گفتاری، پیش‌بینی کنند.ک گروه بین‌المللی از پژوهشگران شامل یک گروه اصلی از دانشمندان رایانه شرکت "آی‌بی‌ام" (IBM)، یک الگوریتم یادگیری ماشین را که با تحلیل ساده الگوهای گفتاری افراد، احتمال رشد روان‌پریشی را در آنها به درستی پیش‌بینی می‌کند، با موفقیت آزمایش کردند.

ساخت سریع‌ترین ربات "دلتای" جهان

محققان بخش ربات‌های مینیاتوری دانشگاه هاروارد با کوچک کردن مقیاس ربات‌های "دلتا" موفق به ثبت رکوردهای جدیدی در حوزه سرعت و دقت شدند.ربات‌های دلتا گونه‌ای از ربات‌های موازی هستند که از سه بازو متصل به مفصل و تکیه‌گاه اصلی ساخته شده‌اند. مهمترین ویژگی ربات‌های دلتا توانایی انجام حرکات دقیق و سریع با حداکثر ظرافت است.

نامرئی کردن اجسام با شکست نور

تکنیک‌های جدید در علوم شیمی و فیزیک دانشمندان را قادر به ایجاد متاموادی می‌کند که می‌توانند راهی برای تولید پوشش نامرئی باشند. گروهی از محققان راهی برای ایجاد نوع جدیدی از مواد پیدا کرده‌اند. با توجه به اینکه این ماده نور را می‌شکند، می‌تواند اساس ایجاد یک پوشش کاملا کاربردی نامرئی باشد .محققان دانشگاه "نورث وسترن"( (Northwestern در مورد آخرین کشف‌شان و خلق ماده شکست نور منفی، هیجان زده هستند. محققانDNA   را با ذرات نانو از جنس طلا برای ایجاد ساختارهای دگرپیکری ترکیب کردند و توانستند یک ماده جدید قابل برنامه ریزی که می‌تواند به هر نقطه دلخواه روی یک طیف رنگ انتقال یابد، ایجاد کنند.

مرکز تحقیقات هوش مصنوعیگوگل 

شرکت گوگل قصد دارد تا ساختمان هوش مصنوعی خود را با هدف افزایش سواد دیجیتالی مردم فرانسه، در این کشور تاسیس کند. گوگل تیم تحقیقاتی جدید خود را این بار در کشور فرانسه تشکیل دهد که هدف آنها همکاری با بخش تحقیقاتی هوش مصنوعی فرانسه برای حل مسائلی در حوزه "سلامت" و "محیط زیست" است. گوگل گفت: تحقیقات این تیم منتشر خواهد شد و کدهای تولیدی توسط آنها "منبع باز"خواهد بود.

اپلیکیشن کنترل زخم

یک اپلیکیشن آزمایشی موسوم به "WoundCare" با نظارت و کنترل زخم‌ها می‌تواند از وخیم شدن آنها و کشیدن کار بیماران به بیمارستان جلوگیری کند. طبق مطالعات اخیر محققان دانشگاه "ویسکانسین-مدیسون"، عفونت محل جراحی"(SSIs) علت اصلی مراجعه بیمارستانی پس از عمل است. دانشمندان دانشگاه "ویسکانسین-مدیسون"، با امید جلوگیری از بروز این عفونت‌ها و در نتیجه کاهش مراجعات بیمارستانی، یک برنامه آزمایشی را موسوم به "WoundCare" توسعه داده‌اند.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری مهر در چند روز گذشته به شرح زیر است:

ناسا کاوشگر خورشیدی را آزمایش می‌کند

ناسا مشغول آزمایش کاوشگر جدیدی است که تابستان امسال به خورشید می رود. این کاوشگر با سرعت ۶۹۲ هزار کیلومتر برساعت پرواز خواهد کرد. آژانس فضایی آمریکا قصد دارد کاوشگر جدیدی را بیازماید که خورشید را لمس می کند. این کاوشگر که تابستان امسال عملیاتی می شود، (Parker Solar Probe(PSP نام گرفته است. کاوشگر مذکور با سرعت ۶۹۲ هزار کیلومتر برساعت پرواز خواهد کرد و اطلاعات مهم درباره حیات ستارگان و وضعیت آب وهوای آنها را جمع آوری می کند.

علم ژنتیک بیماری های ارثی را ریشه کن می کند

محققان می گویند در حوزه دستکاری ژنتیکی به موفقیت های تازه ای دست یافته اند که نابودی بسیاری از بیماری های خطرناک را در آینده ممکن خواهد کرد.  آنان می گویند به زودی می توان با افزودن کدهایی کم حجم به دی ان ای یک ویروس آن را از کار انداخت یا اطلاعات پیچیده ای در مورد باکتری های زنده جمع آوری کرد.پژوهشگران دانشگاه مک گیل می گویند پیشرفت های اخیرشان در زمینه دستکاری دی ان ای انسان تابدان حد خیره کننده بوده که برای اصلاح و رفع عیوب ۹۰ درصد از سلول های هدف با موفقیت به کار گرفته شده است.

هوش مصنوعی به زودی ذهن انسان را می خواند

محققان در تلاش برای راه اندازی سیستم های هوش مصنوعی جدیدی هستند که از آنها می توان برای خواندن ذهن انسان و پی بردن به آنچه در مغز افراد می گذرد، استفاده کرد.دستاوردهای دنیای هوش مصنوعی روز به روز در حال افزایش است و عرضه های متنوعی مانند گوشی های هوشمند، لوازم خانگی و غیره را درمی نوردد. اما اینکه هوش مصنوعی قادر به خواندن ذهن انسان باشد، پدیده ای منحصر به فرد و بی سابقه محسوب می شود. دانشمندان ژاپنی می گویند برای اولین بار سیستم هوش مصنوعی طراحی کرده اند که قادر به درک امواج مغزی ذهن افراد است. آنها می گویند سیستم یادشده بر اساس تفکرات ذهن هر فرد می تواند تصویری را ترسیم کند. البته تصویر یادشده صرفا با هدف ساده سازی فعالیت های مغزی رسم می شود و نمی تواند نمایانگر تمامی فعل و انفعالات ذهنی پیچیده ذهن باشد.

صندلی واقعیت مجازی  از راه رسید

اگر چه استفاده از هدست های واقعیت مجازی هیجان و نشاط زیادی را برای کاربران به ارمغان می آورد، اما تولید لوازم جانبی بیشتر می تواند این هیجان را دوچندان کند. Yaw VR نام یک شبیه سازی حرکتی واقعیت مجازی است که در قالب یک صندلی راحتی قابل استفاده است.این صندلی توسط یک شرکت مجارستانی به نام Intellisense تولید شده و کاربران برای استفاده روی سطح کروی آن می نشینند و پاهایشان را به جای پای درنظر گرفته شده می چسبانند.

ربات جراح به اندازه یک سکه ساخته شد

محققان به تازگی ربات جراح جدیدی ساخته اند که با الهام از اریگامی ساخته شده و پس از باز شدن به اندازه یک سکه یک سنتی است.به تازگی ربات کوچک دیگری برای انجام عمل جراحی ساخته شده است. اما ربات جدید به اندازه ای کوچک است که می توان آن را در کیف پول خرد جا داد.ربات  milliDelta bot با الهام از اریگامی ساخته شده و ابعاد آن پس از باز شدن به اندازه یک سکه یک سنتی است. اما با وجود مقیاس کوچک ربات، بسیار انعطاف پذیر است و مجهز به محرک های پیزوالکتریک است. به همین دلیل می تواند با قدرت، دقت و سرعت بالایی عمل کند.

تولید برق با شمع

یک شرکت نروژی فانوسی ساخته که با استفاده از یک شمع، برق لازم را برای روشن نگه داشتن چند چراغ ال ای دی به مدت ۶ ساعت فراهم می کند.یک شرکت نروژی فانوسی ال ای دی ساخته که با انرژی گرمایی یک شمع کار می کند!این شرکت ThermTechنام دارد و فانوسLuminiser Lantern را ساخته که در حال حاضر مشغول جمع آوری سرمایه است.در این فانوس از یک شمع کوچک برای روشن کردن چند چراغ ال ای دی به مدت ۶ ساعت استفاده می شود.

اجتناب از ردیابی اطلاعات کاربر

موزیلا آپدیت جدیدی به مرورگر خود اضافه کرده که تمام وقت اجازه ردیابی اطلاعات کاربر را نمی دهد.مرورگر پرسرعت Firefox Quqntom متعلق به Mozilla از ماه نوامبر عرضه شده است. در همین راستا موزیلا آپدیت جدیدی برای مرورگر خود اضافه کرد که Firefox۵۸ نام گرفته و می تواند ۲۴ ساعت در ۷ روز هفته از ردیابی اطلاعات کاربر جلوگیری می کند. این ویژگی Private Browsingنام گرفته است.   

اتوبوسی که ۲۰ ثانیه ای شارژمی شود

یکی از دانشگاه های سنگاپور اتوبوسی ساخته که فرایند شارژ آن ۲۰ ثانیه طول می کشد. این وسیله نقلیه با هر شارژ می تواند مسافت ۳۰ کیلومتر را طی کند. دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور مشغول آزمایش یک اتوبوس الکتریکی است که شارژ آن فقط ۲۰ ثانیه طول می کشد.  این اتوبوس که NTU-Blue Solutions Flash Shuttle نام گرفته  ۲۲ صندلی دارد و شرکتBlueSGآن را ساخته است.

مجهز شدن برنامه فتوشاپ به هوش مصنوعی

تازه ترین نسخه از برنامه ویرایش عکس فتوشاپ که به هوش مصنوعی مجهز است در دسترس عموم قرار گرفت. نسخه اولیه این برنامه در ماه نوامبر عرضه شده بود. قابلیت هوش مصنوعی فتوشاپ که در نسخه ۱۹.۱ آن عرضه شده انتخاب شی یاSelect Subject نام دارد.شرکت ادوبی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی خاص خود موسوم به Sensei این قابلیت را به برنامه فتوشاپ اضافه کرده است. با استفاده از قابلیت یادشده می توان شی خاصی را در یک عکس یا تصویر از پس زمینه اش جدا کرد.

کد خبر 335592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.