اسدی: ۵۰ خانه ورزش روستایی در دهه فجر افتتاح می‌شود

رییس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان از افتتاح ۵۰ خانه ورزش روستایی در دهه فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی اسدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در مورد عملکرد ۱۰ ماهه سال ۹۶ هیأت ورزش روستایی استان اصفهان، با گلایه از حضور کم‌تعداد خبرنگاران در نشست اظهار کرد: اگر این نشست مربوط به هیأت دیگری بود، تمام صندلی‌ها از خبرنگار پر می‌شد و حتی جا برای نشستن کم می‌آمد. این نشان می‌دهد که روستاییان مظلوم هستند. در حالی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: "رسیدگی به قشر آسیب‌پذیر که روستاییان نیز جزء همین قشر هستند، وصیت حضرت امام (ره) و وظیفه ماست."

اسدی با برشماری اهداف هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان، افزود: در اهداف میان‌مدت، آمار ورزشکاران روستایی طبق آمار بیمه به ۳۲ هزار نفر رسیده است و اگر چالش‌ بین شهر و روستا در هیأت پزشکی- ورزشی نبود، یقیناً به آمار ۱۰۰ هزار نفر ورزشکار بیمه شده روستایی رسیده بودیم.

وی ادامه داد: یکی از اهداف بلندمدت که در سند راهبردی هیأت به آن اشاره شده، این است که در هر روستا یک مجموعه ورزشی وجود داشته باشد که لازم نباشد هیچ روستایی برای بازی فوتسال به بخش یا شهرستان خود بیاید و با خطرات متفاوتی روبه‌رو شود. دو سال پیش دو جوان که برای شرکت در بازی فوتسال بین تیم‌های دهق و علویجه رفته بودند، در راه کشته شدند و دو خانواده را داغدار کردند. تمام تلاش ما هم این است که در بلند مدت، هر روستا دارای مجموعه ورزشی مجزا باشد.

افتتاح ۵۰ خانه ورزش روستایی در دهه فجر

اسدی افزود: ۵۰ خانه ورزش روستایی در دهه فجر افتتاح می‌کنیم که با افتتاح آنها مجموع خانه‌های ورزش روستایی استان اصفهان به ۱۹۲ خانه می‌رسد که در روستاهای کم برخوردار و روستاهایی که کمتر دیده می‌شود، قرار دارد. برای مثال روستای پادنا با مرکز شهرستان خود نزدیک به ۱۶۵ کیلومتر و روستای پشت کوه با فریدونشهر تقریباً شش ساعت و نیم فاصله دارند. از سال گذشته در تلاش بودیم این روستاها را شناسایی کنیم.

رییس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان ادامه داد: این ۵۰ خانه ورزش روستایی در روستاهای آران و بیدگل، کاشان، شرق اصفهان، اردستان، مبارکه، نجف‌آباد، فلاورجان، سمیرم و فریدونشهر ساخته شده‌اند که اواسط دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: امسال وزارت ورزش تصمیم گرفته بیش از ۶۰۰۰ خانه ورزش بسازد که در ابتدا سهمیه استان اصفهان ۲۰ خانه ورزش بود که آن به ۵۰ خانه افزایش دادیم. اگر کمک دهیاری‌ها، شورای ورزش دهیاری‌ها، بخش‌داری‌ها، فرمانداری‌ها، مدیرکل امور روستایی استانداری، ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها، هیأت‌های ورزشی شهرستان‌ها، اداره کل ورزش و جوانان استان، وزارت ورزش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نبود، این امر محقق نمی‌شد.

اسدی با اشاره به اینکه مسئولیت مرمت و بازسازی این خانه‌های ورزشی در روستاها بر عهده دهیار، بخش‌دار و دیگر بخش‌های مربوطه است، افزود: تجهیز این خانه‌های ورزش بر عهده هیأت ورزش روستایی استان اصفهان است. به طور میانگین هر خانه ورزش روستایی ۱۵ میلیون تومان تجهیزات نیاز دارد و در مجموع برای این ۵۰ خانه ورزش ۷۵۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم. خروجی ۱۹۲ خانه ورزش مسابقات تنیس روی میز روستایی بود که نزدیک به ۲۰۰ نفر پدر، پسر و نوه در این مسابقات شرکت کردند و یا بهترین شطرنج‌باز استان اصفهان که از روستای قورتان بخش بن‌رود در مسابقات آسیایی صاحب مدال شد که پرورش یافته خانه‌های ورزش روستایی است.

وی اضافه کرد: امسال نهمین المپیاد ورزش روستایی را با حضور ۴۵۰ ورزشکار مرد در شش رشته و ۲۸۰ ورزشکار زن در چندین رشته در فلاورجان برگزار کردیم و در برگزاری المپیادها و مسابقات ورزشی ملی جزء نخستین‌ها هستیم. در سال جاری نخستین المپیاد ملی بازی‌های بومی و محلی روستا را در استان اصفهان و شهرستان شاهین‌شهر با حضور ورزشکاران ۳۱ استان برگزار کردیم. در این رقابت‌ها در مجموع میزبان ۱۳۰۰ نفر بودیم که خبرنگاران خارجی و داخلی این برنامه بزرگ را پوشش دادند.

رییس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان تصریح کرد: جالب است بدانید در افتتاحیه این مسابقات بیش از ۷۰۰۰ زن و مرد بدون هیچ مشکلی کنار یکدیگر حضور داشتند و استان اصفهان در جایگاه سوم این مسابقات قرار گرفت. در ۱۰ ماه گذشته در ۱۵ مسابقه ملی شرکت کرده‌ایم و تیم‌های منتخب استان به این مسابقات که در استان‌های سمنان، کردستان، مرکزی، یزد، خوزستان و هرمزگان برگزار شد، اعزام شدند و عناوین مختلفی به دست آوردند. تا پایان سال نیز پنج برنامه دیگر در دستور کار داریم.

کسی دلواپس ورزش روستاییان نیست

وی گفت: اگر اتفاقی در فوتبال رخ دهد، همه مسئولان و خبرنگاران دلواپس می‌شوند، اما کسی نگران روستاییان و ورزش آن‌ها نیست. دلیل اینکه روستاییان با مهاجرت از روستاها، در شهرها حاشیه‌نشین می‌شوند و یا اعتیاد گریبان جوانان روستا را گرفته است چیست و چرا این مسائل آسیب‌شناسی نمی‌شود؟ یادمان باشد که روستاییان روزی زکات می‌دادند، اما اکنون برخی از آن‌ها محتاج زکات هستند و از همه مهم‌تر اینکه، گنج‌های ورزش از روستا برمی‌خیزد.

اسدی در مورد توجه ویژه به ورزش بانوان خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰ درصد از امکانات هیأت را به بانوان اختصاص داده‌ایم و در حال حاضر لیگ‌های هفت سنگ بانوان را به صورت منظم پیگیری می‌کنیم و در کشور حرف اول را در هفت سنگ می‌زنیم.

وی ادامه داد: برنامه‌های ما در بخش بانوان حتی شامل مددجویان زندان‌های زنان نیز می‌شود. تا به حال چندین برنامه در این بخش اجرا کرده‌ایم و تا پایان سال نیز چندین برنامه برای این قشر خواهیم داشت.

رییس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان در مورد بودجه اختصاص داده شده از طرف اداره‌کل ورزش و جوانان استان به این هیأت، تصریح کرد: ۳۰۰ میلیون تومان از طرف وزارت ورزش و جوانان و اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان به ما کمک شده است ولی این مبلغ، کفاف هزینه‌های خانه‌های ورزش روستایی را هم نمی‌دهد.

کد خبر 335580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.