ساخت قرص ضدباروری برای مردان/ جوراب بدون بو تولید شد

علم وفناوری در دنیا با پیشرفت فزاینده ای در حال گسترش است. هرروز فناوری های تازه ای معرفی می شود. در بررسی گزیده ای از رویدادهای مربوط به علم و فناوری جهان در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، در بررسی گزیده‌ای از رویدادهای علمی دنیا در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایسنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

در گوشی‌های هوشمند پشت دیوار را ببینید

این گجت هوشمند به شما این امکان را می‌دهد تا پشت دیوارها را ببینید و سلامت لوله‌کشی و هر تاسیساتی که از پشت دیوار یا کف خانه می‌گذرد را بررسی کنید. دستگاه هوشمندی موسوم به "والابوت"(Walabot) با همراهی گوشی هوشمند شما می‌تواند آنچه که در پشت دیوارهای خانه شما است را شناسایی و کمک کند تا بتوانید خانه خود را بازسازی یا تعمیر کنید. "والابوت" به شما کمک می‌کند تا پشت دیوارها را ببینید و می‌تواند ستون‌ها، لوله‌ها و سیم‌های پشت دیوارها را شناسایی کند تا به شما کمک کند با اطمینان و موفقیت پروژه تعمیر و بهسازی خانه خود را کامل کنید.

این گجت هوشمند به سادگی به تلفن همراه شما متصل می‌شود. پس از اتصال، تنها کافی است گوشی و دستگاه را در سراسر مناطق مورد نظرتان روی دیوار حرکت داده تا مشکلات احتمالی را جستجو کنید.

ساخت قرص ضدباروری برای مردان

دانشمندان کشف کرده‌اند که یک عصاره گیاهی که توسط جنگجویان آفریقایی در تیرهای سمی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرفت، می‌تواند ماده کلیدی در ساخت یک قرص ضدباروری برای مردان باشد. دانشمندان در تلاش برای ساخت اولین قرص کنترل زاد و ولد برای مردان، کشف کردند که عصاره گیاهی که قبلا توسط جنگجویان و شکارچیان آفریقایی و در تیرهای کمان به عنوان یک ماده که موجب ایست قلبی می‌شد مورد استفاده قرار می‌گرفت، می‌تواند عنصر اصلی در رسیدن به این هدف باشد. این ماده طبیعی "اوابین"(ouabain) نامیده می‌شود و در دو گیاه بومی آفریقا به نام‌های "acokanthera schimperi" یا "arrow poison tree" و "strophanthus gratus" یافت می‌شود.

داروی مختل کننده روند پیشرفت سرطان

محققان در جدیدترین مطالعات خود روی دارویی کار می‌کنند که با از بین بردن مکانیزم زنده ماندن سلول‌های سرطانی، می‌تواند بیماری را متوقف سازد. تحقیق داشمندان اروپایی نشان می‌دهد که این کار با اتصال به غشای سلول‌های به سرعت در حال تکثیر انجام می‌شود. این دارو مکانیزم زنده ماندن سرطان را مختل می‌کند و مانع اتصال تومورها به پروتئینی که باعث رشد آنها است، می‌شود. در انگلستان سالانه حدود ۳۵۷هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند.

خورشید در حال از دست دادن کنترل خود بر منظومه‌اش است

مطالعه بر روی مدار عطارد نشان می‌دهد که چگونه "کمربند منظومه شمسی" با افزایش سن خورشید در حال گسترش است.براساس یک مطالعه جدید ناسا، خورشید تقریبا ۴.۶ میلیارد ساله ما در حال پیر شدن است و همانطور که پیرتر می‌شود، کنترل مؤثر آن بر منظومه شمسی کمتر می‌شود. براساس مطالعه جدید ناسا که به بررسی تغییرات در مدار سیاره عطارد برای تعیین سلامت خورشید پرداخته شده، خورشید در طول گذر زمان در حال از دست دادن جرم خود است. در نتیجه، مدار سیارات در منظومه شمسی در حال گسترش هستند.

حیات مصنوعی

پژوهشگران آمریکایی، با ایجاد یک آنزیم جدید سعی دارند امکان حیات را در شرایط منحصربه‌فرد فراهم کنند.ممکن است دانشمندان به دلیل نارضایتی از ویرایش ژن‌های موجود در ارگانیسم‌های زنده یا ایجاد هوش مصنوعی هوشمندتر، سرانجام قادر به مهندسی زیستی گونه‌های مصنوعی منحصر ‌به ‌فردی از ابتدا باشند. پژوهشی جدید که در دانشگاه "پرینستون" (Princeton)آمریکا انجام شد، با تایید اینکه پروتئین مصنوعی این گروه، مانند آنزیمی در باکتری زنده عمل کرد، دانشمندان را یک مرحله به آینده نزدیک کرده است.

ساخت انگشت جعلی

جمعی از دانشمندان یک "انگشت جعلی" ساختند که به هنگام جعل اثر انگشت قابلیت ارتجاعی دارد و می تواند از هویت انسان‌ها محافظت کند. در راستای تلاش این دانشمندان در حل این مشکل، جین به همراه جاشوآ انگلسما، دانشجوی مقطع دکترا برای اولین بار یک "انگشت جعلی" ساختند که حاوی چندین ویژگی کلیدی از پوست انسان است. این "انگشت جعلی" با عنوان "جعل و تقلید" نامگذاری شده است و برای آزمایش دو نوع عمده از دستگاه های خوانش "اثر انگشت" کاربرد دارد که برای کمک به تعیین قابلیت تشخیص این دستگاه‌ها در هنگام  جعل اثر انگشت استفاده می‌شود.

درمان مالاریا با ترکیبات خمیردندان

محققان با استفاده از یک ربات هوش مصنوعی به نام "حوا"(Eve) به توسعه دارویی برای درمان مالاریا سرعت بخشیدند.یک "ربات دانشمند" به محققان در تشخیص ترکیبات موجود در "خمیردندان" کمک کرده است. این ترکیبات می‌توانند در مبارزه با بیماری "مالاریا" موثر واقع شوند. ربات "حوا" توسط دانشمندان دانشگاه "منچستر" ،" آبریستویث " و "کمبریج" و با هدف سرعت بخشی به پروسه کشف داروها توسعه یافت. این ربات قادر به غربالگری بیش از ۱۰ هزار ترکیب در روز است.

"پارچه هوشمندی" که اسپیکر است

شرکت "شی‌باتا تکنوتکس"(Shibata Technotex) اسپیکر مسطحی طراحی کرده که با الیاف مس یا فولاد ضد زنگ بافته می‌شود. شرکت "شی‌باتا تکنوتکس"-تولید کننده پارچه- در سال ۱۹۴۷ تاسیس شده و در حال حاضر پارچه هوشمندی طراحی کرده که از سیم‌پیچ مسی یا فولاد ضد زنگ در اطراف پلی‌استر ساخته می‌شوند. این الیاف هادی پوشش کاملی ایجاد کرده و قابلیت لحیم‌کاری دارند. این پارچه سیم‌کشی شده این قابلیت را دارد که به یک لباس قابل پوشیدن تبدیل شود و چون از مواد ضدزنگ ساخته شده قابلیت شست‌وشو دارد.

عینکی ضد تهوع در خودرو

جمعی از محققان دانشگاه ایالت میشیگان موفق به ثبت پتنت سیستمی شده‌اند که با استفاده از عینک یا هدست، از حالت تهوع رانندگان در خودرو جلوگیری می کند. این سیستم به نحوی طراحی شده است که به بدنه خودرو متصل شود. اما ماهیت طراحی آن یک سیستم قابل حمل است.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایرنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

سکونت میکروارگانیسم‌های ماقبل دایناسورها در پنتاگون

محققان دانشگاه ملی استرالیا دریافتند سنگ‌های مورد استفاده برای ساخت پنتاگون متعلق به ۳۴۰ میلیون سال قبل است و در آن‌ها فسیل میکروب‌هایی را یافتند که به دوران قبل از دایناسورها تعلق دارند. وجود میکروارگانیسم‌های باستانی در 'خاگه سنگ' که یکی از مصالح محبوب در ساخت بناهای سراسر جهان است، یافت شده‌اند. این سنگ در ساختمان‌های بسیاری از جمله ساختمان مشهور Empire State نیز مورد استفاده قرار گرفته است.  در این نوع سنگ لایه‌ای از دانه‌های کروی کلسیمی موسوم به ooid وجود دارد که به گفته محققان در اثر غلتیدن دانه‌های شن در کف اقیانوس‌ها و جمع‌آوری رسوبات ساخته شده‌اند.

معاینه چشم با یک لنز

محققان فناوری جدیدی را ساختند که برخلاف فناوری‌های موجود معاینه چشم، امکان تصویربرداری از تمام چشم (از پشت تا جلوی آن) را با استفاده از یک لنز فراهم می‌کند. معمولا چشم‌پزشکان برای معاینه بخش‌های مختلف چشم از چند لنز مختلف استفاده می‌کنند؛ زیرا هریک از لنزها دارای نقطه کانونی ثابت و مشخصی به اندازه چند میلیمتر است و به همین علت لنزی که می‌تواند برای مثال قرنیه را بزرگ‌نمایی کند قادر به بزرگ‌نمایی شبکیه نیست. اما فناوری جدید تصویربرداری که با عنوان توموگرافی نوری منسجم (OCT) شناخته می‌شود، با استفاده از لنزی که دارای قابلیت تنظیم فاصله کانونی است، امکان تصویربرداری از تمام بخش‌های چشم را با استفاده از یک لنز فراهم کرده است.

نسل بعدی فناوری‌های المپیک

سه هفته قبل از شروع المپیک زمستانی پیونگ یانگ، در یک نمایشگاه علمی، یک پیش‌نمایش مجازی از بازی‌های المپیک در اختیار عموم قرار گرفت.این فناوری یکی از فناوری‌های اصلی مورد استفاده در المپیک ۲۰۱۸ پیونگ‌یانگ است که انتظار می‌رود عجیب‌ترین رخداد تاریخ بوده و نسل بعدی فناوری‌ها را به جهان نشان دهد.

درمان سل با کمک موسیر

نتیجه یک مطالعه نشان می دهد موسیر که یک نوع پیاز محسوب می شود، می تواند با مقاومت در برابر آنتی بیوتیک در مبتلایان به سل مقابله کندمحققان انگلیسی بر این باورند که خواص ضد باکتریایی موسیر می تواند اثرات درمان آنتی بیوتیکی موجود را افزایش دهد. آنها می گویند: این ویژگی می تواند به معکوس کردن روند افزایشی مقاومت دارویی نوعی سل که در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۹۰ هزار نفر را آلوده کرد، کمک کند.

درمان بیماری‌های قلبی با نانوذرات بوکشیدنی

گروهی از محققان آلمانی و ایتالیایی موفق به تولید نانوذراتی شده‌اند که استنشاق آن به درمان بیماری های قلبی کمک می‌کند. در طی سال‌های اخیر نانوذرات به منظور ارسال دارو به بافت مورد نظر به جایگاه موثری در زمینه پزشکی دست یافته است. محققان برای افزایش کارایی این روش در درمان بیماری‌های قلبی، نانوذراتی را تولید کرده اند که از طریق مجاری تنفسی و از راه بینی وارد بدن می‌شوند و توسط سلول‌های عضلات قلب جذب می‌شوند و عملکرد قلب و عضلات را بهبود می‌بخشند.

یکی از مهمترین مزایای این روش نسبت به استفاده معمول از نانوذرات، سرعت رسیدن آن به قلب است. این نانوذرات با استفاده از موادی شبیه به بافت دندان و استخوان تولید شده‌اند. کوچکی این ذرات به اندازه ای است که به راحتی توسط بافت قلب جذب می‌شوند، از طرفی به اندازه ای بزرگ هستند که امکان حمل دارو را دارند. داروهای حمل شده با این ذرات می‌توانند کانال‌های کلسیم را ترمیم کنند تا فعالیت الکتریکی طبیعی قلب بازیابی شود.

فناوری جدید سلول سوختی بر اساس کربن خالص

محققان لابراتوار ملی آیداهو یک سلول سوختی طراحی کردند که با استفاده از کربن خالص کار می‌کند.محققان در ساختار آند، الکترولیت و سوخت این سلول نوآوری‌هایی داشته‌اند که موجب شده مصرف این سلول سوختی سه برابر فناوری‌های قبلی سلول‌های سوختی کربن مستقیم (DCFC) باشد.این سلول در مقایسه با فناوری‌های موجود در دماهای پایین‌تری کار می‌کند و حداکثر توان خروجی آن نیز بیشتر است.

حفظ تعادل مغز شناسایی شد

محققان دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ دریافتند دو پروتئین کیناز موسوم به ATM و ATR در کنترل نحوه شروع و پایان حرکات بدن توسط مغز و حفظ تعادل آن، موثر هستند. پروتئین کیناز یک گروه مهم از آنزیم‌های کیناز است که بیش از سی درصد از پروتئین‌های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. بیش از پانصد ژن در بدن انسان یعنی حدود ۲ درصد کل ژنوم پروتئین کینازها را کد می‌کنند.

کاهش علایم آسم با درمان اگزما

مطالعات جدید نشان می‌دهد درمان اگزما با استفاده از روش‌های جدید، علایم آسم را نیز کاهش می‌دهدطالعات نشان می‌دهد دو بیماری التهابی اگزما و آسم تا حدودی مرتبط هستند و معمولا افراد مبتلا به اگزما، از درجات مختلف آسم رنج می‌برند. محققان از مدت‌ها قبل به دنبال روشی بودند که با استفاده از آن بتوانند علایم دو بیماری را کاهش دهند.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری مهر در چند روز گذشته به شرح زیر است:

موبایل انگشتی

کوچکترین موبایل جهان به اندازه یک انگشت است. کاربر می تواند با این موبایل تماس صوتی برقرار کند و پیامک بفرستد. به تازگی کوچکترین موبایل جهان به نام Zanco tiny۱ ساخته شده است. این موبایل تمام قابلیت های نسخه های بزرگتر را دارد و کاربر می تواند به وسیله آن تماس صوتی برقرار کند و پیامک بفرستد. وزن این دستگاه کوچک حتی از یک سکه هم کمتر و به اندازه یک انگشت انسان است.

کنترل اشیا با پوست الکترونیکی

محققان آلمانی موفق به تولید یک حسگر دوبعدی مغناطیسی شده اند که با نصب آن بر روی کف دست می توان تغییراتی در وضعیت و عملکرد برخی اشیا بدون لمس آنها ایجاد کرد.با استفاده از این حسگر که پوست الکترونیک لقب گرفته، می توان کارهایی مانند تایپ صفحه کلید یا تنظیم نور یک چراغ را با چرخاندن و بالا و پایین کردن دست انجام داد.

درپوش هوشمند  مناسب ظروف

به تازگی درپوشی سیلیکونی ساخته شده که می توان آن را برای هر ظرفی استفاده کرد. به تازگی شرکت Pillars درپوشی به نام UniLid ساخته که برای تمام ظروف قابل استفاده است. UniLidاز نوعی سیلیکون حافظ محیط زیست ساخته شده و می توان آن را برای ظروف با اشکال مختلف به کار برد. علاوه بر آن UniLid جایگزینی مناسب برای پوشش های پلاستیکی و آلومینیومی غذا است. روی آن نیز یکدرجه بندی  ساده قرار دارد که به کاربر یادآوری می کند چه مدت زمان غذا در یخچال مانده است.

تولید باتری هایی که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند

یک شرکت خودروسازی مشغول تولید باتری های خورشیدی خانگی است که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.شرکت خودروسازی آئودی قصد دارد باتری های خانگی تولید کند. این شرکت آلمانی مشغول آزمایش یک شبکه انرژی هوشمند است که باتری های خورشیدی آن نه تنها از بار مصرف شبکه توزیع برق  می کاهند بلکه با یکدیگر نیز ارتباط برقرار می کنند.

جوراب بدون بو تولید شد

یک شرکت چینی جورابی تولید کرده که در آن سه فلز نقره، مس و روی به کار رفته است. این جوراب بوی بد پا را از بین می برد. شرکت چینی MeltMall به تازگی جورابی به نام MP Magic  تولید کرده و ادعا می کند این نخستین جوراب بی بوی دنیاست! برای تولید جوراب سه نوع فلز نقره، مس و روی استفاده شده است. محققان معتقدند این مواد باکتری موجود در عرق بدن انسان را از بین می برند و به عبارت دیگر استفاده از آن بوی بد پا را نابود می کنند!