حجتی: تسهیل گری در برندینگ گردشگری اهمیت ویژه ای دارد

مدیر کل ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری اصفهان گفت: رشد گردشگری در همه کشورها به وسیله بخش خصوصی صورت می گیرد، این بخش فرصت هایی را در حوزه گردشگری ایجاد می کند و نهادهای دیگر از دولت گرفته تا شهرداری و سایر سازمان ها با حرکتی هماهنگ و بدون بخشی نگری و فعالیت جزیره ای، تسهیل گر این جریان هستند.

ایمان حجتی با حضور در غرفه اصفهان در یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری، به حضور پررنگ شهرداری اصفهان در این نمایشگاه اشاره کرد و در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: گردشگری مقوله ای متفاوت با سایر مقوله هاست، از این نظر که شاید اگر ارگان های مختلف به این موضوع بپردازند، برای برخی این سوال ایجاد می شود که فلان ارگان در این حوزه چه وظیفه ای می تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: تفاوت ملموس گردشگری با دیگر حوزه ها این است که گردشگری پتانسیل خیلی خوبی برای ارتقا ظرفیت‌های اقتصادی شهر دارد، وقتی ظرفیت اقتصادی شهر را افزایش دهیم، با استفاده از فرصت گردشگری می توانیم کارآفرینی داشته باشیم و زمینه رشد کسب و کارهایی را که به شکل کوچک و متوسط فعالیت دارند، فراهم کنیم. در مجموع  می توان جریانی از تحول را در شهر دنبال کرد، تحولی که نه از سوی دولت، شهرداری و هیچ ارگان دیگری، بلکه توسط مردم ایجاد می شود.

مدیر کل ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه ارگان های مختلف می توانند تسهیل‌گر جریان رشد گردشگری باشند، عنوان کرد: متولی مشخص حوزه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، ولی ارگان های مختلف دیگر نیز باید در این موضوع تسهیل گر باشند تا ظرفیت اقتصادی رشد پیدا کند و نقطه مطلوب هم همین است.

وی با اشاره به اینکه هر مجموعه ای در اصفهان به دنبال توسعه گردشگری و در نتیجه ارتقا این شهر است، اظهار کرد: اگر شهرهای مختلف را بِنچ مارک و به عنوان الگو قرار دهیم، می بینیم که اتفاقاً رشد گردشگری در همه کشورها به وسیله بخش خصوصی صورت می گیرد، این بخش فرصت های مختلفی را در حوزه گردشگری ایجاد می کند و نهادهای دیگر از دولت گرفته تا شهرداری و سایر سازمان ها با حرکتی هماهنگ و بدون بخشی نگری و فعالیت جزیره ای، تسهیل گر این جریان اند.

وی برگزاری نمایشگاه گردشگری را فرصتی برای گردهمایی مجموعه های گردشگری اصفهان در کنار هم دانست و گفت: غرفه اصفهان در این نمایشگاه به نام هیچ کدام از این سازمانها نیست، غرفه به نام اصفهان است و این خیلی ارزشمند است و همین قضیه و خط فکری می تواند تسری پیدا کرده و در برنامه ریزی های حوزه گردشگری استفاده شود، این ارگان ها و مجموعه ها می توانند با همکاری بخش خصوصی طرح های بزرگ تر و بهتری را رقم بزنند.

حجتی تأکید کرد: موضوع تسهیل گری در حوزه برندینگ گردشگری باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد. اکنون با توجه به ضرورت معرفی درست اصفهان به دنیا پروژه های بزرگی با هماهنگی میان اجزای مختلف حاکمیت و شهر در دست اقدام است.

وی با اشاره به جلسه  شهردار اصفهان و رییس سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: پروژه ثبت محور فرهنگی، تاریخی، طبیعی اصفهان از نکات مورد تاکید شهردار در این جلسه بود. این پروژه شامل حدود ۴۰۰ اثر است و پیشبرد آن نیازمند همکاری میان همه دستگاه هاست. هر زمان که قسمتی از این مجموعه دستگاه ها به هر دلیلی حضور کامل و موثری نداشته اند، توقفی در روند انجام این پروژه صورت گرفته است، اما معتقدم اکنون اهتمام ویژه ای در میان همه دستگاه ها ایجاد شده است، ضمن اینکه آقای الهیاری نیز به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به این پروژه نگاه ویژه ای دارد و همچنین شهردار محترم آقای دکتر نوروزی نیز در جلسه ای که با آقای مونسان داشت به این موضوع اشاره کرد.

مدیر اداره ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری اصفهان افزود: همه می توانند در سایه این همدلی به پیشبرد این اهداف کمک کنند. در این میان، شورای اسلامی شهر در دل کمیسیون اقتصادی خود شورای ویژه ای را برای گردشگری تشکیل داده است و به بررسی دقیق مسائل آن می پردازد. در بخش خصوصی نیز اتاق بازرگانی مجموعه ای توانمند در این عرصه دارد، کمیسیون گردشگری تشکیل شده و شهرداری نیز با نگاه ویژه ای که به حوزه گردشگری دارد، تلاش می کند تا تسهیل گر این موضع باشد و اتفاقات را به شیوه ای رقم بزند که بتوان به نقطه مطلوب رسید.

وی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار در عرصه گردشگری در درجه نخست نیازمند همکاری مجموعه های مختلف است، عنوان کرد: این مسئله در درجه دوم نیازمند پررنگ شدن نقش مردم است. معتقدم همه ارگان ها باید تسهیل گر باشند و فرصت را در دست مردم قرار دهند. کارآفرین ها می توانند به خوبی در این حوزه وارد شده و با استفاده از این فرصت ها ظرفیت شهر را افزایش دهند.

وی با اشاره به شعار غرفه اصفهان در یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری گفت: چنانچه از شعار "اصفهان فرصت جهانی و جهانی از فرصت" پیداست باید به دنبال توسعه سرمایه گذاری در اصفهان باشیم، در ابتدا فرصت های شهر را تقویت کرده و سپس در اختیار کارآفرینان و سرمایه گذاران قرار دهیم تا حرکت در توسعه پایدار در زمینه گردشگری صورت بگیرد و اتفاق مقطعی رخ ندهد. در حوزه گردشگری نقش و حضور مردم اهمیت بسیاری دارد، چون در نهایت این مردم هستند که قرار است از گردشگری سود برده و منتفع شوند و قرار نیست که شهرداری خودش منتفع شود. دیدگاه ما این است که گردشگری می تواند ظرفیت های اقتصادی شهر را رونق ببخشد.

حجتی به نقش ویژۀ چهارباغ در رونق گردشگری اصفهان تأکید کرد و ادامه داد: چهارباغ خیابانی شناخته شده برای دنیاست و بسیاری از آثار ارزشمند اصفهان را به یکدیگر متصل می کند، بنابراین این خیابان می تواند به محلی برای توسعه گردشگری تبدیل شده و موانع این حوزه را مرتفع کند. امیدواریم با به پایان رسیدن عملیات ساخت مترو در این خیابان که در ماه های آینده انجام می گیرد، ارگان های مختلف برای این خیابان برنامه ریزی کنند و موجب شوند تا این خیابان نقش محوری تری برای گردشگری ایفا کند. اکنون نیز شورا و کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با نگاهی ویژه به تعیین اولویت هایی برای بخش های مختلف شهرداری که در حوزه فرهنگی فعالیت دارند پرداخته است تا چهارباغ به عنوان محور گردشگری تعریف شود، دیگر بخش های مدیریت شهری نیز در این خصوص اتفاق نظر دارند.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری اصفهان مشکلاتی وجود دارد که باید در سایه همکاری بین دستگاهی به کاهش آن کمک شود، گفت: در کنار مزیت هایی که در اصفهان وجود دارد مشکلاتی هم داریم که باید با کاهش آنها شاهد نزدیک شدن به اهدافمان باشیم. آلودگی و خشکسالی مسائل مهمی است که اهتمام ویژه ای در سطح ملی نیاز دارد و نیازمند نگاهی ملی است. همه ارگان هایی که در توسعه اصفهان نقش دارند شامل نمایندگان مجلس، دولت، مدیریت شهرداری و بخش خصوصی باید این چالش ها را بررسی کنند. این مشکلات برای این شهر به یادگار مانده و حل موضوع شاید هم در کوتاه مدت قابل انجام نیست، ولی قطعاً برای اینکه بتوانیم گامهای بلندی برداریم لازم است که برنامه ریزی خوبی داشته باشیم.

کد خبر 335524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.